Kanada należy do czołówki najbogatszych państw na świecie. Znana jest przede wszystkim z produkcji syropu klonowego i rozwiniętego przemysłu drzewnego oraz papierniczego. Unia Europejska jest drugim co do wielkości partnerem handlowym tego państwa, stanowiąc 10% całej jego wymiany. Na znaczne usprawnienie współpracy Kanady z UE wpłynęło podpisanie umowy gospodarczo-handlowej CETA. W poniższym artykule odpowiadamy na pytania, co eksportuje się do Kanady, i jakie są stosunki między nią a Polską. Podpowiadamy również, jak przetransportować swój towar między tymi państwami. Omawiamy eksport do Kanady.
Kanada – podstawowe informacje
- Stolica: Ottawa
- Podział administracyjny: 10 prowincji i 3 terytoria
- Język urzędowy: angielski, francuski
- Powierzchnia: 9,9 mln km²
- Liczba ludności: 38,2 mln
- Waluta: dolar kanadyjski (CAD)
- Największe wyznanie: chrześcijaństwo
Eksport do Kanady – Produkty
Największym partnerem handlowym Kanady są sąsiadujące z nią Stany Zjednoczone. Z państw znajdujących się na terenie Europy są to natomiast Niemcy pod względem importu do Kanady, a pod kątem eksportu – Wielka Brytania. Warto wiedzieć, że polski eksport do Kanady góruje nad naszym importem z tego państwa. Według danych GUS w 2020 roku wyniósł on w przybliżeniu 1 mld EUR, podczas gdy import do Polski równał się 355,7 mln EUR. Na poniższym wykresie przedstawiono zmiany w polskim eksporcie do Kanady w latach 2012 – 2020.

Towary najczęściej eksportowane do Kanady ogółem to:
- Samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu poniżej 10 osób;
- Części i akcesoria do ciągników, do pojazdów silnikowych do przewozu 10 lub więcej osób, pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów silnikowych;
- Pojazdy silnikowe do transportu towarów, włącznie z podwoziami z silnikiem i kabiną;
- Aparaty telefoniczne, włączając telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych;
- Pozostała aparatura do transmisji lub odbioru głosu, obrazów lub innych danych, włączając aparaturę do komunikacji w sieci przewodowej lub bezprzewodowej, ich części.
W czołówce eksportowanych towarów z Polski do Kanady znalazły się natomiast:
- Silniki turboodrzutowe, turbośmigłowe oraz inne turbiny gazowe;
- Skóry futerkowe surowe (włącznie z łbami, ogonami, łapami i pozostałymi częściami lub kawałkami nadającymi się do wykorzystania w kuśnierstwie);
- Części towarów takich jak: balony i sterowce, szybowce, lotnie oraz pozostałe statki powietrzne, bez napędu, albo pozostałe statki powietrzne (np. śmigłowce, samoloty).
Źródło: Platforma Wsparcia Eksportu
Umowa gospodarczo-handlowa między Kanadą a Unią Europejską
Jak wspomnieliśmy we wstępie, korzystny wpływ na wymianę między Kanadą a państwami UE miała podpisana 20 października 2016 roku umowa gospodarczo-handlowa. CETA (Comprehensive Economic and Trade Agreement) przyczyniła się do tego, że eksport państw europejskich do Kanady wzrósł dwukrotnie od jej zawarcia do 2019 roku. Jakie zmiany wprowadziła umowa CETA?
Przede wszystkim zniosła ona cła na ponad 98% unijnych towarów rolnych, przemysłowych i produktów rybołówstwa eksportowanych z UE do Kanady. Dzięki likwidacji wybranych ograniczeń regulacyjnych, skorzystali na niej na przykład eksporterzy alkoholu z UE. Umowa znacznie ułatwiła również handel przetworzonymi towarami rolnymi, takimi jak makarony, wyroby cukiernicze, czy przetwory z owoców i warzyw.
Ponadto, UE i Kanada zacieśniły współpracę w kwestii organów stanowiących, testujących i certyfikujących. CETA wprowadziła ułatwienia celne i handlowe, aby usprawnić przewóz towarów między Kanadą, a krajami członkowskimi Wspólnoty. Jest to pierwsza taka umowa handlowa, na mocy której Kanada umożliwia dostęp do swojego rynku bez ryzyka wprowadzenia zastrzeżeń w przyszłości.
Są to jedne z wielu założeń umowy CETA, która oprócz tego wpływa także na procesy transportowe, wzajemne uznawanie kwalifikacji zawodowych oraz inne czynniki. Aby dowiedzieć się więcej na temat umowy gospodarczo-handlowej między Unią Europejską a Kanadą, warto odwiedzić stronę www.gov.pl.
Transport towarów do Kanady
Ze względu na odległość dzielącą kraje europejskie od Kanady, istnieją dwie możliwości transportu towarów między nimi. Jedną z nich jest transport morski, który jest najczęściej wykorzystywaną metodą dostawy w handlu międzynarodowym. Wybierany jest głównie ze względu na swoją stosunkowo niską cenę, a także możliwość przewozu ładunku w kontenerach.
Korzystając z tranzytu drogą morską mamy do wyboru dwie opcje, transport FCL oraz LCL. FCL (ang. Full Container Load) oznacza transport pełno-kontenerowy, a więc całość kontenera zajmuje jeden eksporter/importer. Z drugiej strony LCL (ang. Less Container Load) to drobnica, czyli transport mniejszych towarów. W tym przypadku jeden nadawca/odbiorca wykorzystuje jedynie część kontenera i dzieli go z innymi.
Należy mieć na uwadze, że mimo atrakcyjności cenowej, transport morski charakteryzuje się najdłuższym transit time. Dostarczenie takiej przesyłki może potrwać nawet do 6 tygodni.
Główne porty morskie cargo w Kanadzie:
- Port of Vancouver
- Port of Montreal
- Port of Prince Rupert
- Port of Halifax
- Port of Saint John

Zdecydowanie szybszą opcją dostarczenia towarów jest transport lotniczy. Jest to jednocześnie najbezpieczniejsza metoda dostawy. Forma ta sprawdza się w szczególności przy transporcie towarów luksusowych, takich jak samochody lub biżuteria. Wykorzystywana jest również do szybkiej wysyłki artykułów o krótkiej dacie ważności, np. żywności, kwiatów. Transportem lotniczym bardzo często dostarcza się także wyroby farmaceutyczne.
Należy jednak pamiętać, że szybkość i bezpieczeństwo transportu lotniczego kosztują. Ten środek tranzytu jest zdecydowanie najdroższy. Z tego względu warto porównać więcej opcji i wybrać taką, która będzie odpowiednia dla naszego budżetu i rodzaju przewożonego towaru.
Główne porty lotnicze cargo w Kanadzie:
- Toronto Pearson International Airport (YYZ)
- Vancouver International Airport (YVR)
- Montreal-Trudeau International Airport (YUL)
- Hamilton International Airport (YHM)
- Calgary International Airport (YYC)

Dokumenty przy eksporcie do Kanady
Eksportując towary do Kanady, trzeba zwrócić uwagę na wymagania dotyczące odpowiedniej dokumentacji. Dopilnowanie kwestii kompletu dokumentów pozwoli uniknąć opóźnień na granicy i zbędnych problemów. Aby zaoszczędzić swój czas i pieniądze sprawdź, czy posiadasz:
- Fakturę handlową (ang. Commercial Invoice) lub kanadyjską fakturę celną (ang. Canada Customs Invoice);
- Listę pakową (ang. Packing List)
- Konosament morski (Bill of Lading, BOL, B/L) – list przewozowy dla transport morskiego;
- Air Waybill (AWB) – list przewozowy dla transportu lotniczego;
- Entry Manifest
W przypadku niektórych towarów mogą obowiązywać również dodatkowe certyfikaty, dokumenty, czy oznaczenia. Dlatego istotne jest, aby dobrze znać swój produkt i uprzednio dowiedzieć się, jakie musi spełnić wymogi kanadyjskiego rynku.
Za kontrolę granic i usługi celne w Kanadzie odpowiedzialna jest Kanadyjska Agencja Służb Granicznych (ang. The Canada Border Services Agency). Na oficjalnej stronie internetowej agencji znajdują informacje na temat importu oraz eksportu, ceł na towary, jak i wiele innych. W razie wątpliwości lub problemów można się z nią również skontaktować.
Certyfikat UL
Przy eksporcie towarów na rynek kanadyjski, warto zainteresować się certyfikacją i oznaczeniem UL (Underwriters Laboratories). Ich uzyskanie podnosi bowiem prestiż naszej marki i świadczy o bezpieczeństwie oraz wysokiej jakości eksportowanych towarów. Produkty weryfikowane są pod tymi kątami przez niezależną firmę certyfikującą – UL.

Taki certyfikat można uzyskać na wiele rodzajów produktów, w tym między innymi elektronikę, materiały budowlane, druty i kable, a także inne. Różnych towarów będą dotyczyły inne standardy bezpieczeństwa UL, podzielone na kategorie.
Należy zwrócić uwagę, że niektóre oznaczenia UL świadczą o zgodności wyłącznie z wymaganiami rynku kanadyjskiego, a inne tylko Stanów Zjednoczonych. Można uzyskać również znak potwierdzający zgodność z warunkami obu tych rynków.
CSA Group
Inną kanadyjską organizacją certyfikującą jest powstała w 1919 roku CSA Canada czy inaczej The CSA Group. CSA jest akredytowana przez Standards Council of Canada, promującą dobrowolną standaryzację w państwie. Podobnie jak UL, organizacja CSA ma na celu sprawdzenie i potwierdzenie wysokiej jakości oraz bezpieczeństwa produktów. Opracowuje standardy aż w 57 różnych obszarach.

Zajmuje się ona weryfikacją i certyfikacją między innymi takich obszarów jak:
- Budownictwo i infrastruktura;
- Środowisko i zasoby naturalne;
- Paliwa i transport;
- Urządzenia mechaniczne i przemysłowe;
- Ropa naftowa i gaz ziemny;
- i innych.
Mimo że większość opracowanych przez CSA Group standardów jest całkowicie dobrowolna, to wykazanie ich spełnienia wpływa na większe zaufanie konsumentów. Tak samo jak w przypadku znaku UL, oznaczenie CSA również posiada 3 wersje w zależności od zgodności z normami dla rynku kanadyjskiego, Stanów Zjednoczonych i obu z nich. Poniżej można zobaczyć, jak różnią się te wersje znaków CSA.

Szczegóły na temat działalności organizacji CSA, standardów, weryfikacji zgodności oraz certyfikacji można znaleźć na jej oficjalnej stronie internetowej.
Eksport do Kanady – Podsumowanie
Dzięki podpisaniu umowy gospodarczo-handlowej między UE a Kanadą eksport do Kanady stał się znacznie łatwiejszy i korzystniejszy. CETA przyczyniła się do ponad dwukrotnego wzrostu importu unijnych towarów do Kanady. Oznacza to, że warunki handlowe są korzystne także dla polskich przedsiębiorców. Kanada importuje głównie samochody i inne pojazdy silnikowe, części i akcesoria do ciągników i pojazdów, a także aparaty telefoniczne i pozostałą aparaturę do transmisji i odbioru głosu. Przed eksportem należy zapoznać się z obowiązkową dokumentacją i regulacjami obowiązującymi określone towary.
Zachęcamy do zapoznania się również z naszym artykułem na temat eksportu do USA.