Drobnica morska

Transport drogą morską jest ekonomicznym sposobem eksportu i importu towarów. Zlecając tego rodzaju transport spedytor musi zdecydować o rodzaju frachtu morskiego. Czy wybierze metodę FCL, czy LCL. Akronim FCL odnosi się do transportu kontenerowego i oznacza, że cały wynajęty kontener będzie przeznaczony tylko do użytku przez jednego odbiorcę. Natomiast LCL oznacza przewóz ładunków drobnicowych. Sprawdź jak transport drobnicy morskiej wygląda w praktyce.

Drobnica morska – czym jest?

LCL to metoda wysyłki, która pozwala na sprowadzenie niewielkiej ilości towarów po bardzo korzystnej cenie. To znaczy, że nie musimy wynajmować całego kontenera i płacić za cały, a jedynie za taką jego część, która pomieści nasze produkty. Drobnica jest stosowana przy ładunkach poniżej 10-12 ton. Natomiast minimalna wartość zamówienia, tak aby było to opłacalne to 100 kg. Drobnica morska przeznaczona jest nie tylko dla małych importerów, ale także osób kupujących w różnych miejscach i czasie mniejsze partie towaru.

Koszty LCL

Koszty frachtu drobnicowego przeliczane są według wagi i objętości. Dla przykładu, importer kurtek puchowych zapłaci za objętość w cbm (czyli metrach sześciennych CBM), a importer łożysk zapłaci w tonach. Obliczając koszty należy wziąć pod uwagę także port wyjściowy i docelowy zlecenia, opłaty portowe, walutowe, za paliwo, opłaty eksportowe, czy celne. Niemniej jednak, wciąż jest to bardzo korzystna cenowo metoda transportu.

Zachęcamy do skorzystania z naszej platformy do porównywania cen transportu ShipHub.

Czas

W przypadku eksportu, czy importu z Chin czas oczekiwania na zamówiony towar to od 30 do 40 dni. A jeśli mowa o bardziej oddalonych krajach np. Australia czas wydłuży się nawet do 50 dni. Bardzo ciężko jest oszacować dokładny czas transportu, chociażby ze względu na trudną do przewidzenia odprawę celną. Co prawda, istnieje możliwość, aby wybrać opcję ze skróconą odprawą celną, ale to wiąże się z dodatkowymi kosztami. Istotne jest to, że coraz więcej firm spedycyjnych oferuje dostawy bezpośrednie, co znacznie skraca czas oczekiwania oraz pozwala uniknąć dodatkowych kosztów przeładunkowych.

FCL czy LCL?

Decyzja co do wyboru frachtu morskiego zależy przede wszystkim od ilości ładunku. Jeżeli chcemy przewozić niewielkie ilości wtedy zdecydowanie bardziej opłacalna jest metoda LCL (czyli drobnica morska). Ważnym wyznacznikiem jest również możliwość sprawdzenia kontrahenta, co jest bardzo często brane pod uwagę w przypadku importu spoza Europy. Załóżmy, że dopiero rozpoczynamy współpracę z kontrahentem i nie chcemy ryzykować dużych kwot nie znając dostawcy. Po sprawdzeniu jakości, terminowości, czy skuteczności dostawy, wtedy możemy wybrać LCL lub FCL.

Oceń wpis

4 / 5