W ostatnich latach obserwuje się wzrost wymiany handlowej między Polską a Stanami Zjednoczonymi. Dotyczy to zarówno eksportu, jak i importu. W 2019 r. USA były ósmym partnerem importowym i eksportowym naszego kraju. Poruszanie się po rynku Stanów Zjednoczonych nie należy do najłatwiejszych – w artykule przedstawiamy podstawy eksportu do USA.
Stany Zjednoczone – podstawowe informacje
- Stolica: Waszyngton
- Podział administracyjny: 50 stanów, 1 okręg
- Język urzędowy: angielski
- Powierzchnia: 9,8 mln km²
- Liczba ludności: 331,8 mln
- Waluta: dolar amerykański (USD)
- Największe wyznanie: protestantyzm
Wymiana handlowa między Polską a USA
Stany Zjednoczone to największa gospodarka świata i zarazem największy importer. Choć Polska nie plasuje się nawet w top 30 największych partnerów importowych USA (38. lokata w 2018 r.), to wartość wymiany handlowej między obydwoma państwami sukcesywnie rośnie.
W 2019 roku eksport z Polski do USA wyniósł 7,6 mld dolarów (wzrost o ok. 4% w porównaniu do 2018), natomiast import towarów amerykańskich wart był 8,5 mld dolarów (wzrost o ok. 10%). Daje to deficyt na poziomie 0,9 mld $. Możliwości ekspansji na rynek Stanów Zjednoczonych nie są więc jeszcze w pełni wykorzystywane przez polskie firmy.
Obecnie polscy przedsiębiorcy chętnie rejestrują firmy w stanach Delaware, Nevada oraz Wyoming.
Do zalet amerykańskiego rynku należą:
- wysoka siła nabywcza,
- chłonny i duży rynek,
- zapotrzebowanie na polskie towary wśród Polonii w USA.
Wśród wad wyróżnimy z kolei:
- odległość, która wpływa na koszty transportu,
- silną konkurencję,
- skomplikowany system podatkowy.
Eksport z UE do USA – perspektywy
Unia Europejska jest drugim największym partnerem handlowym Stanów Zjednoczonych zaraz po Chinach – w 2020 roku wymiana handlowa między tymi podmiotami wyniosła 658 miliardów dolarów. Najwięcej dóbr zagranicznych importują stany Kalifornia, Teksas, Illinois Michigan, Nowy Jork i New Jersey.
Wśród towarów sprowadzanych z UE do USA najwięcej było leków. W następnej kolejności znalazły się pojazdy i ich części, maszyny, elektronika, statki powietrzne i ich komponenty.
Unia Europejska zyskała m.in. na amerykańsko-chińskiej wojnie handlowej, jeśli chodzi o rosnące zainteresowanie towarami ze Starego Kontynentu. Chęć Amerykanów do inwestowania w europejskie przedsiębiorstwa również sprawia, że pojawiają się nowe perspektywy dla eksporterów.
Co eksportować do USA?
1. Zapotrzebowanie USA na import
Rynek USA należy do najbardziej innowacyjnych rynków świata. W związku z tym cechuje go nacisk na rozwój wysokich technologii oraz tendencja do importowania raczej dóbr inwestycyjnych niż konsumpcyjnych.
Ranking importów do Stanów Zjednoczonych prezentuje się następująco:
- Dobra inwestycyjne (sprzęt komputerowy, telekomunikacyjny i półprzewodniki, sprzęt kolejowy, medyczny i statki powietrzne)
- Dobra konsumenckie (leki, telefony komórkowe, AGD, zabawki, odzież)
- Surowce przemysłowe (ropa naftowa, metale, chemikalia, plastiki)
- Pojazdy, części, silniki
- Żywność
Amerykanie sprowadzają najwięcej dóbr kolejno z Chin, Meksyku, Kanady, Japonii i Niemiec.
2. Eksport z Polski do USA
Według danych z ostatnich lat najczęściej eksportowane z Polski do USA towary to:
- silniki turboodrzutowe, turbośmigłowe oraz inne turbiny gazowe,
- meble,
- sprzęt i aparaty ortopedyczne, protezy, aparaty słuchowe,
- żurawie okrętowe, dźwignice, wózki z urządzeniami dźwigowymi,
- części szybowców i samolotów,
- części i akcesoria samochodów,
- mięso wieprzowe świeże, schłodzone lub zamrożone,
- zespoły prądotwórcze,
- procesory cyfrowe,
- sok jabłkowy,
- wyroby elektromaszynowe (w tym kotły, urządzenia mechaniczne i elektryczne, aparatura optyczna, fotograficzna, kinematograficzna, pomiarowa).
Potencjał eksportowy dotyczy obecnie przede wszystkim towarów takich, jak:
- okna i drzwi,
- materiały budowlane,
- meble,
- sprzęt fitness,
- żywność (żywność poddana szybkiemu indywidualnemu zmrażaniu (IQF), żywność bio oraz wieprzowina),
- kosmetyki,
- gotowe rozwiązania i produkty z sektora IT.
Eksport do USA – regulacje prawne
Oprócz opłat celnych, które obowiązują praktycznie w każdym przypadku handlu z państwem spoza UE, w USA obowiązuje wiele innych ograniczeń dla importu. Jest to związane z polityką zmniejszania deficytu w handlu zagranicznym. Planując eksport do Stanów Zjednoczonych, należy gruntownie zapoznać się z obowiązującymi przepisami i systemem podatkowym.
1. Podatki
System podatkowy USA jest niezwykle skomplikowany. Obowiązują w nim zarówno przepisy federalne (dotyczące całego kraju), jak i stanowe (odrębne dla każdego z 50 stanów). Eksporter musi spełnić wymogi w nich zawarte. W niektórych przypadkach obowiązuje go opłacenie podatków:
- federalnych (przy czym jeśli przedsiębiorstwo zagraniczne nie posiada swojego zakładu na terenie USA, może być z nich zwolnione);
- stanowych (przy czym najpierw musi wystąpić więź podatkowa, tzw. Nexus, obejmująca m.in. posiadanie magazynu na terenie USA, zatrudnianie tam pracowników czy przekroczenie określonego progu wielkości lub wartości sprzedaży).
Jeżeli między naszą firmą a konkretnym stanem wystąpi więź podatkowa, jesteśmy zobowiązani do opłacania w nim Sales Tax, czyli podatku od sprzedaży. Obowiązek ten nie dotyczy stanów Alaska, Montana, Delaware, Oregon oraz New Hampshire.
2. Inne wymagania
Ponadto podmiot prowadzący sprzedaż na terenie USA musi uzyskać numer FEIN (Federal Employer Identification Number), czyli numer identyfikacji podatkowej.
Nie należy też zapominać o spełnieniu wymogów jakości i bezpieczeństwa produktów. Szczególnie dotyczy to wymagań sanitarnych i fitosanitarnych, co utrudnia eksport żywności świeżej. Eksportować do USA można z Polski wieprzowinę i mleko, natomiast nie jest to jeszcze możliwe w przypadku drobiu, wołowiny, jaj czy owoców. Wymogiem dla eksporterów leków, żywności, kosmetyków i wyrobów medycznych jest rejestracja w FDA (Food and Drug Administration).
Eksport elektroniki do USA a FCC
Osobne wymagania dotyczą eksportu urządzeń elektronicznych i telekomunikacyjnych do Stanów Zjednoczonych. Tego typu towary dystrybuowane w USA muszą posiadać deklarację zgodności FCC. Znak FCC zaświadcza o bezpieczeństwie urządzenia m.in. w zakresie emitowania pola elektromagnetycznego. Nazwa certyfikatu pochodzi od amerykańskiej jednostki regulacyjnej Federal Communications Commission (Federalna Komisja Łączności).

Cło w USA a kody HTS
Zgłoszenia towarów wywożonych z UE do Stanów Zjednoczonych dokonuje się za pośrednictwem elektronicznego systemu AES/ECS2. Ponadto każdy eksporter musi posiadać numer EORI.
System taryf celnych w USA bardziej rozbudowany, niż znany w Europie TARIC. Opiera się on na kodach HTS (Harmonized Tariff Schedule) klasyfikujących towary do poszczególnych grup. Kodów jest obecnie ponad 20 tysięcy i to na eksporterze spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe przyporządkowanie towaru do kategorii. Aktualną taryfę można przeglądać na rządowej stronie w dokumencie PDF.
Choć pod względem stawek celnych rynek USA jest dość otwarty, są kategorie towarów, które podlegają wyższemu cłu w celu uniknięcia dominacji produktów zagranicznych. Są to m.in. cła dodatkowe na pralki automatyczne, panele słoneczne, stal, aluminium i wybrane towary rolno-spożywcze.
Podobnie jak w przypadku importu do EU, istnieją wyjątkowe sytuacje, kiedy artykuły eksportowane do USA są zwolnione z opłat celnych:
- sprzedaż osobie fizycznej produktu o wartości nieprzekraczającej 800 dolarów,
- sprzedaż za pośrednictwem Amazon FBA o wartości nieprzekraczającej jednorazowo 800 dolarów.
Transport towaru do USA
Jednym z najtrudniejszych wyzwań w eksporcie do USA jest transport i dystrybucja towaru. Ze względu na brak połączenia lądowego do wyboru mamy tylko transport morski i lotniczy.
Najczęściej wybierany i najtańszy jest fracht morski z jednego z europejskich portów – zajmuje od 9 do ok. 30 dni w zależności od trasy. Do najważniejszych portów morskich w USA należą m.in. Nowy Jork, Baltimore, Savannah, Seattle, Boston, Oakland, Jacksonville, Los Angeles, Norfolk, Nowy Orlean oraz Filadelfia. Należy pamiętać o obowiązku złożenia informacji o ładunku w dokumencie ISF 10+2.
Transport lotniczy jest natomiast polecany w przypadku pilnie potrzebnych i niewielkich towarów o wysokiej wartości pieniężnej. Swój ładunek możesz wysłać na przykład za pośrednictwem linii LOT czy Lufthansa Cargo – zajmie to kilka dni. Dobrze jest upewnić się, że spedytor zgłosił nasz ładunek w systemie AMS.
Warto przemyśleć też sposób dystrybucji na terenie USA – w niektórych przypadkach wystarczy skorzystanie z usług firmy spedycyjnej, a w innych lepiej zdecydować się na magazyn na terenie kraju docelowego.
Szczegóły na temat transportu między Europą a USA znajdziesz w naszym wcześniejszym artykule. Jeśli chcesz porównać koszty transportu oferowanego przez firmy spedycyjne, możesz to zrobić na platformie shiphub.pl.

Podsumowując, z uwagi na wielość i zawiłość wymogów, a także silną konkurencję, należy kompleksowo przeanalizować rynek amerykański i strategię wprowadzenia na niego naszych produktów.