fbpx

Detention to bardzo ważne pojęcie używane przy transporcie towarów drogą morską. Często wywołuje wiele zamieszanie i myli się importerom z pojęciem demurrage, o którym niedawno pisaliśmy. Detention oznacza po prostu zatrzymanie i odnosi się do sprzętu (kontenera).

detention

Co to jest?

Detention zazwyczaj obowiązuje w przypadku importu. Jest to opłata naliczana już gdy kontener jest w posiadaniu klienta, nie ważne czy jest on pełny czy pusty.

Opłaty z tego tytułu obejmują okres od momentu podjęcia do zdania pustego kontenera do portu.

Długość okresu wolnego od opłat

Długość okresu wolnego od detention może być różny. Przeważnie uzależniony jest od warunków oferowanych przez armatorów i wynikającyh z zapisu w taryfach armatorskich, jak i indywidualnych warunków umowy z armatorami.

Kiedy naliczana jest opłata?

Omawiana opłata ma miejsce, gdy odbiorca trzyma kontener przewoźnika poza portem, terminalem lub zajezdnią poza przydzielonym czasem wolnym. Zatrzymanie jest naliczane, gdy kontenery importowe zostały odebrane, ale kontener (niezależnie od tego, czy jest pełny, czy pusty) jest nadal w posiadaniu odbiorcy i nie został zwrócony w wyznaczonym czasie.

Po tym, jak pełny kontener zostanie pobrany przez klienta, np: gdy klientowi kolejnych 7 dni zajmuje zwrócenie pustego kontenera do portu, w takim wypadku okres ten nazywamy właśnie detention, a za okres ten odbiorca również zostanie obciążony zgodnie z taryfą armatora.

Załóżmy, że przewidziano okres 5 dni wolnych od opłat, przeznaczony na zwrot pustego kontenera. Jeśli odbiorca potrzebuje 7 dni na odesłanie tego kontenera, prawdopodobnie zostanie on obciążony za 2 dni zatrzymania.

Kontenery eksportowe a naliczanie opłaty

Detention jest naliczone czasem również za kontenery eksportowe, w których puste kontenery zostały odebrane do załadunku, a załadowany kontener wraca do portu po przydzielonym czasie wolnym od opłat.

Linie żeglugowe zazwyczaj zapewniają 5 dni wolnych od opłaty detention, aby nadawca odebrał pusty kontener, załadował go i zwrócił go do portu. Jeśli kontener nie zostanie zwrócony w tym wolnym czasie, linia obciąży kontener opłatą za dodatkowe dni.

Opłata detention

Przed rozpoczęciem importu lub eksportu zdecydowanie zaleca się zapoznanie z wieloma związanymi z tym pojęciami. Pojęcie detention, podobnie jak demurrage warto znać i wiedzieć jak można uniknąć naliczania niechcianej opłaty.

Zapraszamy również do zapoznania się z naszym poprzednim artykułem na temat opłaty demurrage.

incoterms 2020 darmowy pdf

chcesz poznać zmiany?

Zmniejsz Koszty Transportu

Transport morski, kolejowy, lotniczy

Sprawdzeni spedytorzy

Zmniejsz Koszty Transportu

Transport morski, kolejowy, lotniczy

Import/Eksport

Sprawdzeni spedytorzy