DCT Gdańsk – Dwumilionowy kontener

DCT Gdańsk stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, którzy przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. Swój dwumilionowy kontener (a konkretniej kontener zawierający dwumilionową jednostkę TEU) port obsłużył pod koniec 2019 roku.

DCT Gdańsk

DCT to jeden z najszybciej rozwijających się portów morskich w Europie. Port posiada nabrzeże o długości 1306 metrów a jego maksymalna głębokość sięga 17 metrów. Dzięki temu terminal jest bardzo dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, które obecnie już zjawiają się w Gdańsku.

Obecnie jest to największy głębokowodny terminal kontenerowy w Polsce. Powstał w 2007 roku. Jego roczna możliwość przeładunkowa wynosiła wtedy 500 tys. TEU.

Inwestycje

W marcu 2019 roku, konsorcjum Polskiego Funduszu Rozwoju, globalnej grupy portowej PSA i zarządzającej funduszami IFM Investors nabyło 100% udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk). Wartość tej transakcji wyniosła ponad 5 mld złotych. Sprzedającym udziały w DCT Gdańsk był fundusz Global Infrastructure Fund II zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także fundusze MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) skupia instytucje finansowe, oferując przy tym instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych.

PSA to natomiast jedna z wiodących grup portowych. Posiada ponad 50 przybrzeżnych, kolejowych i śródlądowych terminali w 17 różnych krajach m.in. w Antwerpii czy Singapurze.

IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi o wartości 82 mld dolarów. Powstała w 2004 roku.

Dwumilionowy kontener w DCT Gdańsk

Gdański terminal z roku na rok stale się rozwija i odnotowuje wzrost przeładunków.

Jak wyjaśniła przedstawicielka firmy Katarzyna Frankiewicz, przeładunek dwumilionowego kontenera nastąpił w nocy z 19 na 20 grudnia. Kontener został wyładowany ze statku OOCL Germany.

Sukces DCT może okazać się znaczący dla polskiej gospodarki, jak również dla gospodarek krajów ościennych.

Zapraszamy również do zapoznania się z naszymi wcześniejszymi artykułami na temat portów na całym świecie.

Oceń wpis

5 / 5