Amazon w Polsce

Konkurencja na polskim rynku handlu elektronicznego jest coraz większa. Na tę chwilę ponad 40% polskiego rynku obsługuje serwis Allegro, który podejmuje działania w walce ze światowymi gigantami. Chociaż Allegro udało się wygrać z e-Bay starcie o polskich konsumentów, to teraz będzie musiało zmierzyć się z innym silnym przeciwnikiem – firmą Amazon. Zobacz jak wygląda sprawa Amazon w Polsce.

Amazon w Polsce

Na tę chwilę Polacy, którzy kupują za pośrednictwem firmy Amazon, używają do tego celu zagranicznych oddziałów serwisu. Najczęściej korzystają przy tym ze stron niemieckich i brytyjskich. W 2016 roku Amazon wyszedł naprzeciw polskim klientom i zaoferował im możliwość korzystania ze swojej strony w wersji polskojęzycznej w ramach niemieckiej platformy. Jednakże taka forma nadal wiąże się z wyższymi cenami dostaw.

Obecnie Amazon posiada w Polsce dość rozbudowaną infrastrukturę, która może pomóc w wejściu na polski rynek. Na terenie Polski przedsiębiorstwo zarządza siedmioma centrami dystrybucyjnymi, które na tę chwilę zajmują się jeszcze obsługą klientów krajów europejskich.

Zagrożenie dla Allegro

Serwis Allegro może pochwalić się ponad 40% udziałami na polskim rynku e-commerce. Firma została założona w Polsce w 1999 roku i w początkowej fazie działała jako platforma aukcyjna. Z biegiem lat Allegro zaczęło poszerzać swoją działalność, oferując między innymi własne linie detaliczne czy nawiązując współpracę ze sprzedawcami.

W 2016 roku Allegro zostało sprzedane grupie londyńskich funduszy private equity (private equity składa się z funduszy i inwestorów, którzy bezpośrednio inwestują w spółki prywatne lub wykupują spółki publiczne): Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Sprawne budowanie wizerunku marki przyczyniło się do tego, że w 2018 roku Allegro zanotowało zysk o wysokości 1,68 mld zł.

Ze względu na coraz bardziej realną wizję wkroczenia firmy Amazon na polski rynek, Allegro nie spoczywa na laurach. Podejmuje działania na rzecz skrócenia czasu dostawy, a także przekształcenia sposobu wypłacania prowizji sprzedawcom.

Dodatkowo Allegro poszerza swój zakres działalności o Niemcy. Okazuje się bowiem, że niemieccy klienci wydają za pośrednictwem zakupów online średnio 2,2 tys. euro rocznie, a polscy jedynie 400 euro. Ekspansja dotyczy również polskich sprzedawców, którzy oferując w Niemczech swoje towary w ramach serwisu Allegro mogą liczyć na wyższe dochody z aukcji.

Amazon i Poczta Polska

Coraz częściej pojawiają się również komunikaty dotyczące współpracy między firmą Amazon i Pocztą Polską. Z doniesień Gazety Wyborczej wynika, że Amazon przeprowadził już testy jakościowe. Więcej informacji na ten temat można spodziewać się w kwietniu 2020 roku. Wtedy też planowane są rozmowy dotyczące wyboru operatora. Na tę chwilę wiadomo jedynie, że polski oddział firmy miałby obsługiwać Polskę i Ukrainę. Wejście firmy Amazon na polski rynek ma nastąpić docelowo przed końcem 2020 roku.

Oceń wpis

5 / 5