Ever Forward, statek tajwańskiego Evergreen, utknął na mieliźnie w Zatoce Chesapeake 13 marca. Ever Forward został uwolniony po kilku tygodniach, gdy nastały do tego dogodne warunki – pełnia księżyca i wiosenny przypływ, ułatwiający prace ratownicze.
Ever Forward uwolniony
Kontenerowiec Ever Forward, mierzący ponad 300 metrów długości z prawie 5000 kontenerami na pokładzie, wypływając z portu Baltimore do Norfolk (Wirginia), niespodziewanie osiadł na mieliźnie. Przez tygodnie usiłowano go uwolnić.
Po niespełna 4 tygodniach postanowiono rozpocząć kosztowną operację usuwania kontenerów ze statku. Dzięki staraniom specjalistom od ratownictwa, którzy wspinali się po linie na stosy kontenerów by je odczepić i przymocować do dźwigów, w tydzień usunięto ponad 500 kontenerów. Na skutek tego statek został odciążony i stał się bardziej podatny na wprowadzenie go w ruch. Po 35 dniach, do trzeciej akcji ratowniczej zaangażowano sześć holowników oraz dwie barki. Akcja ta zakończyła się sukcesem i kontenerowiec wrócił na tor wodny. Zaciągnięto go na kontrolę do Annapolis Anchorage Grounds, by stamtąd wrócił do terminalu Seagirt w porcie Baltimore po usunięte kontenery. Planowo statek ruszy do portu Norfolk.
Jeszcze nie wiadomo, czy Ever Forward utknął na mieliźnie przez awarię mechaniczną, czy błąd ludzki.
Reperkusje sprawy Ever Forward
Jakie są reperkusje finansowe po tym, jak Ever Forward osiadł na mieliźnie na ponad miesiąc? Po dwóch nieudanych próbach uwolnienia statku, Evergreen zadeklarowało awarię wspólną na statek oraz cargo.
Według Kodeksu morskiego, awaria wspólna to nadzwyczajne poświęcenia lub wydatki poniesione rozmyślnie i rozsądnie w celu ratowania statku, ładunku na nim przewożonego oraz frachtu ze wspólnego dla nich niebezpieczeństwa. Jest to instytucja formalnie niezależna od ubezpieczeń morskich.
Władze federalne stanu Maryland wezwały armatora Evergreen do założenia funduszu wynoszącego 100 milionów USD by zapłacić za gospodarcze i środowiskowe szkody wyrządzone przez stojący statek kontenerowy.
Sprawa ta przypomniała o sytuacji z roku poprzedniego, gdy inny statek Evergreen, Ever Given, utknął w Kanale Sueskim na sześć dni, zaburzając łańcuch dostaw.
Fotografia: Departament Policji i Bezpieczeństwa Publicznego