3PL czyli Third Party Logistics (logistyka firm trzecich) to metoda działania, w której jedną lub kilka funkcji logistycznych zleca się firmie trzeciej. Importując towary z różnych krajów na świecie warto wiedzieć więcej o pojęciach związanych z logistyką czy spedycją. W poniższym artykule dokładniej wyjaśnimy pojęcie 3PL.
Czym jest 3PL?
Jest to logistyka oparta na wykorzystaniu firmy zewnętrznej. Duże firmy często zlecają pewne działania firmom trzecim, jeśli nie jest to ich główny obszar działania.
3PL oznacza, że w zleceniu biorą udział trzy strony.
Zamiennie na określenie 3PL używa się nazwy LSP (Logistics Service Provider), czyli po prostu określenie oznaczające operatora logistycznego.
Metoda ta powoli ewoluuje w 4PL. Nowymi terminami, które także pojawiły się w branży logistycznej są 5PL i 7PL.
Historia 3PL
W latach 80. zdecydowanie zwiększyła się użyteczność sektora IT. Przyniosło to przedsiębiorstwom nowe możliwości, które w swoich strukturach stosują lean management czyli tzw. koncepcja zarządzania przedsiębiorstwami, która rozwinęła się w oparciu o zasady i narzędzia Systemu Produkcyjnego Toyoty.
Jakie funkcje mogą zostać przekazane?
W tej metodzie działania typowymi funkcjami, które mogą zostać przekazane są:
- transport;
- konsolidacja celna i ładunkowa;
- magazynowanie;
- magazynowanie kontraktowe;
- wypełnianie zamówień;
- dystrybucja;
- zarządzenie transportem.
Zastosowanie 3PL
3PL zazwyczaj jest stosowane przez:
- przedsiębiorstwa z szeroką i złożoną siecią dystrybucyjną;
- przedsiębiorstwa, w których logistyka nie jest główną usługą;
- nowe grupy produkcyjne (na początku);
- przejmowane firmy (podczas integracji przebiegu przejmowania działań).
Jakie są wady i zalety?
Jak wszystkie metody, ta również posiada swoje wady i zalety.
Jeśli chodzi o zalety to zaliczają się do nich przede wszystkim:
- możliwość skoncentrowania się na innych działaniach przedsiębiorstwa, niż te zlecone firmie trzeciej;
- niższe koszty zarządzania i poprawa konkurencyjności ceny;
- uwolnienie zasobów (brak konieczności inwestycji w daną strukturę logistyczną);
- podniesienie poziomu jakości świadczonej usługi poprzez wykorzystanie efektu skali i efektu doświadczenia.
Wady natomiast prezentują się następująco:
- mniejsza kontrola nad funkcją realizowaną przez firmę zewnętrzną;
- mniejszy (lub brak) kontakt z klientem;
- możliwość wycofania się firmy trzeciej;
- ryzyko różnicy postrzegania poziomu realizacji zleconej usługi pomiędzy przedsiębiorstwem macierzystym a firmą trzecią.

Stosowanie
Metodę 3PL może stosować przedsiębiorstwo, którego głównym obszarem działalności nie jest logistyka. Koszty obsługi logistycznej muszą być jednak na tyle duże, żeby zatrudnienie firmy trzeciej do realizacji konkretnego zadania/procesu było opłacalne.
Różnice między poziomami PL
Czym się różni omawiana przez nas metoda od 1PL, 2PL czy też 4PL?
1PL – to załadowca i odbiorca wysyłki transportowej
2PL – to faktyczni dostawcy usług transportowych bez pośredników (np. takie firmy jak Maersk, MSC, CMA CGM)
3PL – firmy, które dostarczają usługi dla klientów, które są zintegrowane lub połączone w pewien system (np. Kuehne + Nagel, DB Schenker, UPS, DHL)
4PL – to firmy konsultingowe (np. Deliotte)
W pierwszym przypadku załadowca i odbiorca organizują cały proces sami (mogą opierać się po prostu o reguły Incoterms). W drugim przypadku odbiorca i załadowca posiłkują się pomocą firmy zewnętrznej, czyli po prostu zlecają usługę firmie, która jest bezpośrednim wykonawcą zamówienia. W trzecim przypadku natomiast logistyka dóbr jest zintegrowana i cały proces świadczenia usług opiera się na wykorzystywaniu podwykonawców.
Decydując się na import towarów warto wcześniej zapoznać się z ofertami firm i wybrać tę, która najbardziej nam odpowiada.