fbpx

COSCO jest chińską firmą państwową, a jej główna siedziba znajduje się w Szanghaju. Skrót pochodzi od China Ocean Shipping (Group) Company, a przedsiębiorstwo znane jest również jako COSCO Shipping Corporation Limited lub COSCO Shipping Group. Angażuje się w różne sektory biznesowe ze szczególnym naciskiem na zintegrowaną logistykę, transport morski, usługi finansowe, jak również produkcję sprzętu. Ponadto w 2012 roku była jedną z 15 największych marek w Chinach.

cosco

COSCO – Historia firmy

Firma powstała w wyniku połączenia Grupy COSCO i China Shipping Group w styczniu 2016 r.  Przyczyną fuzji był przede wszystkim zapoczątkowany w 2013 roku spadek koniunktury w niektórych sektorach przemysłu morskiego, co wywołało spowolnienie w przemyśle kontenerowym i transporcie morskim. Wpłynęło na to wiele czynników, takich jak niskie globalne PKB, powolny handel, nadmierna zdolność połowowa statków, rozdęte zapasy detaliczne w Stanach Zjednoczonych i zmniejszenie popytu na przewozy kontenerowe. W ten sposób zyski obu grup znacznie się zmniejszyły, a brak polepszenia sytuacji na rynku doprowadził do ich zjednoczenia. Według niektórych źródeł z tamtego okresu wynika, że faza przejściowa związana z połączeniem firm frustrowała wielu klientów, powodując tymczasowy spadek zysków.

O firmie

COSCO SHIPPING Lines Co., Ltd jako przedsiębiorstwo angażuje się w międzynarodową i krajową wysyłkę kontenerów, a także w usługi z nią powiązane. Integracja umożliwiła rozszerzenie działalności biznesowej i tym samym umocniła pozycję firmy w branży.

Do końca 2018 r.  w posiadaniu firmy znajdowało się w sumie 376 kontenerowców o łącznej pojemności 2,1 mln TEU, w związku z tym zapewniając przedsiębiorstwu COSCO SHIPPING Lines 4 miejsce na świecie i 1 miejsce w Azji. Dodatkowo grupa obsługiwała 362 międzynarodowych i krajowych szlaków żeglugowych, składających się z 228 usług międzynarodowych (w tym międzynarodowych usług dowozowych), 47 usług krajowych, 87 usług transportowych na rzece Jangcy i Pearl River, obejmujących 329 portów w 100 krajach i regionach na całym świecie.

Oddziały firmy

Co więcej na COSCO SHIPPING Lines Co. składają się następujące spółki zależne i oddziały:

COSCO Shipping Lines, Ltd. (COSCON, dawniej COSCO Container Lines Co., Ltd.),
COSCO Shipping Development Co., Ltd. (China Shipping Container Lines),
COSCO Shipping Ports Limited (COSCO Pacific),
China International Marine Containers,
Florens Asset Management Co.Ltd.,
Dong Fang International Asset Management, Ltd.,
China COSCO Bulk Shipping (Group) Co., Ltd.,
COSCO Shipyard Group Co., Ltd.,
Xiamen Ocean Shipping Company,
China COSCO Logistics Co., Ltd.,
COSCO Shipbuilding Industry Company,
COSCO Manning Cooperation Inc.,
China Marine & Seamen Service Corp.,
Shanghai Ship and Shipping Research Institute,
Guangzhou Maritime Transport (Group) Co., Ltd.,
Hainan COSCO Boao Co., Ltd.,
QingDao Ocean Shipping Mariners College,
Firma Shanghai Shipping (Group),
China Shipping Industry Co., Ltd.,
China Ocean Shipping Agency Co., Ltd.,
Dalian Ocean Shipping Co., Ltd.,
a także China Shipping Passenger Liner Co., Ltd.

Kluczowe dane

Wysyłka kontenerów:
Wielkość przesyłki (TEU): 18 366 108 (2018 rok), natomiast 16 895 997 w 2017 roku
Dochód (w mln RMB): 913,66 (2018 rok) 867,51 (2017 rok)

Przychody według tras w 2018 roku (w mln RMB)

Trans-Pacific: 235,92
Azja-Europa: 183,52
Intra-Asia: 185,39
Inne międzynarodowe: 123.87
ChRL: 118,45

Obszary działalności

Przedsiębiorstwo składa się obecnie z kilku klastrów biznesowych, z których każdy jest zarządzany przez jedną lub więcej spółek zależnych.

Klaster logistyki przemysłowej
Okrętownictwo
Naprawa statków
Produkcja urządzeń morskich

Klaster Przemysłowy Finansowania Wysyłki
Czarterowanie statków
Leasing kontenerów

Klaster usług transportowych
Transport towarowy
Dostawa paliwa do statku
Badanie technologii rozwoju wysyłki
Zarządzanie statkami

Klaster Społecznego Przemysłu
Rozwój nieruchomości
Uniwersytety morskie

Klaster Internetu i Biznesu
Technologia informacyjna

Założenia firmy

Wizja firmy jest wieloaspektowa, według jej założeń firma ma stać się liderem nie tylko w żegludze, ale także w logistyce, finansach (w tym w leasingu statków, ubezpieczeniach wysyłki i finansowaniu łańcucha dostaw), a nawet w produkcji sprzętu morskiego.

Ciekawostki

W lipcu 2018 roku omawiana firma została dotknięta atakiem cybernetycznym, który miał wpływ na połączenia internetowe w biurach na obszarze USA. Nie działała lokalna poczta e-mail, a także telefony sieciowe. Według ustaleń śledztwa incydent został zakwalifikowany jako „atak ransomware” (jest to typ szkodliwego oprogramowania blokującego dostęp do systemu komputerowego lub uniemożliwiającego odczyt zapisanych na komputerze danych). Firma jendkaże poinformowała, że główne systemy operacyjne działały stabilnie i zdarzenie nie wpłynęło na funkcjonowanie statków. Naruszony został jednak terminal firmy w porcie w Long Beach.

Ponadto warto zaznaczyć, że omawiana firma należy do jednych z największych armatorów na świecie.

Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi artykułami na temat MSC, CMA CGM i Maersk. Zapraszamy także do przeczytania artykułu na temat największych armatorów na świecie.

Zmniejsz koszty transportu

logo

Transport morski, kolejowy, lotniczy

Import/Eksport

Sprawdzeni spedytorzy