Armatorzy w kwestii ekologii

Kwestia dbania o środowisko ostatnio szczególnie zyskuje na znaczeniu. Armatorom przyświeca hasło „firma świadoma środowiska”. Coraz więcej przewoźników wdraża technologie, które mają zapobiec powstawaniu zanieczyszczeń. Powstają pomysły na zredukowanie emisji dwutlenku węgla i zwiększenie znaczenia recyklingu. W poniższym artykule przeczytasz o tym jak światowi armatorzy angażują się w ochronę środowiska.

Armatorzy w kwestii ekologii – zarys sytuacji

Coraz więcej przedsiębiorstw przykłada dużą wagę do ryzyka zmian klimatycznych, w tym również firmy armatorskie.

Rok 2020 przyniesie kolejne zmiany w przepisach, dotyczących zawartości siarki w paliwach do statków. Obecnie poziom związków siarki w spalinach statków jest 3500 razy wyższy niż te, które produkują samochody. Nowe przepisy mają zredukować emisję CO2 w żegludze aż o 85%, w stosunku do obecnego stanu.

Powstają również pomysły na tworzenie bezemisyjnych i autonomicznych kontenerowców, jednak plan jest na razie dosyć odległy.

Kwestia finansowa

Dla środowiska redukcja emisji związków siarki w paliwach żeglugowych to zdecydowanie duża korzyść, armatorzy jednak będą zmuszeni ponieść ogromny koszty.

Według firmy Maersk, stosowanie niskosiarkowych paliw spowoduje zwiększenie kosztów eksploatacji statków o około 2 mld dolarów. Hapag-Lloyd ocenia zwiększenie rachunków za paliwo na około 1 mld dolarów. Ciężar finansowy może zostać przerzucony na klientów. Od 2020 roku koszt przewiezienia kontenera 20’ z Azji do Europy prawdopodobnie zwiększy się nawet o 400 dolarów.

Systemy Oczyszczania Gazów Spalinowych

Obecnie wielu armatorów inwestuje w wyposażenie swojej floty w tzw. Systemy Oczyszczania Gazów Spalinowych (ang. Exhaust Gas Cleaning System – EGCS). Potocznie nazywane są one scrubberami lub płuczkami (wypłukują z paliwa ciężkie związki siarki, aby ograniczyć ich emisje do atmosfery).

Posiadanie scrubbera na burcie statku sprawia, że można używać taniego wysokosiarkowego paliwa, a redukcja związków siarki (do poziomu wymagane przez IMO) odbywa się w procesie oczyszczania spalin.

Szacuje się jednak, że do 2020 w scrubbery będzie wyposażone zaledwie 2-3 % światowej floty.

LNG

Przyszłością rynku paliw okrętowych jest przede wszystkim LNG (ciekły gaz ziemny). Obecnie jednak, na świecie jest zaledwie 125 statków napędzanych LNG.

Według przypuszczeń DNV GL, do 2050 roku, 47% statków na świecie będzie korzystało z paliw opartych na ropie naftowej, 1/3 światowej floty będzie stosowała właśnie LNG, natomiast reszta będzie korzystać z alternatywnych źródeł energii tj. biopaliw, metanolu, wodoru czy energii elektrycznej.

Stacja Shell zapowiada uruchomienie stacji bunkrowania LNG w głównym ośrodku bunkrowania statków wpływających na Morze Śródziemne – Gibraltarze. Podobna stacja ma powstać również na Malcie.

Obecnie na całym świecie znajduje się 67 ośrodków bunkrowania LNG, 26 jest w planach, natomiast na temat kolejnych 38 trwają dyskusje.

Armatorzy w kwestii ekologii – jakie jest ich stanowisko?

Maersk – zapoczątkuje nową erę transportu bez użycia CO2

Duńska firma przewozi towary na całym świecie już od wielu lat. Teraz chce zapoczątkować nową erę transportu z zerowym użyciem CO2.

Maersk bardzo poważnie podchodzi do tematu ochrony środowiska. Już w tym roku firma znacznie obniżyła emisję dwutlenku węgla, a ich głównym celem jest obniżenie jej o 60% do 2030 roku. Do 2050 roku firma ma zamiar uzyskać neutralność węglową.

Rozwiązań jeszcze nie ma ale naukowcy już nad nimi pracują. Zarząd Maersk zapowiedział, że chce przyspieszyć rozwój tego typu technologii.

Już teraz firma stara się w jak największej ilości kontenerowców wykorzystywać biopaliwa.

CMA CGM uhonorowany za zmniejszenie emisji węgla

Eksperci z agencji EcoVadis uhonorowali francuskiego armatora certyfikatem Gold Recognition Level.

Armator został doceniony przede wszystkim za osiągnięcie obniżenia emisji węgla o 50% w 2015 roku, wspieranie potrzebujących dzieci poprzez swoją fundację i bezpieczeństwo na statkach.

CMA CGM zdecydowanie poprawiło efektywność emisyjną swoich statków o 50%, a do 2025 roku planuje podnieść ten poziom o kolejne 30%.

Hapag-Lloyd stawia na recykling

Hapag-Lloyd w 2018 roku otrzymał certyfikat „DNV GL Excellence Green Star”, który przyznawany jest za wysoki standard recyklingu.

Armator Hapag-Lloyd podejmuje współpracę tylko i wyłącznie ze stoczniami, które pozbywają się złomu ze statków, działając zgodnie z najnowszymi standardami ISO 14001 i warunkami Konwencji Hongkong. Przewoźnik dodatkowo sam nadzoruje procesy recyklingu, aby zgadzały się z nowymi normami Unii Europejskiej.

Zachęcamy również do zapoznania się z historią powstania i działalnością poszczególnych armatorów:

Maersk

CMA CGM

MSC

COSCO

Evergreen Marine

Oceń wpis

4.8 / 5