Eksport do Malezji

Malezja znajduje się w pierwszej trzydziestce największych importerów i eksporterów na świecie. Jest to kraj położony w Azji Południowo-Wschodniej, podzielony przez Morze Południowochińskie. Pełni on coraz większą rolę jako innowacyjne centrum finansowe w świecie islamu. Eksport do Malezji może być pierwszym krokiem do ekspansji w krajach ASEAN. Na co należy zwrócić uwagę eksportując do Malezji?

Malezja – podstawowe informacje

  • Stolica: Kuala Lumpur
  • Podział administracyjny: 13 stanów oraz 3 terytoria federalne
  • Język urzędowy: malezyjski
  • Powierzchnia: 330,803 km²
  • Liczba ludności: 32,7+ mln
  • Waluta: ringgit malezyjski (RM/MYR)
  • Największe wyznanie: islam (sunnizm)

Import i eksport Malezji – produkty

Na rynek malezyjski wprowadza się wiele produktów z Chin kontynentalnych, Singapuru, Japonii, Stanów Zjednoczonych i Tajwanu. Wielkość importu wynosi ponad 240 mld USD. Najpopularniejszymi produktami importowanymi do Malezji są:

  • układy scalone
  • ropa naftowa, rafinowana ropa naftowa
  • brykiet z węgla
  • złoto.

Zagranicznymi rynkami zbytu Malezji są głównie: Singapur, Chiny kontynentalne, Stany Zjednoczone, Hongkong i Japonia. Wielkość malezyjskiego eksportu wynosi 333 mld USD. Malezyjscy przedsiębiorcy eksportują:

  • układy scalone
  • rafinowaną ropę naftową
  • olej palmowy
  • odzież z kauczuku (Malezja to największy eksporter tego produktu na świecie).

Wymiana handlowa Polski i Malezji

Wielkość eksportu Polski do Malezji wynosi 340 mln USD. Polska importuje ponad dwa razy więcej z Malezji niż eksportuje w tym kierunku – wielkość importu to 790 mln USD.

Polski eksport do Malezji to głównie:

  • maszyny i ich urządzenia mechaniczne
  • maszyny i urządzenia elektryczne oraz ich części
  • wyroby ceramiczne
  • meble
  • miedź i stopy miedzi
  • nabiał.

Jakie są perspektywiczne branże eksportowe do Malezji?

  • Branża kosmetyczna, m.in. do SPA, do twarzy, ekologiczne, halal.
  • Branża spożywcza, szczególnie nabiał, żywność organiczna, produkty halal.
  • Branża OZE (biomasa, biogaz, energetyka słoneczna).
  • Branża technologii finansowych, m.in. nowoczesne rozwiązania IT.
Eksport Polski do Malezji w USD
Eksport do Malezji z Polski w USD, 2013-2022, dane: UN COMTRADE.

Eksport do Malezji – malezyjski agent handlowy

Najlepszą strategią ekspansji na rynek malezyjski jest skorzystanie z usług agenta handlowego. Taki agent (w zależności od treści kontraktu) zajmie się odprawą celną, rozplanuje siatkę dystrybucji i zajmie się usługami posprzedażowymi. Malezja to przykład kraju nastawionego na relacje międzyludzkie w biznesie, dlatego współpraca z agentem handlowym znającym rynek docelowy z pewnością popłaci. 

Język angielski jest powszechnie używany w komunikacji biznesowej w Malezji (była kolonia brytyjska). Dużą konkurencją w Malezji są chińskie przedsiębiorstwa (¼ populacji jest pochodzenia chińskiego, odpowiadająca za kapitalizację 70% rynku wewnętrznego).

Obowiązki przy eksporcie do Malezji

Produkty wprowadzane do obiegu muszą być zgodne z wymogami formalnymi na rynku docelowym. Poniżej przedstawiamy wybrane wymogi i normy stosowane w różnych branżach w Malezji:

  • Standardy w zakresie związków chemicznych, materiałów, inżynierii mechanicznej, ropy naftowej i gazu ziemnego, wyrobów z tworzyw sztucznych i metali.
  • Normy w kwestii wyrobów budowlanych, energii, IT, telekomunikacji, logistyki, urządzeń elektrycznych i elektronicznych, infrastruktury inteligentnego miasta.
  • Standardy stosowane do produktów użytku codziennego, wyrobów halal, transportu, odzieży oraz w branży turystycznej.
  • Normy stosowane wobec żywności, drewna, oleju palmowego i produktów pochodnych, wyrobów z kauczuku.
  • Standardy w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, wyrobów medycznych, zarządzania środowiskiem.
  • Wyroby farmaceutyczne podlegają organowi kontroli (Drug Control Authority, DCA) Organ ten prowadzi rejestr i wydaje pozwolenia na wprowadzenie wyrobów farmaceutycznych i kosmetyków na rynek malezyjski. Numer rejestrowy produktu musi znaleźć się na opakowaniu. W przypadku takich produktów trzeba ustanowić lokalnego przedstawiciela/dystrybutora.
  • Żywność i oznakowanie stosowane do żywności są ściśle regulowane. W przypadku żywności importowanej, etykieta może być w jęz. angielskim lub jęz. malezyjskim. Głównymi aktami prawnymi regulującymi import i eksport żywności są malezyjska ustawa o żywności z 1983 r. oraz przepisy w sprawie żywności z 1985 r.
  • Większy sukces komercyjny w branży farmaceutycznej, kosmetycznej i spożywczej osiągną produkty halal. Do produkcji żywności halal korzysta się m.in. z normy MS1500:2400, produktów farmaceutycznych – MS2424:2012. Certyfikat HALAL-MALAYSIA w Polsce można uzyskać w instytucjach: Muzułmański Związek Religijny w RP, Liga Muzułmańska w RP, Polski Instytut Halal. Obowiązkowe jest umieszczenie określonego logo wraz z nazwą instytucji certyfikującej. Więcej o regulacji wyrobów halal w Malezji dowiesz się ze strony rządowej.

Sirim QAS

SIRIM QAS

Wiodącym organem dokonującym certyfikacji, kontroli i przeprowadzającym testy w Malezji jest Sirim QAS (należący do firmy SIRIM Berhad, znanej wcześniej jako Malezyjski Instytut ds. Standardów i Badań Przemysłowych). Sirim QAS to państwowy organ zajmujący się oznakowaniem w związku z różnymi certyfikatami. Certyfikacja obejmuje m.in.:

  • wyroby budowlane
  • e-papierosy
  • środki ochrony indywidualnej
  • urządzenia elektryczne i elektroniczne
  • sprzęt AGD
  • bezpieczeństwo pożarowe.

Etykiety SIRIM muszą znaleźć się na podlegającym regulacjom, m.in urządzeniach elektronicznych i telekomunikacyjnych czy kaskach dla motocyklistów. Etykieta jest umieszczana bezpośrednio na produktach, nie na ich opakowaniu.

Etykiety jakości w Malezji

Ograniczenia w eksporcie do Malezji

Zakaz importu do Malezji obejmuje m.in.:

  • polską wieprzowinę (i z innych wybranych krajów)
  • odbiorniki nadawcze zdolne do odbioru łączności radiowej w zakresach 68–87 MHz i 108–174 MHz
  • materiały tkane lub skórzane z nadrukiem lub duplikatem jakichkolwiek wersetów Koranu 
  • plastry miodu i miód w baryłkach
  • nieprzyzwoite druki, obrazy, fotografie, książki, karty, litografie, ryciny, filmy, taśmy wideo, dyski laserowe, kolorowe slajdy, dyski komputerowe i wszelkie inne nośniki
  • urządzenia, które mogą szkodzić interesom Malezji lub nie sprzyjają pokojowi
  • ograniczniki przepięć zawierające materiał radioaktywny
  • długopisy, ołówki i inne artykuły przypominające strzykawki
  • reprodukcje banknotów lub monet emitowanych w dowolnym kraju
  • arsenian sodu
  • trujące substancje chemiczne.

Poniższe produkty można wwieźć tylko posiadając odpowiednie pozwolenie od właściwego organu:

  • bromek acetylu; nikotyna; kofeina; sprzęt do produkcji leków (Pharmaceutical Services Division, Ministry of Health)
  • pojazdy silnikowe do przewozu osób i towarów oraz części; sarong z batiku (Ministry of International Trade and Industry)
  • ryż (Director General of the Control of Paddy and Rice)
  • sprzęt do przeróbki ryżu (Ministry of Agriculture and Agro-Based Industry)
  • cukier (Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism)
  • aparatura radarowa, radionawigacyjna oraz do zdalnego sterowania drogą radiową (SIRIM Berhad)
  • HCFC – organiczne związki chemiczne z grupy freonów (Departament of Environment)
  • wyroby z drewna; produkty mleczne; mięso i wyroby mięsne; skóry surowe i skórki, skóry futerkowe (pozwolenia i certyfikaty uzyskane od różnych organów w zależności od stanu, w którym produkt jest wprowadzany)
  • kakao (Departament of Agriculture of Sabah/Sarawak)
  • różne produkty spożywcze (Food Safety and Quality Division of the Ministry of Health)
  • kamizelki kuloodporne, hełmy stalowe i inne elementy odzieży jako ochrona przed atakiem; broń palna; fajerwerki (Chief Police Officer)
  • automaty rozrywkowe na monety, banknoty itp. (Ministry of Finance)
  • surowiec diamentowy (Kimberley Process Certificate)
  • używane telefony komórkowe, używany sprzęt AGD i RTV (Director General of Environmental Quality)
  • repliki banknotów i monet (Minister of Home Affairs)
  • cement (Chief Executive of the Construction Industry Development Board).

Pełna lista dostępna jest w tym akcie prawnym.

Cło, podatek VAT i akcyza w Malezji

Stawki celne w Malezji nałożone są w zakresie 2-60%, przeciętnie 5,65%. Surowce, maszyny, podstawowe artykuły spożywcze i produkty farmaceutyczne zasadniczo nie podlegają ocleniu lub podlegają ocleniu według niższych stawek.

Standardowa stawka VAT na wyroby w Malezji wynosi 10% lub 5%.

Podatek akcyzowy w Malezji obejmuje wyroby alkoholowe, tytoniowe, pojazdy silnikowe i inne produkty:

  • piwo
  • cydr i gruszecznik
  • wino ryżowe
  • miód pitny
  • alkohol etylowy niedenaturowany
  • brandy, whisky, rum i tafia, gin
  • papierosy zawierające tytoń
  • pojazdy silnikowe, motocykle
  • karty do gry oraz kostki do madżonga.

Stawki akcyzy wahają się od łącznej stawki 1,10 MYR za litr i 15% wartości niektórych rodzajów napojów spirytusowych, do nawet 105% wartości samochodów osobowych.

Umowy Malezji o charakterze gospodarczym

Malezja jest trzecim najbogatszym państwem w regionie. Jest ona członkiem stowarzyszenia ASEAN, Banku Światowego, WTO i IMF.

Malezja nie posiada z Unią Europejską umowy o wolnym handlu (negocjacje zostały wstrzymane). Takie porozumienia jednak Malezja podpisała z Chile, Australią, Japonią, Indiami, Nową Zelandią, Pakistanem i Turcją.

Eksport z Polski do Malezji – dokumentacja

W celu eksportu do Malezji potrzebne będą poniższe dokumenty:

Zobacz procedurę deklarowania towarów w Malezji.

Transport do Malezji

Eksport do Malezji – transport towarów

Z Polski i innych krajów europejskich do Malezji towary można przewieźć za pomocą frachtu morskiego lub lotniczego. Te dwie formy różnią się m.in. wysokością stawek transportowych oraz czasem transportu.

Transport morski do Malezji

Transport morski odpowiada za przewóz 70% cargo na świecie. Przewozy morskie oferują dużą ładowność i tani transport na długie dystanse. Ta forma transportu jednak jest czasochłonna i naraża towar na ogromne ryzyko, dlatego należy wykupić ubezpieczenie cargo.

Przewozy morskie z Polski/Europy do Malezji trwają 20-40 dni. Na czas transportu wpływa wybrana forma. LCL (przewozy drobnicowe) z reguły trwa dłużej niż FCL (przewozy pełnokontenerowe). Sprawdź porównanie LCL z FCL.

Najważniejszy port w Malezji 

W Malezji jest razem ponad 40 portów morskich. Port Klang (MYPKG) to największy port kontenerowy i brama morska do Malezji. Port ten znajduje się w pierwszej 20-tce największych portów morskich na świecie pod względem wielkości TEU.

Transport lotniczy do Malezji 

Mimo że fracht morski jest najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem do transportu towarów, nie może on konkurować z frachtem lotniczym w kwestii szybkości. Jest to idealna forma transportu do przewozu produktów z krótką datą ważności lub niewielkich i o dużej wartości. Możesz szybko i bezpiecznie przewieźć swoje towary samolotem cargo, lecz wiąże się to z wysoką stawką frachtu. 

Transport lotniczy z Polski/Europy do Malezji trwa 3-8 dni.

Główny port lotniczy cargo w Malezji

Port lotniczy Kuala Lumpur (KUL) to stołeczny i główny port lotniczy Malezji. Rocznie przez port przechodzi 1,2 mln TEU.

Porty w Malezji

Oferty spedytorów porównasz na ShipHub.pl

Wyceń transport za darmo na ShipHub.pl

Eksport do Malezji – podsumowanie 

  • Malezja to brama do populacji wynoszącej ponad 680 mln osób.
  • Prawie 1/3 wielkości eksportu Polski do Malezji to produkty z działu reaktory jądrowe, kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne.
  • Eksporterzy do Malezji mają szansę odnieść większy sukces w branżach: spożywczej, kosmetycznej, OZE, FinTech.
  • Współpraca z malezyjskim agentem handlowym uprości ekspansję na ten rynek.
  • Cło w Malezji wynosi 2-60%, a podatek akcyzowy do 105%.
  • Jeśli eksportujesz do Malezji, do odprawy celnej potrzebne będą m.in. faktura handlowa, specyfikacja, list przewozowy i inne dokumenty.
  • Towary do Malezji przewieziesz frachtem lotniczym i morskim.

Sprawdź nasze pozostałe poradniki eksportowe.

Oceń wpis

5 / 5