fbpx

Wiele firm prowadzących handel międzynarodowy ma dylemat, z jakiego rodzaj transportu morskiego bądź kolejowego najlepiej skorzystać, importując lub eksportując towary. Wysyłając nasze produkty drogą morską na przykład z Chin, czy koleją do państw europejskich, musimy zastanowić się pomiędzy wyborem FCL a LCL. Biorąc pod uwagę objętość, wagę i ilość towaru, możemy dobrać najkorzystniejszą formę swojego towaru: pełno-kontenerowy lub drobnicowy. Importując produkty z Chin drogą morską, musimy mieć jednak świadomość tego, jaki jest okres oczekiwania. Ładunek powinniśmy otrzymać nie wcześniej niż 30 dni od wypłynięcia statku z portu. Wynagrodzeniem za cierpliwość jest znacznie niższa cena w stosunku do frachtu lotniczego. Wybór pomiędzy dwoma FCL a LCL często jest zależny nie tylko od wielkości ładunku, ale także od zamożności wysyłającego je przedsiębiorstwa. Wiele firm transportowych prowadzi transport kontenerowy od-drzwi-do-drzwi lub od-portu-do-portu i organizują kontenery pod załadunek w miejsca wskazane przez klienta.

FCL a LCL

FCL a LCL – różnice

FCL 

Skrót FCL (Full Container Load) oznacza transport pełno-kontenerowy. Jest to najczęściej wybierana przez większe przedsiębiorstwa opcja transportowa. O tym rodzaju mówimy, gdy cały kontener wykorzystywany jest tylko przez jednego odbiorcę/nadawcę. Jest to dobry wybór, jeżeli przewozimy większe ładunki, które często są niewymiarowe. W takim wypadku wykupujemy cały kontener, niezależnie od tego, czy wykorzystujemy całą jego powierzchnię czy nośność.

Incoterms 2020 DARMOWY EBOOK

LCL (drobnica)

Skrót LCL (Less Container Load) nazywany drobnicą oznacza transport mniejszych towarów w mniejszej ilości. Wykorzystujemy tutaj tylko część kontenera, dzieląc przestrzeń razem z przesyłkami będącymi własnością innych firm. Częściej wybierane przez przedsiębiorców realizujących mniejsze importy. Wybieramy tą opcję, kiedy na przykład kupujemy nieduże partie towarów w różnym czasie i miejscach. Zazwyczaj stosowana w transporcie nie przekraczającym 12 ton. Koszty takiego frachtu zależą właśnie od wagi i objętości. Portem dla tego gatunku transportu jest magazyn konsolidacyjny, który odpowiedzialny jest za załadowanie ładunków dla różnych odbiorców, a następnie nadanie kontenera do portu docelowego. Okres oczekiwania jest około dwóch tygodni dłuższy niż w przypadku FCL.

Rodzaje kontenerów

Jeżeli chodzi o wybór kontenerów, mamy do dyspozycji wiele opcji o różnej kubaturze. Przedstawiamy kilka przykładów:

  • uniwersalne kontenery ogólnego przeznaczenia (dry containers)
  • uniwersalne kontenery o podwyższonej wysokości (high cube dry containers)
  • kontenery z otwartym dachem (open top containers)
  • kontenery z otwartym dachem i bokiem (flat rack containers)
  • chłodnicze (reefer containers)
  • kontener platforma (platform containers)
  • kontenery szafy do przewozu odzieży (garments on hangers container)

Kontenery dobierane są do kubatury i masy załadunku. Wiele chińskich firm produkuje towary w ilości już dobranej do ograniczeń danych kontenerów. Wszystkie transporty możemy zaplanować na długo przed ich realizacją, ponieważ frachtowce wypływają według ścisłego rozkładu. Statki te zawijają tylko do największych europejskich portów, a następnie są przeładowywane na mniejsze jednostki, płynąc dalej.

Wyceń transport

Newsletter

Wszystko o transporcie

Nowości, ciekawostki, poradniki

Dołącz do nas