Brazylia to największa gospodarka w Ameryce Łacińskiej i największy partner handlowy Unii Europejskiej. Brazylia to także najważniejszy partner gospodarczy Polski w Ameryce Łacińskiej. Stosunki dyplomatyczne między Polską a Brazylią nawiązane zostały ponad sto lat temu, a stosunki gospodarcze ponad pół wieku temu. Jak przeprowadzić eksport do Brazylii?
Brazylia – podstawowe informacje
- Stolica: Brasília
- Podział administracyjny: 26 stanów, 1 dystrykt federalny
- Język urzędowy: portugalski
- Powierzchnia: 8,5 mln km²
- Liczba ludności: 218,6 mln
- Waluta: real brazylijski (BRL)
- Największe wyznanie: rzymskokatolickie
Import i eksport Brazylii – produkty
Wielkość importu Brazylii wynosi 255 mld USD. Głównymi dostawcami produktów są Chiny, Stany Zjednoczone, Niemcy, Argentyna i Indie. Największą popularnością cieszą się:
- rafinowana ropa naftowa
- pojazdy silnikowe; części i akcesoria
- szczepionki
- mieszane nawozy mineralne lub chemiczne
- gaz ropopochodny.
Brazylijski eksport wynosi 288 mld USD. Kraj ten eksportuje towary głównie do Chin, Stanów Zjednoczonych, Argentyny, Holandii i Chile. Top eksportowe produkty Brazylii to:
- rudy żelaza
- soja
- ropa naftowa
- nieprzetworzony cukier
- mięso drobiowe.
Wymiana handlowa Polski i Brazylii
Brazylia importuje z Polski towary o wartości 870 mln USD, podczas gdy wielkość handlu w drugą stronę wynosi 1 mld USD.
Top produkty eksportowane z Polski do Brazylii są z działów:
- reaktory jądrowe, kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części (turbiny gazowe, z wyłączeniem silników turboodrzutowych i turbośmigłowych)
- maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części; urządzenia do rejestracji i odtwarzania dźwięku, urządzenia telewizyjne (elektrody węglowe, szczotki węglowe, węgle do lamp, węgiel do baterii oraz inne artykuły z grafitu)
- tworzywa sztuczne i wyroby z nich (kauczuk syntetyczny i faktysa pochodząca z olejów, w formach podstawowych lub w płytach)
- pojazdy nieszynowe; nadwozia i podwozia wyposażone w silniki, dla pojazdów samochodowych (części i akcesoria).
Duży sukces na rynku brazylijskim osiągną przede wszystkim przedsiębiorcy w branżach:
- medyczna: Brazylia to największy rynek wyrobów medycznych i szósty największy rynek farmaceutyczny w Ameryce Łacińskiej (80% produktów medycznych w brazylijskich szpitalach zostały zaimportowane)
- kosmetyczna (4. największy rynek w sektorze beauty i 2. największy rynek perfum; środki do higieny jamy ustnej, produkty do opalania, zapachy z wyżej półki cenowej, coraz większa popularność kosmetyków wegańskich i naturalnych)
- motoryzacyjna
- OZE (hydroenergetyka, energia z biomasy)
- FinTech (bezpieczeństwo cyfrowe, bankowość mobilna, AI, IoT i inne).

Eksport do Brazylii – brazylijski agent handlowy
Eksportując do Brazylii zyskasz, jeśli ustanowisz lokalnego agenta handlowego/dystrybutora. Korzystając z usług agenta można obniżyć koszty ekspansji w Brazylii. Ważne jest, by znaleźć właściwego agenta dla eksportowanego produktu. Taki pośrednik z pewnością lepiej odnajdzie się w zawiłych procedurach i brazylijskiej biurokracji. Bardzo ważne jest utrzymywanie przyjaznych relacji z agentem.
Umowa na wyłączność to częsta praktyka w Brazylii. Zazwyczaj ustanawia się jednego pośrednika dla konkretnej grupy towarów.
Obowiązki przy eksporcie do Brazylii
Brazylia to bardzo protekcjonistyczne państwo. Proces wprowadzania produktów zagranicznych na rynek brazylijski jest skomplikowany i wiąże się z nim wiele formalności.
- Przedsiębiorcy eksportujący do Brazylii muszą zarejestrować się w SECEX (Foreign Trade Secretariat) będącym oddziałem ministerstwa rozwoju przemysłu i handlu.
- Każda firma, która chce importować do Brazylii, musi uzyskać pozwolenie RADAR (Ambiente de Registro e Rastreamento da Atuação dos Intervenientes Aduaneiros), które umożliwia dostęp do systemu elektronicznego SISCOMEX (Sistema Integrado de Comércio Exterior). Ten system służy do komunikacji z organami celnymi Brazylii. Wymagana jest również rejestracja REI (Registro de Exportadores e Importadores).
Konieczne jest uzyskanie specjalnej zgody właściwego ministerstwa na wprowadzenie następujących produktów: napoje, produkty farmaceutyczne lub weterynaryjne, broń i amunicję, a także wiele kosmetyków, metale rzadkie, produkty promieniotwórcze lub mogące szkodzić środowisku, ropę naftową i wszystkie jej pochodne.
- Smary są regulowane przez Narodową Agencję Naftową.
- Telefony komórkowe i drony podlegają pod ANATEEL (Narodowa Agencja Telekomunikacji).
- Napoje, artykuły rolnicze, produkty zwierzęce, produkty pochodzenia roślinnego, pestycydy są regulowane przez MAPA (Ministerstwo Rolnictwa). Co więcej MAPA nadzoruje palety, na których wwożone są produkty.
- Etykiety artykułów spożywczych (skład, alergeny itp.) muszą być w języku portugalskim.
- Brazylijskie wymagania dotyczące importu produktów pochodzenia zwierzęcego są określone w artykule 486 dekretu nr. 9013 z dnia 29 marca 2017 r. Wymagane jest m.in. świadectwo zdrowia. Ponadto polskie warzywa i owoce nie są wymienione na liście produktów dozwolonych do importu.
- Ministerstwo Zdrowia reguluje wszystkie produkty, które mogą mieć wpływ na organizm ludzki (farmaceutyki, witaminy, kosmetyki oraz wyroby/urządzenia medyczne). Taki produkt może być importowany i sprzedawany w Brazylii tylko wtedy, gdy firma zagraniczna utworzy lokalną brazylijską jednostkę produkcyjną lub lokalne biuro, lub jeśli firma zagraniczna wyznaczy brazylijskiego dystrybutora, który jest upoważniony przez władze brazylijskie do importu i dystrybucji produktów medycznych.
- Producenci wyrobów medycznych na rynek brazylijski muszą uzyskać pozwolenie ANVISA, by je sprzedawać. Takie pozwolenie wymagane jest też do wprowadzenia żywności nieregulowanej przez MAPA.
- Etykiety na produktach kosmetycznych także muszą być sporządzone w jęz. portugalskim. Wymagane jest m.in. podanie daty ważności oraz składu chemicznego zgodnie z międzynarodowym standardem nazewnictwa składników kosmetycznych.
ABNT

ABNT to Brazylijskie Stowarzyszenie Norm Technicznych. Jest to uznana organizacja normalizacyjna, która od lat 50. XX w. ustanawia i zarządza znakami zgodności stosowanymi obowiązkowo i dobrowolnie w Brazylii. ABNT jest akredytowaną jednostką certyfikującą systemy jakości, systemy zarządzania środowiskowego i nie tylko. Opracowane normy krajowe odwołują się do m.in. norm ISO i IEC.
INMETRO

INMETRO to Narodowy Instytut Metrologii, Jakości i Technologii. Jest on główną krajową jednostką akredytującą i odpowiada za wdrażanie krajowych polityk dotyczących jakości i metrologii w Brazylii. INMETRO odpowiada między innymi za certyfikację produktów, usług, licencjonowanie i laboratoria badawcze. Obejmuje to zgodność produktów takich jak:
- sprzęt elektryczny
- sprzęt elektroniczny
- części do pojazdów.
ANVISA

ANVISA to Narodowa Agencja Nadzoru Sanitarnego w Brazylii. Reguluje ona między innymi:
- żywność i napoje
- kosmetyki
- wyroby medyczne
- farmaceutyki
- wyroby tytoniowe
- pestycydy.
Ograniczenia w eksporcie do Brazylii
Zakaz importu na rynek brazylijski między innymi obejmuje:
- używane towary konsumpcyjne (chyba, że na rynku jest niedobór danego produktu i nie może on być produkowany w Brazylii)
- niektóre rodzaje mięsa (świeże i mrożone)
- wybrane ponownie wytworzone produkty (np. maszyny do robót ziemnych, części do pojazdów, wyroby medyczne)
- produkty zagrażające zdrowiu, higienie, bezpieczeństwu państwa i jego interesowi, a także środowisku.
Podatki związane z importem w Brazylii
Stawki celne w Brazylii wynoszą do 55%, a przeciętne cło to 13,55%. Produkty rolne, likiery fermentowane, sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny podlegają ocleniu według wyższych stawek. Wybrane towary z wielu krajów są zwolnione z opłat celnych (m.in. z innych krajów Mercosur, czyli Wspólnego Rynku Południa). Taryfę celną znajdziesz w systemie NCM (Mercosur Common Nomenclature).
Warto mieć na uwadze, że na całkowity koszt importu będzie składał się:
- podatek importowy pełniący funkcję cła (Imposto de Importação, II; od wartości CIF)
- stanowy podatek VAT od obrotu towarami i usługami ICMS (Imposto sobre operações relativas à circulação de mercadorias e sobre prestações de serviços de transporte interestadual, intermunicipal e de comunicação; wysokość zależna od stanu w zakresie 17-19%)
- podatek federalny typu akcyzowego od produktów uprzemysłowionych (Impostos sobre Produtos Industrializados, IPI; zakres 0-300%)
- inne podatki wwozowe: PIS-Import, zazwyczaj 2,1% i COFINS-Import, zazwyczaj 9,65% (na poziomie federalnym) zazwyczaj nakładane na brazylijski podmiot lub importera towarów.
Osoby fizyczne mogą importować towary nieoclone do wartości 50 USD.
Importerom przysługują ulgi w ramach podatków ICMS, PIP i PIS/COFINS-Import. Biorąc pod uwagę te opłaty, produkty importowane do Brazylii (i całego bloku Mercosur) są z wyższej półki cenowej.
Umowy Brazylii o charakterze gospodarczym
Brazylia to jeden z krajów BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny), IBSA (Indie, Brazylia, RPA) oraz BASIC (Brazylia, RPA, Indie, Chiny). Kraj ten należy m.in. do Światowej Organizacji Handlu oraz Stowarzyszenia Integracji Latynoamerykańskiej.
Brazylia jest w unii celnej Mercosur. Obecnie trwają negocjacje dotyczące umowy o wolnym handlu między blokiem Mercosur a Unią Europejską.
Eksport z Polski do Brazylii – dokumentacja
Do procedury eksportowej do Brazylii potrzebne są poniższe dokumenty:
- faktura handlowa (Commercial Invoice) ze wskazanym Incoterms
- list przewozowy (lotniczy list przewozowy, konosament morski)
- manifest ładunkowy (dla transportu morskiego)
- świadectwo pochodzenia
- inne dokumenty: pozwolenia, certyfikaty, dokument ubezpieczenia, certyfikat fumigacji, świadectwo fitosanitarne, świadectwo weterynaryjne.
Opisy poszczególnych procedur w Brazylii znajdziesz na stronie rządowej.

Eksport do Brazylii – transport towarów
Towary z Polski czy innych krajów europejskich można wysłać na dwa sposoby – drogą lotniczą lub morską. Największymi różnicami między tymi rozwiązaniami są czas transportu oraz wysokość stawek frachtu.
Transport morski do Brazylii
Najpopularniejszą metodą przewozu towarów w handlu międzynarodowym jest transport morski. Umożliwia on długodystansowe podróże po niskim koszcie. Dodatkowo ładowność statku towarowego jest o wiele większa niż np. samolotu cargo. Podczas podróży morskiej ładunek jest narażony na różnego rodzaju ryzyka, dlatego zalecamy wykupienie ubezpieczenia cargo.
Statek towarowy z Polski/Europy do Brazylii płynie przeciętnie 26 dni. Czas transportu zależy m.in od tego, jaka forma transportu została wybrana – FCL czy LCL.
Uwaga! W Brazylii funkcjonuje podatek AFRMM (Adicional ao Frete para Renovação da Marinha Mercante) przeznaczony na odnowę brazylijskiego handlu morskiego. AFRMM wynosi 25% frachtu w ramach międzynarodowego transportu morskiego oraz 10% frachtu żeglugi przybrzeżnej.
Najważniejszy port w Brazylii
Największym portem kontenerowym w Brazylii, a zarazem w całej Ameryce Łacińskiej, jest port Santos (BRSSZ). Znajduje się on w stanie São Paulo. Port ten jest odpowiedzialny za prawie 1/3 brazylijskiego handlu zagranicznego. Siatka połączeń obejmuje ponad 600 portów w 125 krajach. Wielkość TEU portu wynosi 4,1 mln.
Transport lotniczy do Brazylii
Jeśli importujesz produkty szybko psujące się lub o wysokiej wartości dodanej, rozważ transport lotniczy. Nie tylko jest on szybszy od morskiego, ale także bezpieczniejszy. Wybierając tę formę transportu musisz jednak liczyć się z wyższymi kosztami.
Transport lotniczy do Brazylii z Polski/Europy trwa kilka dni.
Główny port lotniczy cargo w Brazylii
Międzynarodowy Port Lotniczy São Paulo-Guarulhos (SBGR/GRU) od 1985 r. obsługuje okolice São Paulo. Wraz z lotniskiem Viracopos, port São Paulo-Guarulhos odpowiada za ponad 2/3 importu lotniczego Brazylii.

Oferty spedytorów za darmo porównasz na ShipHub.pl.
Eksport do Brazylii – podsumowanie
- Brazylia stanowi 1/3 populacji Ameryki Łacińskiej.
- W eksporcie Polski do Brazylii dominują części do statków powietrznych, części do pojazdów naziemnych oraz tworzywa sztuczne.
- Perspektywicznymi branżami w Brazylii są medyczna, motoryzacyjna, kosmetyczna, OZE i FinTech.
- Eksportując do Brazylii warto nawiązać współpracę z lokalnym agentem handlowym.
- Brazylijski system podatkowy jest skomplikowany. Przeciętne cło w Brazylii wynosi 13,55%.
- Dokumenty potrzebne do procedury wwozowej to m.in. faktura handlowa, list przewozowy, manifest ładunkowy i świadectwo pochodzenia.
- Transport towarów z Europy do Brazylii trwa od kilku dni do ok. czterech tygodni.
Zachęcamy do zapoznania się z naszymi pozostałymi poradnikami eksportowymi.