FCL a LCL – różnice

Wiele firm prowadzących handel międzynarodowy ma dylemat, z jakiego rodzaj transportu morskiego bądź kolejowego najlepiej skorzystać, importując lub eksportując towary. Wysyłając nasze produkty drogą morską na przykład z Chin, czy koleją do państw europejskich, musimy zastanowić się pomiędzy wyborem FCL a LCL. Biorąc pod uwagę objętość, wagę i ilość towaru, możemy dobrać najkorzystniejszą formę swojego towaru: pełno-kontenerowy lub drobnicowy. Importując produkty z Chin drogą morską, musimy mieć jednak świadomość tego, jaki jest okres oczekiwania. Ładunek powinniśmy otrzymać nie wcześniej niż 30 dni od wypłynięcia statku z portu. Wynagrodzeniem za cierpliwość jest znacznie niższa cena w stosunku do frachtu lotniczego. Wybór pomiędzy dwoma FCL a LCL często jest zależny nie tylko od wielkości ładunku, ale także od zamożności wysyłającego je przedsiębiorstwa. Wiele firm transportowych prowadzi transport kontenerowy od-drzwi-do-drzwi lub od-portu-do-portu i organizują kontenery pod załadunek w miejsca wskazane przez klienta.

FCL a LCL

FCL a LCL – różnice

FCL 

Skrót FCL (Full Container Load) oznacza transport pełno-kontenerowy. Jest to najczęściej wybierana przez większe przedsiębiorstwa opcja transportowa. O tym rodzaju mówimy, gdy cały kontener wykorzystywany jest tylko przez jednego odbiorcę/nadawcę. Jest to dobry wybór, jeżeli przewozimy większe ładunki, które często są niewymiarowe. W takim wypadku wykupujemy cały kontener, niezależnie od tego, czy wykorzystujemy całą jego powierzchnię czy nośność.

LCL (drobnica)

Skrót LCL (Less Container Load) nazywany drobnicą oznacza transport mniejszych towarów w mniejszej ilości. Wykorzystujemy tutaj tylko część kontenera, dzieląc przestrzeń razem z przesyłkami będącymi własnością innych firm. Częściej wybierane przez przedsiębiorców realizujących mniejsze importy. Wybieramy tą opcję, kiedy na przykład kupujemy nieduże partie towarów w różnym czasie i miejscach. Zazwyczaj stosowana w transporcie nie przekraczającym 12 ton. Koszty takiego frachtu zależą właśnie od wagi i objętości. Portem dla tego gatunku transportu jest magazyn konsolidacyjny, który odpowiedzialny jest za załadowanie ładunków dla różnych odbiorców, a następnie nadanie kontenera do portu docelowego. Okres oczekiwania jest około dwóch tygodni dłuższy niż w przypadku FCL.

Rodzaje kontenerów

Jeżeli chodzi o wybór kontenerów, mamy do dyspozycji wiele opcji o różnej kubaturze. Przedstawiamy kilka przykładów:

  • uniwersalne kontenery ogólnego przeznaczenia (dry containers)
  • uniwersalne kontenery o podwyższonej wysokości (high cube dry containers)
  • kontenery z otwartym dachem (open top containers)
  • kontenery z otwartym dachem i bokiem (flat rack containers)
  • chłodnicze (reefer containers)
  • kontener platforma (platform containers)
  • kontenery szafy do przewozu odzieży (garments on hangers container)

Kontenery dobierane są do kubatury i masy załadunku. Wiele chińskich firm produkuje towary w ilości już dobranej do ograniczeń danych kontenerów. Wszystkie transporty możemy zaplanować na długo przed ich realizacją, ponieważ frachtowce wypływają według ścisłego rozkładu. Statki te zawijają tylko do największych europejskich portów, a następnie są przeładowywane na mniejsze jednostki, płynąc dalej.