Drony – Innowacyjne wykorzystanie w portach

Pandemia oraz restrykcje mające na celu zminimalizowanie liczby osób zarażonych ponaglają do wprowadzania zdalnych rozwiązań. W kwestii bezdotykowych dostaw, drony przychodzą na ratunek. Singapurski startup wprowadził w państwie-mieście komercyjną usługę transportu ładunku autonomicznym dronem na statki. Dron działa w trybie BVLOS – Beyond Visual Line of Sight, czyli poza zasięgiem wzroku pilota.

Drony – innowacyjne wykorzystanie w portach

Drony już przedtem były wykorzystywane w przemyśle morskim. Zbierały one informacje dotyczące statków na morzu, wykorzystywano je do kontroli granic, monitorowania zanieczyszczeń i wykrywania nielegalnych działań, takich jak rybołówstwo i handel narkotykami. Maszyny te są także bardzo przydatne przy wszelkich akcjach ratunkowych na morzu. Duże pole do rozwoju w kontekście przemysłu morskiego mają tak zwane drony dostawcze.

Skonstruowane zostały już drony, które są w stanie załadować towar na zakotwiczony statek towarowy. Przedsiębiorstwo F-drones dysponujące takimi dronami dostało pozwolenie na prowadzenie regularnej działalności komercyjnej. Startup podpisał roczny kontrakt z Eastern Pacific Shipping (EPC) na zrealizowanie dwustu dostaw.

Pierwsza dostawa przesyłki o ciężarze 2 kg na odległość 2,7 km została zrealizowana pomyślnie w 7 minut. F-drones uzyskało jako pierwsze zgodę rządowej agencji Civil Aviation Authority of Singapore na komercjalizację usługi. Drony wyprodukowane przez firmę trzecią są zdolne do przewozu przesyłek o wadze do 5 kg na odległość 5 km.

F-drones nie przestaje jednak na obecnie użytkowanych dronach. W planach przedsiębiorstwa jest stworzenie własnej maszyny mogącej przebyć 50 km z ładunkiem. Ambicja startupu nie zatrzymuje się jednak nawet i w tym punkcie; liczy na to, że już w przyszłym roku wprowadzi do użytku drony o nośności 100 kg zdolne przebyć 100-kilometrową trasę.

Według szacunków, nawet 20% przesyłek w portach na całym świecie ma wagę do 100 kg. Jeśli przedsiębiorstwo dopnie swego, będzie poważnym konkurentem dla innych jednostek dowożących ładunki na zakotwiczone statki, jak helikoptery czy mniejsze łodzie. F-drones będzie oferowało przewozy po konkurencyjnych, dużo niższych cenach. Dodatkowo, dowozy przy użyciu dronów są szybsze oraz bardziej przyjazne dla środowiska.

Dostawy dronami są realizowane nie tylko w Singapurze. W Christiansburg w stanie Virginia uruchomiono pilotażowy program firmy Wing, należącej do Alphabet. Dotychczas w Stanach Zjednoczonych Federal Aviation Administration upoważniała tylko ułamek zainteresowanych do wykorzystywania dronów w trybie BVLOS. Z uwagi na istniejącą sytuację, przepisy mogą się zmienić, a drony będą szerzej wykorzystywane także w innych sektorach.