fbpx

Centralny Port Komunikacyjny to ogromna inwestycja warta miliardy złotych. Jej zadaniem jest modernizacja infrastruktury kolejowej i drogowej. Obecnie powstają plany licznych linii kolejowych, które mają łączyć największe miasta w Polsce z lotniskiem, które zostanie wybudowane w ramach tego projektu. Jednakże, po opublikowaniu planowanych tras pociągów wybuchły liczne protesty mieszkańców gmin, przez które mają przebiegać proponowane odcinki kolejowe.

Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny

CPK to projekt, w ramach którego ma powstać jedno z największych lotnisk przesiadkowych w Europie. 37 km od Warszawy ma zostać zbudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo nawet około 100 milionów. Planowany hub logistyczny między Warszawą a Łodzią ma składać się także z tras kolejowych i drogowych. Do lotniska mają dojeżdżać licznie linie kolejowe, które łączyłyby także stolicę i pozostałe większe miasta Polski. Przejazd między miastami ma być nie dłuższy niż dwie i pół godziny.

W ramach budowy CPK mają powstać także obiekty targowo-kongresowe i biura. Szacuje się, że inwestycja zapewni 150 tysięcy nowych miejsc pracy.

Pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego przeznaczone jest ponad 66 kilometrów kwadratowych.

Koszty inwestycje szacowane są na 35 miliardów złotych.

Budowa lotniska między Łodzią a Warszawą ma ruszyć w 2023 roku. Pod koniec 2027 roku natomiast ma odlecieć z niego pierwszy samolot.

Incoterms 2020 Darmowy Ebook

Protesty przeciwko budowie CPK

Kiedy Spółka Centralny Port Komunikacyjny pokazała planowany przebieg tras kolejowych, spotkała się w wieloma protestami. 1600 kilometrów nowych torów ma przebiegać przez takie gminy jak: Baranów, Teresin czy Wiskitki. Łącznie trasy kolejowe przetną aż 180 powiatów.

CPK

Dla wielu mieszkańców tych terenów oznacza to wysiedlenia, na które kategorycznie się nie godzą. Dodatkowo, samorządy województw m.in. łódzkiego, mazowieckiego, śląskiego i świętokrzyskiego protestują, ponieważ ich zdaniem tory będą przebiegały w okolicach terenów przyrodniczych, między osiedlami, czy przez działki przedsiębiorców. Wiele mieszkańców tych terenów twierdzi, że spółka w ogóle nie brała ich położenia pod uwagę.

Plany rządowe kolidują m.in. z krakowskimi inwestycjami miejskimi, np. linią tramwajową z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej czy Trasą Wolbromską. Obawy dotyczą również zamiany terenów ulic Jasnogórskiej, Pachońskiego, Łokietka i Bratysławskiej, do stacji Kraków Główny Towarowy w gigantyczny plac budowy.

W Łodzi i w Konstantynowie Łódzkim zaplanowana trasa ma przechodzić przez Łódź Fabryczną, tunel średnicowy (do Łodzi Kaliskiej) i dalej przez obrzeża Lublinka. Jednakże projekt zakłada przejazd przez kilka osiedli w obu miastach i rezerwat przyrody.

Szkolenie Online

Odpowiedź CPK na protesty

Pełnomocnik CPK poinformował, że przedstawione trasy są jedynie orientacyjne. Do 10 marca zbierane były wszelkie uwagi i roszczenia mieszkańców powiatów i gmin co do trasy pociągów. Pod koniec lutego, otrzymanych wniosków przez CPK było już ponad 3,5 tysiąca. Wiele uwag było także zgłaszanych na konsultacjach w gminach.

Po zebraniu wszystkich wniosków, przedstawiciele spółki Centralnego Portu Komunikacyjnego mają spotykać się w terenie z mieszkańcami.

Władze Centralnego Portu Komunikacyjnego informują, że ustalenia w sprawie ostatecznego przebiegu linii będą podejmowane na dalszych etapach procesu inwestycyjnego. CPK uspokaja, że żadne decyzje nie zostaną podjęte bez przeprowadzenia zaplanowanych m.in. konsultacji społecznych na poziomie gmin i powiatów, a także szczegółowych analiz technicznych i środowiskowych.

Źródło grafiki: https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/centralny-port-komunikacyjny-cpk-tysiace-uwag-do-przebiegu-tras-kolejowych,1007055.html / https://inzynieria.com/drogi/wiadomosci/58001,miasta-i-gminy-protestuja-przeciw-planom-komunikacyjnym-cpk