Początki chińskiego kolejnictwa sięgają 1865 roku. Transport kolejowy stale się rozwija, powstają kolejne trasy i budowane są nowe, coraz to większe dworce kolejowe. Chiny aktualnie przeprowadzają jedne z największych w dziejach programy modernizacji i rozbudowy kolei, mające utrwalić wysoką pozycję kolei w strukturze przewozów. Sprawdź jak prezentuje się dworzec m.in. w Pekinie, Szanghaju, Kantonie, Xi’anie czy Zhengzhou.
Plany rozbudowy kolei
Chińczycy planują wydłużenie sieci kolejowej, rozbudowę tych aktualnie istniejących i budowy nowych, większych dworców. W Chinach kolej rozbudowuje się na najwyższym poziomie.

Dworce w Chinach
Mówiąc o kolei nie można pominąć tematu dworców kolejowych. Na pierwszy rzut oka mogą trochę przytłaczać, ze względu na swoje ogromne rozmiary, ale wbrew pozorom są bardzo dobrze zorganizowane.
Przygotowaliśmy zestawienie największych dworców, znajdujących się w Chinach, z krótkimi opisami, które przedstawiamy poniżej.
Shanghai Hongqiao Railway Station (上海虹桥站)

Dworzec pod względem posiadanych torów znajduje się na trzecim miejscu w zestawieniu chińskich dworców. Posiada ich aż 30. Otworzony został w 2010 roku. Posiada bardzo dobre połączenie z szanghajskim metrem (a konkretniej linią numer 2 i 10), a także z lotniskiem Shanghai Hongqiao International Airport. Ze względu na połączenie z tak ważnym dla Szanghaju lotniskiem, stacja obsługuje wielu pasażerów każdego dnia. Jest to ogromny obiekt, który oferuje połączenia do różnych miejsc w całych Chinach. Codziennie na dworcu przewija się ponad 210 tys. pasażerów.
Stacja mieści się w dzielnicy Minhang.
Budowa dworca rozpoczęła się w 2008 roku i pochłonęła 2,3 mld dolarów. Jest to jedna z czterech głównych stacji w Szanghaju. Całkowita powierzchnia dworca wynosi 1,3 mln m2. Jest to nie tylko największy dworzec kolejowy w Chinach, ale również w całej Azji. Dworzec zajmuje cztery poziomy.
Poziom B1
Jest to poziom podziemny, który zawiera wyjście z dworca i połączenie z innymi formami transportu.
Na poziomie B1 znajduje się przejście do metra, postój taksówek, przystanek autobusowy i przejście do Terminalu 2 na szanghajskie lotnisko. Znajdziemy tutaj również wiele miejsc, gdzie będziemy mogli zjeść szybki posiłek przed podróżą m.in. KFC. Na tym poziomie umieszczone zostały również kasy biletowe.
Poziom 1
Tutaj znajdują się liczne tory biegnące przez stacje. Na poziomie pierwszym znajdziemy również automaty biletowe.
Poziom 2
Znajdziemy tutaj kolejne kasy biletowe a ponadto zobaczymy ogromną halę, gdzie będziemy mogli poczekać na swój pociąg.
Poziom 3
Na poziomie trzecim znajdziemy liczne restauracje fast-food.
Beijing West Railway Station (北京西站)
Główna stacja kolejowa w Pekinie. Została oddana do użytku w 1996 roku ale była modernizowana w roku 2000. Dworzec znajduje się w zachodniej części Pekinu, w dzielnicy Fengtai. Był to największy dworzec w Chinach, z łączną powierzchnią 510 tys. m2, zanim nie powstał dworzec w Szanghaju.
Stacja obsługuje dziennie średnio 150 000-180 000 pasażerów. Maksymalna liczba pasażerów dochodzi do 400 000 osób dziennie.
Na dworcu mieści się 18 peronów. Obok głównych wejść znajdziemy automaty biletowe.
Dworzec w Pekinie posiada idealne połączenie z metrem (linia 9 i 7), a także z przystankami autobusowymi i lotniskiem. Bez problemu znajdziemy również postój taksówek.
Guangzhou South Railway Station (广州南站)
Stacja kolejowa znajdująca się w Kantonie, a konkretniej w dystrykcie Panyu w Shibi. Ten duży i nowoczesny terminal kolejowy mieści się 17 km na południe od centrum Kantonu. W pewnym momencie była to największa stacja kolejowa w Azji, gdy rozpoczęła swoją działalność na początku 2010 roku.
Jest to największy dworzec kolejowy w prowincji Guangzhou, a także jeden z czterech największych węzłów przesiadkowych pasażerskich w Chinach. Oczekiwana liczba pasażerów w 2020 roku ma wynieść około 80,14 mln.
Dworzec w Kantonie określany jest jako kompleksowy węzeł komunikacyjny. Pasażerowie bez problemów mogą korzystać z szybkich pociągów, metra, dalekobieżnych i lokalnych autobusów, a także taksówek. Linie metra, które dojeżdżają na dworzec to numer 2 i 7. Znajdują się w dolnej części budynku. W przyszłości ma docierać do dworca więcej linii, w tym linia 18 i 20.
Dworzec posiada 15 peronów i 28 działających torów.
Budowa dworca została rozpoczęta 30 grudnia 2004 roku, a 30 stycznia 2010 roku częściowo otwarto stację z usługami na północ do Wuhanu.
Dworzec posiada cztery piętra. Piętro podziemne to poziom transportu, gdzie znajdziemy autobusy, metro, postoje taksówek i miejsca parkingowe.
Na pierwszym piętrze mieści się hala przyjazdów pociągów zarówno krajowych, jak i tych przybywających z Hongkongu. Ponadto na tym piętrze będziemy mogli kupić bilety, poczekać na swój pociąg albo znaleźć odpowiedni autobus lub inny środek transportu z terminala.
Drugie piętro mieści w sobie perony. Stąd również można odjechać do Hongkongu. Ponadto znajduje się tutaj poczekalnia VIP.
Na trzecim piętrze również znajdziemy obszar do oczekiwania na swój transport, a ponadto zakupimy tutaj bilet lub odwiedzimy punkt kontroli bezpieczeństwa.
Całkowita powierzchnia budynku i stacji wynosi 370 tys. m2. Inwestycja wyniosła 13 mld juanów. Wysokość całego budynku sięga 50 metrów. Ponadto na dachu dworca zainstalowano panele słoneczne, zajmujące obszar ponad 2000 m2, które przekierowują moc na stacje.
Xi’an North Railway Station (西安北站)
Stacja mieści się w dzielnicy Weiyang, w północnej części miasta Xi’an. Dworzec znajduje się niecałe 10 km od centrum miasta.
Stacja pod względem posiadanych torów, znajduje się na pierwszym miejscu chińskich dworców. Ma ich aż 34. Ponadto jest to największy dworzec kolejowy w północno-zachodnich Chinach.
Dworzec połączony jest z centrum miasta poprzez linię metra numer 2.
Budowa dworca została rozpoczęta 19 września 2008 roku, a zakończona została 11 stycznia 2011 roku.
Zhengzhou East Railway Station (郑州东站)
Stacja we wschodniej części Zhengzhou, przeznaczona głównie do obsługi szybkich pociągów. Dokładnie znajduje się 3 km na południowy wschód od Zhengzhou New Arena. Jedna z największych stacji kolejowych w Chinach. Pod względem ilości torów na notowaniu chińskiej listy znajduje się na drugim miejscu. Posiada ich aż 32.
Budowa dworca rozpoczęła się 29 czerwca 2009 roku, a zakończona została 28 września 2012 roku. Kilka miesięcy później dokończono trasę łączącą Zhengzhou z Pekinem, gdzie dzisiaj przemieszcza się już wiele pociągów.
Dworzec zajmuje powierzchnię 350 000 m2. Budowa stacji pochłonęła 4 mld juanów. Stacja posiada w sumie siedem poziomów. Parter, trzy poziomy pod ziemią i trzy poziomy nad ziemią. Na trzecim poziomie znajduje się poczekalnia i hala odjazdów, natomiast na czwartym poziomie znajdziemy liczne restauracje. Perony znajdują się na poziomie drugim. Hale przyjazdów, wyjście z dworca i parking znajdują się na środkowym poziomie, a te poziomy znajdujące się pod ziemią przeznaczone są dla metra.
Obecnie na stacji działa linia metra numer 1. Skonstruowane zostały już perony dla linii numer 5 i 8. W przyszłości planuje się zrealizować wieloplatformową wymianę pomiędzy wyżej zaznaczonymi liniami.
Dworzec w Chinach a nieustanne innowacje
Chińczycy bezustannie modernizują i rozbudowują swoją kolej, w tym również dworce. Wiele chińskich dworców, ze względu na swoje rozmiary i wygląd przypomina lotniska. Dworce są przepełnione w okresie Chińskiego Nowego Roku.
Warto pamiętać, że zanim wejdziemy do poczekalni to podobnie jak na lotnisku musimy przejść odpowiednią kontrolę. Gdy chcemy wejść na halę główną koniecznym jest pokazanie biletu na przejazd.
Warto zjawić się na dworcu odpowiednio wcześniej, aby uniknąć spóźnienia na swój pociąg.
Zobacz terminale kolejowe w Chinach.