fbpx

A.P.Møller-Maersk A/S to jeden z największych operatorów kontenerowych, należący do TOP 9 największych armatorów na świecie. Firma prowadzi działalność w wielu sektorach biznesu, jednakże najbardziej skupia się na transporcie i energii. Poniższy artykuł przybliża historię firmy i pokazuje działanie na rynku.

maersk

Maersk

Firma A.P.Møller-Mærsk A/S zwana również po prostu Maersk to duńska firma, posiadająca swoją siedzibę w Kopenhadze. Została założona w 1904 roku a aktualnym prezesem jest Nils Smedegaard Andersen.

Firma posiada swoje filie i odziały w ponad 135 krajach na całym świecie, zatrudniając przy tym ponad 120 000 pracowników.

Historia firmy A.P.Møller-Mærsk A/S

16 kwietnia 1904 roku, w duńskim mieście Svendborg powstał pierwszy oddział firmy Maersk jako przedsiębiorstwo żeglugowe Dampskibsselskabet Svendborg. Firma została założona przez kapitana Petera Mærsk-Møllera oraz jego syna Arnolda Petera Møllera. Mimo wielkich trudności, ojcu i synu udało się zebrać odpowiedni kapitał na zakup używanego parowca. Statek został nazwany Svendborg na cześć rodzinnego miasta.

W 1912 roku Arnold Peter Møller założył nową firmę przewozową „Dampskibsselskabet af 1912”, aby zapewnić sobie niezależność operacyjną. Ze względu na sprzyjające warunki w działalności spedycyjnej podczas I Wojny Światowej, nowa firma żeglugowa szybko się rozwinęła. Obie spółki były zarządzane równolegle aż do momentu połączenia w 2003 roku.

Pierwsza stocznia firmy Maersk została wybudowana w 1918 roku. Chciano budować statki, bazując na doświadczeniu firmy w zakresie żeglugi. Stocznia została jednakże zamknięta w 2012 roku.

Dalsze działania firmy Maersk

Rok 1919 to czas, kiedy otworzono pierwsze biuro firmy za granicą. Zostało ono otworzone w Nowym Jorku pod nazwą ISMOLCO.

W kolejnych latach firma odnosiła liczne sukcesy. W stoczni zbudowano Leise Maersk, który był pierwszym na świecie statkiem z silnikiem wysokoprężnym, a także pierwszym statkiem diesla. Był to również statek, który został wykorzystany na trasie USA-Azja w 1928 roku.

W 1928 roku firma otworzyła nową działalność. Pierwszy rejs w historii Maersk Line odbył się z Baltimore w USA przez Kanał Panamski i Wschodnie Wybrzeże USA, aż do portów azjatyckich. Był to jedyny statek, który działał na tej trasie aż do 1947 roku. Pierwszym ładunkiem przewożonym przez firmę były części do samochodów marki Ford Motor Company.

Wznowienie pracy po II wojnie światowej

Czas II wojny światowej był ciężkim okresem dla żeglugi i spowodował przestój w pracy. Firma wznowiła swoją działalność w 1946 roku. Maersk Line znów kursowało na trasie pomiędzy USA a Azją.

Logo – wprowadzenie niebieskiego tła

W 1955 po raz pierwszy firma wprowadziła jasnoniebieski kolor do swojego logo. Nowo wybudowany statek Regina Maersk stał się pierwszym okrętem, który miał pomalowany kadłub na kolor jasnoniebieski. Nowy kolor został pozytywnie przyjęty i w niedługim czasie cała flota została pomalowana w ten sposób. Aktualnie Maersk znany jest na świecie jako „Niebieska Flota”.

maersk

Pierwsza trasa Europa-Azja

W 1968 roku została otwarta trasa pomiędzy Europą a Azją. Nowe, zoptymalizowane statki o większej pojemności zaczęły kursować na Daleki Wschód.

Kontenerowce

W kolejnych latach powstało 9 kontenerowców, które mogły kursować pomiędzy USA i Azją. Transportując towary do innych krajów, wzrastała potrzeba na wykorzystywanie pełnej przestrzeni kontenerów i konsolidacji ładunków, tym samym otworzono swoje filie na Tajwanie, w Hongkongu i Singapurze. Kontynuowano dalszą działalność Maersk Logistics.

W 1980 roku zaczęto wysyłać kontenerowce z Europy do Azji, a w celu kontrolowania operacji firmy, otworzono więcej fili i oddziałów w krajach wcześniej obsługiwanych przez zewnętrznych agentów.

Firma Maersk tworzyła coraz większe kontenerowce bijąc tym samym światowe rekordy.

W 2013 roku powstał pierwszy kontenerowiec klasy Triple-E. W tamtym czasie był to najdłuższy statek na świecie, liczący sobie około 400 m długości o pojemności ponad 18 000 kontenerów 20’. Statki Triple-E to ekonomiczne kontenerowce, które nie emitują tak dużo CO2 w porównaniu z innymi statkami.

Żegluga kontenerowa

Żegluga kontenerowa to największy obszar działalności firmy Maersk, zapewniający połowę przychodów. Aktualnie firma prowadzi działania logistyczne i spedycyjne pod markami: Maersk Line, Damco i Safmarine.

  • Maersk Line – największa jednostka działająca w firmie pod względem przychodów i pracowników. Posiada ponad 550 statków o pojemności 2,2 mln TEU.
  • Damco – nowopowstała marka, znana wcześniej jako Maersk Logistics i Damco. Damco bierze udział w zarządzaniu łańcuchem dostaw i rozwiązań spedycyjnych na całym świecie.
  • Safmarine – niezależna linia żeglugowa z korzeniami w Afryce. Przewoźnik posiada ponad 40 statków kontenerowych i 40 statków wielofunkcyjnych.

Terminale kontenerowe

Maersk posiada ponad 50 terminali kontenerowych na całym świecie.

  • Europa:

Algeciras, Århus, Bremerhaven, Cagliari, Konstanca, Dunkierka, Gdańsk, Genua, Gioia Tauro, JadeWeserPort w Wilhelmshaven, Kaliningrad, Hawr, Rotterdam, Zeebrugge.

  • Ameryka Północna:

Charleston, Houston, Jacksonville, Kingston, Los Angeles, Miami, Nowy Jork, New Jersey, Mobile, Nowy Orlean, Port Elizabeth, Oakland, Portsmouth, Port Everglades, Port of Savannah, Tacoma

  • Ameryka Południowa:

Buenos Aires, Itajai

  • Azja:

Aqaba, Bahrajn, Cai Mep (Wietnam), Dalian, Kaohsiung, Kobe, Laem Chabang (Tajlandia), Bombaj, Pipavav, Port Qasim, Qingdao, Tanjung Pelepas, Salala, Szanghaj, Jokohama.

  • Afryka:

Abidżan, Apapa, Duala, Port Said, Onne Port (Nigeria), Tangier

Założenia firmy

Maersk od początku działalności firmy kieruje się rdzennymi zasadami, dzięki którym firma cieszy się zaufaniem wśród klientów. Są to:

  1. Stała opieka – firma myśli przyszłościowo, planuje i realizuje. Zbiera informacje na temat środowiska, poszukuje nowych pomysłów i wprowadza ciekawe innowacje.
  2. Pokora – słuchanie, nauka, dzielenie i przestrzeń dla innych. Firma okazuje zaufanie i przekazuje uprawnienia. Zachowuje postawę, w której ciągle pobiera nauki. Nigdy nie lekceważy konkurentów.
  3. Prawość – świat jest więzią, o którą trzeba dbać. Otwartość na to co dobre i na to co złe. Przemawianie na debatach i popieranie decyzji to jedne z głównych założeń firmy.
  4. Pracownicy – zachęcanie i mobilizowanie właściwych osób oraz budowanie odpowiedniego zespołu. Zapewnianie ciągłego rozwoju.
  5. Nazwa – z pasją sięgać wyżej. Ucieleśnianie wartości i szerzenie pasji do tego czym zajmuje się firma. Dbałość o wizerunek w oczach klientów i świata zewnętrznego.
Rozwiązania

Firma zajmuje się usługami wysyłkowymi i ładunkowymi. Jako największy armator na świecie Maersk co roku transportuje 12 milionów kontenerów do zakątów na całym świecie. Firma oferuje rozwiązania zarówno dla dużych jak i małych przedsiębiorstw, niezależnie od branży czy przewożonego towaru. Maersk przewozi towary na wszystkich możliwych szlakach handlowych.

Maersk zajmuje się również dostawami towarów od początku do końca, organizując całą trasę wysyłki. Wprowadza do swojej działalności innowacyjne rozwiązania i technologie, by ułatwić klientowi kontrolę nad swoją przesyłką.

Firma poza transportem drogą morską, zajmuje się również transportem lotniczym i drogowym. Zapewnia to szybką dostawę towarów i doskonałą kontrolę produktów. Pracownicy zawsze starają się znaleźć najlepsze i najbardziej wydajne rozwiązania.

Ciekawostki

Firma otrzymała nagrodę „Best Shipping Company”, przyznaną przez Trade Finance Global 2019. Maersk stale się rozwija i nie bez powodu wybierany jest przez wielu importerów i eksporterów.

Zachęcamy również do zapoznania się z artykułem, w którym wyjaśniamy czym dokładnie zajmuje się armator i jakie są jego obowiązki.

Źródło: https://www.maersk.com/

Zmniejsz koszty transportu

logo

Transport morski, kolejowy, lotniczy

Import/Eksport

Sprawdzeni spedytorzy