Demurrage – podstawowe informacje

Dla importerów czas jest bardzo ważny. Najlepiej aby zamówiony towar został dostarczony w określonym wcześniej czasie w odpowiednie miejsce. Demurrage to jeden z terminów, który warto poznać. W skrócie określa przestój w transporcie. Następuje wtedy, gdy jest opóźnienie w dostawie towaru do wyznaczonego przez kupującego miejsca.

Demurrage – co to jest?

Demurrage określa przestój w transporcie i następuje gdy pojawia się opóźnienie w dostawie towaru. W takiej sytuacji eksporter jest zobowiązany do uiszczenia opłaty postojowej osobie czarterującej, w ramach rekompensaty za spowodowane niedogodności. Wysokość opłaty zależna jest od stawki dziennej przestojowego i liczby dni, jakiej statek spędził w porcie. Im dłuższe spóźnienie przy dostarczeniu towaru, tym większe koszty, jakie będzie musiał ponieść importer lub eksporter (zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami).

Kiedy nalicza się demurrage?

Demurrage nalicza się w momencie kiedy odbiorca nie podejmie kontenera w określonym czasie. Detention, które szczegółowiej wyjaśnimy niedługo naliczane jest natomiast kiedy odbiorca odbierze kontener ale nie zda go z powrotem w terminie.

Według wielu opinii demurrage okazuje się być bardziej dotkliwe dla odbiorcy niż detention.

Opłata za demurrage zależna jest również w dużej mierze od rodzaju kontenera. Są inne stawki za kontenery 40’, za kontenery 20’, a także za kontenery chłodnicze. Stawki zmieniają się wraz z upływem dni. Przeważnie nieodebranie kontenera w czasie 1-5 dni to koszt około 15 euro za jeden dzień. Za 6 dzień nieodebrania kontenera i każdy kolejny zapłacimy już około 20 euro za dzień.

Warto zawsze wcześniej dokładnie sprawdzić, kiedy kontener przybędzie do portu odbioru, aby uniknąć niechcianych kosztów.

Czas od przewoźnika

Informacja o tym ile dni daje odbiorcy przewoźnik ukazuje się zawsze przy awizacji kontenera. Przy awizacji otrzymuje się instrukcję, która w przypadku korzystania z usług spedytora, powinna zostać przekazana odbiorcy. Spedytor przekaże również niezbędne wskazówki, dotyczące naliczania opłat demurrage.

Odbiorca nie powinien zwlekać z odbiorem towaru. Koszty narastają z każdym dniem. Do momentu opłacenia towar natomiast nie może zostać wydany.

Co może się stać z nieodebranym towarem?

W skrajnych sytuacjach może dojść do tego, że nieodebrany przez wiele dni towar może zostać sprzedany przez przewoźnika, w celu uregulowania kosztów związanych z przedłużonym składowaniem. Zdarza się, że czasami porzucenie swojego ładunku bywa dla odbiorcy bardziej opłacalne niż pokrycie szybko narastających kosztów.

Często w momencie kiedy odbiorca postanowi porzucić swój ładunek, zdarza się, że przewoźnik opłatą demurrage będzie chciał obciążyć załadowcę. Ma to związek z faktem, że zarówno odbiorca i załadowca na konosamencie określani są jako „Merchant”, czyli po prostu jako „Kupiec”.

Okres wolny od opłat za demurrage

W obrocie kontenerowym, przewoźnik przewiduje zwykle okres wolny od opłat za demurrage i detention. W tym czasie przewoźnik nie nalicza żadnych dodatkowych opłat za użytkowanie kontenera, tym samym dając odbiorcy czas na spokojne zorganizowanie transportu, wyładunku towaru i oddanie przewoźnikowi pustego kontenera, w miejsce, które zostało przez niego wyznaczone.

Opłaty za demurrage mogą być bardzo obciążające dla odbiorców, jednakże należy pamiętać, że nie odbierając towaru na czas i przetrzymując kontener w jednym miejscu opóźniamy również inne działania. Przetrzymując kontener, odbiera się możliwość skorzystania z niego przez innego przedsiębiorcę. Koszty demurrage stosowane są jako zachęta do terminowości. Nakładając dodatkowe opłaty stara się zachęcić odbiorców do odbierania swoich towarów w wyznaczonym czasie, tym samym minimalizując czas przestoju kontenera.

Oceń wpis

5 / 5