Nowy jedwabny szlak to koncepcja zaproponowana przez przewodniczącego Xi Jinpinga w 2013. Są to opracowywane na dużą skalę inwestycje z udziałem 125 państw oraz 29 organizacji międzynarodowych. Zadaniem tych inwestycji jest tworzenie infrastruktury sieci tras lądowych łączących Chiny z Azją Centralną i Europą jak również siei dróg morskich łączących Chiny z Bliskim Wschodem i Afryką. Warto wymienić kilka wielkich inwestycji odbywających się na terenach różnych państw współpracujących z Chinami w ramach inicjatywy „Pasa i Szlaku”. Sprawdź 10 projektów Nowego Jedwabnego Szlaku.
Jeden z 10 projektów Nowego Jedwabnego Szlaku
Szybka kolej łącząca Dżakartę z Bandugiem
Projekt podpisany w 2015 roku zakłada stworzenie infrastruktury pod szybką kolej, która ma łączyć stolicę Indonezji z miastem Bandung. Długość torów może nie jest tak imponująca, lecz na przeszkodzie stoi górzyste ukształtowanie terenu, w którym trzeba wydrążyć 13 tuneli. Główny tunel znajduje się w Halim, a jego długość ma wynosić 1885 metrów. 7 z 13 tuneli już jest w trakcie drążenia. Co więcej pociąg na tej trasie ma osiągać prędkość 350 km/h pokonując trasę w 45 minut. W projekcie współpracują Koleje Chińskie (China Railway Corporation) z państwową indonezyjską firmą PT Wijaya Karya Tbk. Projekt finansowany jest głównie przez China Development Bank.
Linia kolejowa Abuja-Kaduna
Linia łącząca dwa ważne miasta najliczniejszego kraju Afryki – Nigerii. Projekt został zapoczątkowany w 2011 roku a zainaugurowany 26 lipca 2016 roku, czyli poprzedza oficjalne ogłoszenie przez Xi Jinpinga inicjatywy „Pasa i drogi”. Projekt został wykonany przez chińską firmą „China Civil and Engineering”. Dodatkowo jest to inwestycja, która w całości zaadoptowała chińskie standardy kolei. Jej długość wynosi natomiast 186,5 km.
Miasto portowe Colombo (Sri Lanka)
Sri Lanka od dawna planowała stworzenie miasta portowego konkurującego z Hongkongiem, Dubajem jak również Singapurem. Projekt został rozpoczęty w 2014 roku przez Xi Jinpinga oraz prezydenta Sri Lanki – Mahinda Rajapaksa. Budowa polega głównie na powiększaniu brzegu przy pomocy wsypywanego do oceanu piasku. Wielkość sztucznie wytworzonego obszaru ma wynosić 269 ha. Budową obiektu zajmuje się China Communication Construction Co Ltd. Budżet jest szacowany na 1,5 miliarda dolarów. Przewiduje się także, że nowy obiekt w ciągu 20 lat ma dać pracę 83 000 mieszkańcom.
Port Piraeus (Grecja)
Kolejną inwestycją portową Chin w ramach inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku jest również grecki port. Port dzieli się na 3 doki, z czego 2 od 2009 roku są dzierżawione China Ocean Shipping (Group) Company na 35 lat, która rocznie z tego tytułu płaci Grecji 100 milionów euro. Ponadto COSCO ma zainwestować 290 milionów euro w rozbudowę terminalu statków pasażerskich, nabrzeża w którym naprawiane są statki, oraz nabrzeża dla statków pasażersko towarowych (ro-ro). Dzięki inwestycjom chińskim port Piraeus stał się dużo bardziej wydajny. W 2009 r. port przeładował 1,5 miliona kontenerów, zaś w 2017 liczba urosła do 3,692 miliona.
Most Temburong
Most Temburong to 30-kilometrowa konstrukcja, która łączy Brunei kontynentalne z obszarem Temburong, który jest eksklawą. Jest to największa infrastruktura w historii Brunei. Budową zajmuję się China State Construction Engineering Corp a ruch samochodowy na moście ma się rozpocząć w listopadzie 2019 roku. 30-kilometrowa budowla nie jest w całości mostem, ponieważ jej część będzie utworzonym z ziemi wiaduktem, co ma ułatwić tworzenie konstrukcji oraz zwiększyć jej bezpieczeństwo. Cena projektu jest szacowana na 1,6 miliarda dolarów brunejskich.
Most Padma (Bangladesz)
Most na jednej z głównych rzek Bangladeszu – Padmy, ma być szeroki na 25 metrów i długi na 10 kilometrów. Budową zajmuje się China Railway Major Bridge Engineering Group Co Ltd. Firma ta podpisała kontrakt w 2016 roku z rządem Bangladeszu na 1,55 miliarda dolarów na budową szkieletu mostu. Dzięki temu mostowi podróż ze stolicy – Dhaki do miasta Khulna zostanie skrócona z 13 godzin do 3 godzin.
Elektrownia wiatrowa Punta Sierra – kolejny z 10 projektów Nowego Jedwabnego Szlaku
Elektrownia wiatrowa składająca się z 32 turbin jest pierwszą inwestycją w energetykę wiatrową Chin w kraju Ameryki Południowej. Produkcją elektrowni zajmowało się China State Power Investment Corporation, zaś koszt inwestycji wynosił 150 milionów dolarów. Elektrownia jest w stanie wyprodukować rocznie 282 gigawatogodziny, co spełnia zapotrzebowanie ok 130000 domostw w energię elektryczną. Ponadto znacząco wpływa na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Yamal LNG (Rosja)
Jest to elektrownia wydobywająca płynny gaz. Całkowity koszt inwestycji to 27 miliardów dolarów. Elektrownia składa się z trzech linii produkcyjnych, który zostały kolejno uruchamiane w 2017, w połowie 2018 i na koniec 2018 roku. Obiekt w 51,1% należy do rosyjskiej firmy Novatek. Total S.A. oraz The China National Petroleum Corporation (CNPC) posiadają osobno po 20%, a Fundusz Jedwabnego Szlaku posiada 9,9%. Największym importerem gazu płynnego mają być właśnie Chiny, do których ten produkt będzie dostarczany drogą morską.
Chińsko-białoruski park przemysłowy
Ma to być specjalna strefa ekonomiczna ulokowana 25 km od Mińska utworzona na podstawie porozumienia rządu Chin z rządem Białorusi. Ma zajmować powierzchnię 95,1 km2. Plan zakłada ukierunkowanie na produkty high-tech oraz na eksport. Koszty inwestycji parku są rozłożone pomiędzy oba kraje, przy czym chińska strona płaci 1,5 miliardów dolarów, zaś strona białoruska 500 milionów co sprawia, że 60% akcji należy do Chin a 40% do Białorusi. Park ma zachęcić zagranicznych inwestorów do inwestowania. Do lutego 2019 roku kontrakty podpisały już 43 firmy.
Międzynarodowa strefa wolnego handlu Djibouti (Dżibuti)
Jest to strefa, która w założeniu ma pełnić funkcję logistycznego połączenia z innymi krajami afrykańskimi. Inwestycja jest warta 3,5 miliardów dolarów. Obiekt powstał przy wsparciu finansowym China Merchants Group oraz Dalian Port Authority. Obszar obejmuje 4800 ha, a cała inwestycja ma dostarczyć 200 000 miejsc pracy. Wraz z tą strefą wolnego handlu wybudowana została sieć kolejowa łącząca ją z Addis Abebą. Projekt został ukończony w 2016 roku.
Tak właśnie prezentuje się 10 projektów Nowego Jedwabnego Szlaku.