Eksport do Chin

Chiny to gospodarka o gigantycznym potencjale rozwoju charakteryzująca się rynkiem szybkiego wzrostu. Dzięki praktycznej monopolizacji sektora produkcji, chińskie fabryki kojarzone są z szybkim i tanim wytwórstwem, i z tego też wynika efektywność eksportowa tego kraju. Jednakże, Chiny coraz chętniej otwierają się na zachodnią filozofię życia, która powoli adaptowana jest do warunków tego społeczeństwa. Dzięki temu wzrasta popyt na produkty europejskie, które kojarzą się przede wszystkim z prestiżem i wysoką jakością życia – popularnością cieszą się tam wszelkiego rodzaju znane i renomowane marki. Dlatego też eksport do Chin (przede wszystkim dóbr konsumpcyjnych) ma ogromny potencjał biznesowy, a ciągle powstające i rozwijające się rodzaje transportu z Polski stanowią furtkę do zdobycia tego rynku.

Produkty eksportowane do Chin

Polska Agencja Inwestycji i Handlu, spółka zajmująca się promocją eksportu polskich produktów oraz promocją polskich branż podaje, że najchętniej eksportowanymi do Chin towarami są:

  • urządzenia elektryczne
  • metale nieżelazne
  • pojazdy drogowe
  • maszyny ogólnego zastosowania przemysłowego
  • przyrządy i aparatura profesjonalna, naukowa i kontrolna.

Są to towary niezbędne do ciągłego rozwoju gospodarki chińskiej.

Mniejsi przedsiębiorcy mogą skupić się na produktach konsumpcyjnych codziennego użytku. Chińskie społeczeństwo coraz chętniej postrzega towary zachodnie jako te o lepszej jakości, co kreuje popyt na produkty takie jak kosmetyki, żywność, biżuteria czy akcesoria dla dzieci i niemowląt.

Jak wejść na chiński rynek?

Do wejścia na rynek chiński niezbędna jest dobra strategia. Z powodu różnic kulturowych i gospodarczych między poszczególnymi prowincjami, pierwszym krokiem przedsiębiorcy powinno być zdobycie rynku lokalnego, a dopiero później rozszerzenie swojej działalności na resztę kraju.

Partner biznesowy w Chinach

Do wejścia na rynek chiński niezbędny jest partner biznesowy z firmą założoną w Chinach. W zależności jednak od strategii, możemy podjąć współpracę z pośrednikami o różnych metodach rozprowadzania towaru, stacjonujących w różnych częściach Chin, na przykład w Hongkongu czy na Tajwanie, ale też nawiązać współpracę bezpośrednio z przedstawicielem chińskim czy firmą specjalizującą się w handlu zagranicznym.

Przy wybieraniu pośrednika należy przeanalizować jego ofertę biznesową oraz możliwości transportowe. Najbardziej wartościowi będą pośrednicy ze stacjonarnymi biurami w określonych miastach. Biorąc pod uwagę eksportowany produkt, należy rozważyć wielkość pośrednika i już nawiązane współprace z innymi przedsiębiorcami. Zależnie od towaru, lepszym rozwiązaniem może okazać się mniejszy dystrybutor specjalizujący się w danym sektorze niż duża firma oferująca dystrybucję wielu przedsiębiorcom naraz.

Kto pomaga wejść na rynek chiński?

W zależności od rodzaju sprzedawanych towarów, w Polsce funkcjonuje wiele instytucji wspierających programy eksportowe, takich jak:

  • Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
  • Polska Agencja Inwestycji i Handlu
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • Centra Obsługi Inwestorów i Eksporterów.

Ponadto Polski Fundusz Rozwoju przewiduje dofinansowania dla przedsiębiorców zainteresowanych rozszerzeniem działalności na rynek chiński. Co więcej, poszczególne instytucje oferują bezpłatne szkolenia oraz webinaria dotyczące szans rozwoju polskich eksporterów do Chin.

Więcej informacji o potencjalnych drogach rozwoju można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych instytucji.

Licencjonowanie towaru

Ze względu na rodzaj eksportowanego dobra niezbędne są określone certyfikaty. Podstawowa certyfikacja wg typu produktów:

  • dobra przemysłowe – certyfikat CCC
  • produkty medyczne – certyfikat CFDA
  • produkty energetyczne– certyfikat CEL
  • produkty żywnościowe – certyfikat AQSIQ.

Certyfikat CCC (China Compulsory Certification)

Certyfikat CCC jest obowiązkowym certyfikatem do eksportu produktów na rynek chiński. Proces uzyskania takiego procesu trwa kilka miesięcy i kosztuje do kilku tysięcy juanów. Certyfikat ten można nazwać chińskim oznakowaniem CE, ale znacząco różni się on od certyfikatu europejskiego.

Jeżeli eksporter nie będzie posiadał certyfikatu CCC dla swoich produktów, zostaną one zatrzymane na granicy lub zwrócone do nadawcy, a fałszowanie oznaczenia może skutkować grzywną. Nawet jeżeli produkt nie wymaga takiej certyfikacji, służba celna może zażądać certyfikacji danego towaru. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie uzyskanie takiego certyfikatu niezależnie od wymogów chińskich.

Jak uzyskać certyfikat CCC?

Pierwszym krokiem w celu uzyskania certyfikacji będzie podjęcie współpracy z chińskim przedsiębiorcą, który będzie reprezentował naszą firmę w Chinach. Złożenie deklaracji certyfikacyjnej jest możliwe wyłącznie przez przedstawiciela z obywatelstwem chińskim.

Do uzyskania certyfikacji CCC niezbędne jest spełnienie dwóch wymagań.

  1. Pierwszym wymogiem jest pozytywna ewaluacja produktów poprzez ich testowanie przez chińskie laboratoria.
  2. Drugi wymóg to pozytywnie rozpatrzony audyt fabryki, w której produkowany jest dany towar przez chińskich rewidentów.

Pomoc przy uzyskaniu certyfikatów oferują agencje certyfikacyjne specjalizujące się w tejże usłudze. Wiele z nich oferuje swoje usługi na stronach internetowych, bez konieczności wyjazdu do Chin.

Przykład certyfikatu CCC

Certyfikat CCC
mastcert.com/certification-in-china

Transport do Chin

W zależności od rodzaju transportowanych dóbr, transport może odbywać się na kilka sposobów.

Transport morski do Chin

Najpowszechniejszy, ale też najwolniejszy, będzie transport morski. Polska posiada zarówno bezpośrednie jak i pośrednie połączenia do Chin, przede wszystkim z portów w Gdyni i Gdańsku. Linia brzegowa Chin oferuje siedem dużych portów o ogromnej ładowności TEU. Największymi z nich będą port w Szanghaju, port w Ningbo oraz zespół portów Shenzhen.

Transport kolejowy do Chin

Efektywną alternatywą dla transportu morskiego będzie transport kolejowy. Połączenie Polska-Chiny zostało otwarte w 2021 r. i od tej pory regularnie wykonuje połączenia. Co ciekawe, ze względu na przewyższanie eksportu w gospodarce chińskiej, tabor z Chin zawsze przyjeżdża do Polski załadowany do pełna. W drugą stronę wygląda to już trochę inaczej – Polska nie jest aż tak ważnym dla Chin importerem towarów, stąd też tabor często wyrusza w trasę załadowany tylko do pewnego stopnia.

Transport lotniczy do Chin

Najszybszą formą transportu dóbr szczególnie cennych lub o krótkotrwałej przydatności do spożycia jest transport lotniczy. Polskie linie lotnicze LOT Cargo oferują takie połączenie.

Transport intermodalny do Chin

Tansport intermodalny stanowi ważną kategorię, jeżeli rozważymy ogromną powierzchnię Chin i potrzebę dostarczenia naszego towaru do miasta położonego w głębi lądu lub po prostu w miejscu niedostępnym do przetransportowania dobra z portu lub lotniska. Zarówno przewoźnicy chińscy, jak i polscy oferują takie rozwiązanie.

Spedycja do Chin
Połączenie kolejowe Polska-Chiny oferowane przez spedytora Symlog, symlog.eu/en

Ważne aspekty eksportu do Chin

Chińska kultura biznesu

Chińska kultura biznesu diametralnie różni się od polskiej. Chiny są krajem azjatyckim, który nie wchłonął dużej części elementów kultury zachodniej w biznesie, co powodować może nieporozumienia między przedsiębiorcami lub negocjatorami.

Chińczycy są nastawieni na tworzenie relacji nie tylko biznesowej, ale też partnerskiej. W negocjacjach z przedstawicielami tego kraju należy się więc nastawić na propozycje wspólnych obiadów w restauracji i spożywania alkoholu. Przyjazna atmosfera w relacji uważana jest za niezbędną do przeprowadzenia udanych negocjacji. Budowanie guanxi, czyli relacji i znajomości niezbędnych do prowadzenia wszelkiego biznesu w Chinach, gwarantuje sukces w odbiorze eksportowanego towaru.

Eksport do Chin a marketing

Sukces produktu gwarantuje nie tylko budowanie relacji między marką a jej konsumentami, ale też dobra relacja z partnerami biznesowymi. Kupując, Chińczycy kierują się przede wszystkim poleceniami rodziny i przyjaciół oraz trendami popularności ustanawianymi głównie przez Internet i telewizję.

Coraz ważniejszym medium reklamy jest internet. Dane ze Statista.com wskazują na to, że w 2021 roku około 75% populacji Chin miało dostęp do Internetu. Jest to ponad miliard użytkowników, którzy każdego dnia wyświetlają tysiące reklam, więc będzie to podstawowa forma promocji. Reklama towaru umieszczona na stronie o dużym dziennym ruchu, takich jak Taobao (platforma handlowa) czy Weibo (platforma mikroblogowa) może przyczynić się do ogromnego wzrostu sprzedaży produktów.

Równie ważne jest wykorzystywanie wizerunku gwiazd i celebrytów w swojej reklamie. Chińczycy chętnie podążają za ustanowionymi przez nich trendami, dlatego też nawiązanie współpracy z influencerem i wykorzystanie wizerunku tejże osoby na pewno przyczyni się do wzrostu sprzedaży danego produktu.

Wizerunek marki w Chinach

Niesamowicie ważnym aspektem promocji swojej marki oraz towaru jest jego chińska nazwa. Chińczycy nie przepadają za alfabetem łacińskim i zapożyczeniami z języków obcych, co widać szczególnie wśród dominującego w tym społeczeństwie pokolenia starszego. Chińscy konsumenci większe zaufanie będą mieli do produktu posiadającego chińską nazwę, stąd też niezbędne jest stworzenie nazwy, która będzie się zarówno dobrze kojarzyła jak i dobrze brzmiała. Można zachować dosłowne znaczenie swojej marki przy tłumaczeniu, ale warto też odnieść się w niej do kultury chińskiej, zwyczajowości lub wierzeń, ewentualnie zasad feng shui.

Przykładowe nazwy produktów dostosowanych do rynku chińskiego

Logo Cola Coli w Chinach
Coca-Cola w Chinach, coca-colacompany.com/cn/home


Eksport do Chin a logo
Hotel Marriott w Tajpej (Tajwan), facebook.com/profile.php?id=100063850428802

Święta komercyjne w Chinach

Obyczajowość chińska ma duże znaczenie na wizerunek marki. Eksportując na ten rynek należy pamiętać o znaczeniu świąt dla Chińczyków oraz związanych z tym niedogodnościami z powodu wstrzymania produkcji w fabrykach oraz kilkudniowego urlopu przysługującego wszystkim pracownikom. W Chinach popularne jest też oferowanie specjalnych zniżek lub produktów dostępnych wyłącznie w danym okresie świątecznym. Z okazji Chińskiego Nowego Roku sprzedawcy oferują limitowane edycje codziennie dostępnych produktów, na przykład akcesoria do telefonów czy kosmetyki, których design nawiązuje do zodiaku nadchodzącego roku. Chiński Dzień Singla (przypadający 11 listopada) jest nieoficjalnym świętem zakupów, w trakcie którego sprzedawcy oferują ogromne obniżki swoich produktów.

Święta komercyjne w Chinach
Reklama wyprzedaży z okazji Dnia Singla, iqiglobal.com/blog/1111-singles-day-promotions

Eksport do Chin – podsumowanie

Rozpoczęcie eksportu na rynek chiński wymaga od przedsiębiorcy wcześniejszego wykonania odpowiedniego rozpoznania oraz angażu w wykonywane działania. Chiny posiadają ogromny potencjał eksportowy, który nie wyczerpie się w najbliższej przyszłości. Jednakże wejście na tenże rynek jest wymagające i skomplikowane; bez odpowiedniej znajomości zarówno prawa, jak i kultury, sukces naszego przedsięwzięcia nie jest aż tak oczywisty. Należy pamiętać, aby utrzymywać stały kontakt z Chińczykami oraz dbać o nawiązane znajomości.

Oceń wpis

3 / 5