fbpx

12 lutego przed godziną 18 do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) wpłynął najdłuższy kontenerowiec w historii portu Gdynia. Charlotte Maersk to najdłuższy statek jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie. Poprzedni rekordzista był o 10 metrów krótszy od aktualnego.

najdłuższy kontenerowiec

Najdłuższy kontenerowiec w historii Gdyni

Charlotte Maersk to kontenerowiec o długości niemalże 347 metrów a jego ładowność wynosi 9640 TEU. Statek pływa na morzach od 2002 roku i należy do duńskiego koncernu Maersk. Do tej pory w gdyńskim porcie nie było większych statków. Poprzednim rekordzistą był statek MSC Asya, który przypłynął do Gdyni w 2015 roku.

Ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe termin wejścia kontenerowca do portu był wielokrotnie przesuwany. Ostatecznie około godziny 15.00 podczas tzw. okienka pogodowego statek zaczął zbliżać się do wejścia portu.

Statek wpłynął na miejsce MSC Florentina.

Operacja wprowadzenia kontenerowca do portu

Wprowadzenie tak dużego kontenerowca nie było łatwym zadaniem dla pracowników portu. Wymagało to wiele wysiłku i wcześniejszego planowania. Kontenerowiec został obrócony wewnątrz portu. Operacja przybicia do nadbrzeża BCT przebiegła bez komplikacji.

Statek załadowany był kontenerami tylko w 40%. W Porcie Gdynia rozładowano około 2200 kontenerów.

Test nowej obrotnicy

Wpłynięcie Charlotte do gdyńskiego portu miało związek z testowaniem nowej obrotnicy nr. 2. Statek wpłynął do portu dziobem, po czym został obrócony o 180 stopni, by zacumować przy BCT lewą burtą.

Nowa obrotnica pozwala aktualnie przyjmować statki o długości do 370 metrów. Wąskie wejście do portu niestety utrudnia ten proces. Jednakże na dzień dzisiejszy planowana jest przebudowa. W styczniu odbyły się rozmowy Zarządu Morskiego Portu Gdynia z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu. Rozmowy zakończyły się sukcesem i podpisano stosowne porozumienie.

Poszerzenie wejścia obok obrotnicy umożliwi wykorzystanie pełnych możliwości portu w zakresie obsługi większych jednostek.

Inwestycje w Porcie Gdynia

Do 2026 roku w Gdyni ma powstać Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym. Aktualnie w gdyńskim porcie przeprowadzane są liczne inwestycje. Budowany jest nowy terminal promowy, przebudowane jest nadbrzeże, a także trwa pogłębianie akwenów czy toru podejściowego do 16,5 m głębokości.

Dalsza podróż Charlotte Maersk

Kontenerowiec Charlotte Maersk z Gdyni udał się na kotwicowisko Bałtijska i Kaliningradu w celu bunkrowania paliwa. Następnie wpłynął do DCT w Gdańsku. Najprawdopodobniej statek z gdańskiego terminala uda się na Daleki Wschód pokonując przy tym Kanał Sueski. Po drodze ma zatrzymać się jeszcze w Felixstowe w Wielkiej Brytanii.

Gdzie można było obserwować wejście statku do portu?

Operacja wejścia statku do portu była najlepiej widoczna z tzw. Ostrogi Pilotów, znajdującego się za Muzeum Emigracji przy ul. Polnej. Przybicie do nadbrzeża natomiast było najlepiej widoczne z terminala promowego. Na Estakadzie Kwiatkowskiego również pojawiło się wielu miłośników statków, którzy mimo długich oczekiwań z wielka chęcią oglądali wejście Charlotte Maersk do portu.

 

Źródło: https://biznes.trojmiasto.pl/Port-Gdynia-czeka-na-najdluzszy-kontenerowiec-w-swojej-historii-n131775.html

https://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/do-gdyni-przyplynal-charlotte-maersk-najdluzszy-kontenerowiec-w-historii-gdynskiego-portu.html

incoterms 2020 darmowy pdf

chcesz poznać zmiany?

Zmniejsz Koszty Transportu

Transport morski, kolejowy, lotniczy

Sprawdzeni spedytorzy

Zmniejsz Koszty Transportu

Transport morski, kolejowy, lotniczy

Import/Eksport

Sprawdzeni spedytorzy