Canadian Pacific oraz Kansas City Southern połączyły się, tworząc Canadian Pacific Kansas City (CPKC) Ltd. Firma stworzy pierwszą w historii linię kolejową Meksyk-USA-Kanada. Oznacza to, że eksporterzy zyskają nowe, przyjazne dla środowiska opcje przemieszczania towarów w Ameryce Północnej.
CPKC – pierwsza towarowa linia kolejowa Meksyk-USA-Kanada
Mimo że 14 grudnia 2021 r. Canadian Pacific sfinalizował przejęcie Kansas City Southern za 31 mld USD, obie firmy nadal działały niezależnie. W marcu 2023 roku akcje KCS zostały przeniesione do podmiotu stowarzyszonego CP, a KCS została oficjalnie włączona do CPKC. Fuzja została zatwierdzona przez Radę Transportu Lądowego Stanów Zjednoczonych (Surface Transportation Board, STB).

Po fuzji Canadian Pacific Kansas City (CPKC) jest nadal najmniejszą firmą kolejową klasy pierwszej w USA. Mimo to ma najbardziej rozległą i konkurencyjną sieć połączeń, razem 32 tys. km. CPKC biegnie do obu wybrzeży Meksyku i obu wybrzeży Kanady, łącząc się przez środek Stanów Zjednoczonych. Ponadto ma najlepszy dostęp do portów na wybrzeżach całego kontynentu, od Zatoki Meksykańskiej po Lázaro Cárdenas na meksykańskim wybrzeżu Pacyfiku, po Vancouver i Kanadę Atlantycką. Jej globalna siedziba znajduje się w Calgary (Kanada). CPKC zatrudnia 20 tys. osób.
Nowa linia kolejowa będzie transportować zboże ze Środkowego Zachodu do Wybrzeża Zatoki Meksykańskiej i Meksyku, a także ładunki intermodalne między Dallas a Chicago. Dzięki temu łatwiejszy stanie się handel częściami samochodowymi, gotowymi pojazdami i innymi towarami w kontenerach między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem.

Punkty graniczne między Meksykiem a USA: Laredo, Brownsville
Punkty graniczne USA a Kanadą: Huntingdon, Kingsgate, Coutts, Portal, Noyes, Detroit, Buffalo, Rouses Point, Jackman
Korzyści z CPKC
- nowe firmy i możliwości rozwoju
- tańsze opcje przemieszczania towarów na całym kontynencie
- zwiększone bezpieczeństwo kolejowe
- transport ładunków ciężarówkami zostanie zastąpiony bardziej przyjaznymi dla środowiska usługami kolejowymi (o 64 tys. mniej ciężarówek rocznie!), z czym łączy się obniżenie kosztów utrzymania autostrad
- łatwiejszy dostęp do rynków północnoamerykańskich (łącznie prawie 500 mln konsumentów)
- więcej przewozów pasażerskich.
Zdjęcie: Railway Age, William C. Vantuono