CMA CGM to skrót od Compagnie Maritime d’Affrètement. Ta francuska firma zajmuje się transportem i wysyłką kontenerów na całym świecie. Grupa transportowa zaliczana do 9 największych armatorów, którzy w 87% kontrolują globalną flotę. W klasyfikacji zajmuje 4 miejsce zaraz po Maersk Line, MSC i COSCO. Omawiana w tym artykule firma korzysta z 200 tras żeglugowych między 420 portami w 160 różnych krajach. Obsługuje przy tym 509 statków. Główna siedziba firmy znajduje się w Marsylii, a oddział obsługujący Amerykę Północną w Norfolk, Virginia, Stany Zjednoczone.
Obecnie obsługuje 509 statków z 420 portów w 160 krajów i zarządza 37 000 dedykowanych pracowników pracujących w 755 biurach na całym świecie.
Historia firmy – CMA CGM
Historia CMA CGM sięga połowy XIX wieku. Compagnie Générale Maritime powstało dzięki połączeniu przez rząd francuski dwóch głównych francuskich linii żeglugowych Messageries Maritimes (MM) i Compagnie Générale Maritime (CGM).
Po dwóch wojnach światowych obie firmy stały się „korporacjami państwowymi sektora konkurencyjnego” („Entreprise publique du secteur concurrentiel”). Oznaczało to, że chociaż przedsiębiorstwa były własnością państwa, to faktycznie działały jak prywatne przedsiębiorstwa nastawione na zysk. W 1996 r. CGM został sprywatyzowany przez państwo francuskie pod rządami prezydenta Jacquesa Chiraca i premiera Alaina Juppé i sprzedany Compagnie Maritime d’Affrètement (CMA – założony przez Jacques Saadé w 1978 roku) w celu utworzenia CMA CGM.
Po połączeniu i reorganizacji, usługi liniowe CGM były zarządzane w czterech odrębnych dywizjach handlowych: Ameryka Północna i Daleki Wschód (AMNEO, dla Amérique du Nord & Extrême Orient), które zarządzały również flotami masowymi i tankowcami, Ameryką Południową i Karaibami (AMLAT), Pacyfikiem i Oceanem Indyjskim (PACOI) i krótkodystansowymi (kabotaż). Natomiast w 1998 roku firma CMA CGM rozszerzyła się po zakupie Australian National Lines (ANL). Tym samym z jednego statku, czterech pracowników i jednego połączenia morskiego między Bejrutem, Latakią, Livorno i Marsylią, CMA stała się w ciągu kilku dziesięcioleci jedną z wiodących na świecie grup zajmujących się transportem kontenerów i transportem.
W 1986 r. CMA rozszerzyła swoje trasy nawigacyjne z Europy Północnej na Azję, a w 1992 roku otworzyła swoje pierwsze biuro w Chinach. W 2018 roku po ratyfikacji OCEAN ALLIANCE (największy sojusz wysyłkowy w historii) oraz nominacji Rodolphe Saadé na przewodniczącego i dyrektora generalnego, grupa CMA CGM obchodziła 40. rocznicę wprowadzenia nowej serii inicjatyw globalnych.
Założenia
Grupa promuje się jako firma rodzinna, opierająca się na silnych wartościach ludzkich. W 2018 grupa CMA CGM rozpoczęła nową erę opartą na 4 strategicznych filarach: Ukierunkowanie na klienta, Rozwój morski, śródlądowy i logistyczny, Innowacja i cyfryzacja oraz Pionierstwo. Najważniejsze wartości, którymi kieruje się przedsiębiorstwo zostały zapisane w Kodeksie Etyki:
Śmiałość: Przekraczaj granice
Inicjatywa: Nie bój się postępu
Wyobraźnia: Nieustannie dostosowuj się, aby być najlepszym w swojej dziedzinie
Uczciwość: Nieustannie działaj w celu osiągnięcia zrównoważonego dobrobytu.
Kluczowe dane
Firma działa w 160 krajach za pomocą 755 agencji, zatrudniając 37 000 pracowników. Globalne przychody firmy szacuje się na 21,1 mld (w USD). Transportuje 20,71 mln TEU, a pojemność floty w TEU to 2,71 mln. CMA CGM ma w posiadaniu 509 statków, które poruszają się po 200 liniach żeglugowych i docierają do 420 portów (z 521 na całym świecie).
Marki i spółki zależne
APL w Singapurze
ANL w Oceanii
CNC na rynku wewnątrz Azji
MacAndrews i Containerships w Europie
Comanav w Afryce Północnej
CMA Statki do zarządzania statkami i załogą (konserwacja, dostawy, projekty budowy statków itp.)
CMA Terminals & Terminals Link (Budowa terminala, zakup i eksploatacja)
i CMA CGM LOG (Zintegrowane globalne rozwiązania logistyczne na całym świecie.)
Ciekawostki
W 2005 r. firma założyła CMA CGM Corporate Foundation for Children. Fundacja ma na celu poprawić stan życia dzieci. Przyświecają jej trzy misje: poprawienie codziennego życia dzieci chorych, promowanie równych szans dla dzieci pochodzących z ubogich środowisk oraz zachęcanie do rozwoju osobistego dzieci niepełnosprawnych.
Incydenty z udziałem firmy
Okazuje się, że na przestrzeni lat CMA CGM i jej podmioty stowarzyszone padły ofiarą różnych incydentów związanych z transportem broni. Otóż w październiku 2010 władze Nigerii przejęły 13 kontenerów przewożących nielegalną irańską broń w porcie Apapa w Lagos. Okazało się, że przechwycone kontenery zawierały rakiety artyleryjskie 107 mm (Katyushas), materiały wybuchowe i amunicję. Ponadto punktem docelowym przesyłki miała być prawdopodobnie Strefa Gazy. Grupa CMA CGM podała do ogólnej wiadomości publicznej komunikat stwierdzający, że padła ofiarą fałszywej deklaracji ładunku. Twierdzono, że broń została wysłana w paczkach oznaczonych jako „wełna szklana i kamienne palety” i że nadawca irański „nie pojawia się na liście zakazanych osób”.
Jednak w marcu 2011 roku tym razem siły izraelskie przechwyciły inny statek należący do CMA CGM. Z raportu wynikało, że statek Victoria przewoził „około 2500 pocisków moździerzowych, prawie 75 000 pocisków i sześć pocisków przeciw okrętom C-704”. Izrael powiedział, że ostatecznym miejscem przeznaczenia ładunku była kontrolowana przez Hamas Strefa Gazy.
W wyniku powiązań CMA CGM z irańskim przemytem broni kongresmeni z USA wezwali CMA CGM do kontroli i weryfikacji działań firmy. Wezwano Departament Skarbu USA do rozważenia nałożenia sankcji na spedytora. Od tego czasu CMA CGM wdrożyła bardziej rygorystyczne procedury przyjmowania przesyłek przeznaczonych do Iranu. Między innymi poprzez skanowanie wszystkich kontenerów przeznaczonych do transportu. W listopadzie 2011 roku CMA CGM zaprzestała również wywozu z Iranu.
Fotografia: www.cmacgm-group.com