Alianse w transporcie morskim

Firmy armatorskie postanowiły stworzyć sojusze tzw. alianse, dlatego też często w ofertach od przewoźników można spotkać się z nazwami aliansów, w których działają dani armatorzy. W poniższym artykule rozwiejemy wątpliwości i wyjaśnimy co oznaczają dane nazwy sojuszy.

MSC i Maersk – 2M

Maersk i MSC to dwaj najwięksi armatorzy na świecie. Również ich związek operacyjny 2M jest najbardziej rozpoznawalnym sojuszem wśród firm spedycyjnych. Powstał w styczniu 2015 roku. Porozumienie zostało zawarte na 10 lat, z okresem wypowiedzenia na dwa lata.

W 2017 roku alians oferował prawie 30% podaży miejsc ładunkowych, czyli ok. 6 mln TEU.

W 2018 roku do sojuszu dołączył również niemiecki armator Hamburg Süd. W ramach aliansów uruchomiono serwis z Azji do gdańskiego portu Deepwater Container Terminal. Jest to pierwszy tego typu serwis firmy do Polski.

Do sojuszu chciał dołączyć również Hyundai, ale ostatecznie zawarto jedynie umowę o podziale statków tzw. „Vessel Sharing Agreement”.

Na początku Maersk i MSC rozpoczęły wspólne operacje na trasach do Stanów Zjednoczonych, a następnie zaczęto obsługiwać również przewozy na linii Azja-Europa.

Cosco, CMA/CGM, Evergreen i OOCL – O/A Ocean Alliance

O/A skupia w sobie odpowiednio trzeciego największego armatora na świecie, czwartego, szóstego i siódmego. Sojusz postrzegany jest często jako bezpośrednia próba zrównoważenia dominacji aliansu 2M. Głównym powodem powstania aliansu jest przejęcie CMA/CGM przez Neptune Orient Lines, a także fuzja COSCO z China Shipping.

Sojusz O/A Ocean Alliance stanowi ok. 26% globalnej pojemności kontenerów lub ok. 5,5 mln TEU.

Alians Ocean Alliance będzie posiadał ok. 41% pojemności rynkowej na szlaku handlowym Transpacific i ok. 35% na trasie Azja-Europa, co zapewni sojuszowi znaczną siłę na obu szlakach.

Co więcej w 2018 roku sojusz Ocean Alliance stał się liderem w transporcie zagranicznym pomiędzy Wschodem i Zachodem, oferując aż 45 stałych pętli.  

W styczniu 2019 roku armatorzy zgodnie podpisali oficjalne przedłużenie swojego aliansu do 31 marca 2027 roku.

Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming – “THE” Alliance

“THE” Alliance to kolejny bardzo ważny sojusz wśród armatorów. Powstał w 2017 roku i skupia w sobie takie firmy jak Hapag-Lloyd, ONE i Yang Ming. Sojusz stanowi 16% globalnej pojemności kontenerów.

Dodatkowo przewiduje się, że sojusz będzie posiadał ok. 29% zdolności rynkowej na linii handlowej Transpacific i ok. 23% w Azji-Europie.

W 2020 roku do sojuszu dołączy również HMM (Hyundai Marchart Marine).

Nowe alianse w transporcie morskim jako konkurencja dla M2

Można powiedzieć, że powstanie nowych sojuszy tj. „THE” Alliance i O/A poniekąd zaczęło stanowić zagrożenie dla dominacji długotrwałego sojuszu armatorów Maersk i MSC.

Konsolidacja branży, powstawanie sojuszy firm armatorskich, procesy przejęć i akwizycji mają na celu przede wszystkim podniesienie i utrzymanie rentowności. Chodzi głównie o zmniejszenie konkurencji i ograniczenie nadmiaru zdolności przewozowych nad popytem, ponieważ na rynku jest nadal wiele statków.

Oceń wpis

4.6 / 5