Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd to niemieckie przedsiębiorstwo transportowe prężnie działające na arenie międzynarodowej. Należy do wiodących przewoźników oceanicznych dla handlu Transatlantyckiego, Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej i Ameryki Północnej. HAPAG jest to skrót od Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft które możemy przetłumaczyć jako transatlantyckie przedsiębiorstwo wysyłkowe na linii Hamburg-Ameryka.

Hapag-Lloyd AG jest piątym co do wielkości przewoźnikiem kontenerowym na świecie pod względem pojemności statku. Dzięki oferowanym 121 usługom liniowych na całym świecie, zapewniają szybkie i niezawodne połączenia między portami na wszystkich kontynentach.

Logo Hapag-Lloyd

Historia firm HAPAG i NGL przed fuzją

Firma powstała w 1970 r. w wyniku połączenia dwóch niemieckich firm specjalizujących się w transporcie morskim – Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft, założoną w 1847r. oraz Norddeutscher Lloyd(NDL), która powstała w 1856r.

Sam Hapag, znany również jako Hamburg America Line, został założony w 1847 roku w Hamburgu. Bardzo szybko stał on się największą niemiecką, a z czasem i międzynarodową firmą żeglugową, obsługującą rynek zapoczątkowany przez niemiecką migrację do Stanów Zjednoczonych, a później migrację z Europy Wschodniej.

NDL (północnoniemiecki Lloyd) został założony przez Hermanna Henricha Meiera i Eduarda Crüsemanna w Bremie w 1857 roku. Stał się jedną z najważniejszych niemieckich firm żeglugowych pod koniec XIX i na początku XX wieku oraz przyczynił się do gospodarczego rozwoju Bremy i Bremerhaven.

Historia Hapag-Lloyd

Mimo początkowej konkurencji na rynku pomiędzy Hapag i NGL, ostatecznie obie firmy postanowiły rozpocząć współpracę w 1968 dzieląc ogromne inwestycje związane z konteneryzacją ich flot. Ostatecznie 1 września 1970 r. obie firmy połączyły się pod nazwą Hapag-Lloyd.

W roku 1998 Hapag-Lloyd został przejęty przez niemiecki koncern turystyczny TUI, a w 2002 roku stał się jego jednostką zależną. Po włączeniu do TUI wszystkie działania firmy związane z turystyką, takie jak czarterowe linie lotnicze i biura podróży, zostały przeniesione do TUI AG.

W 2008 roku TUI ogłosiło zamiar sprzedaży swoich udziałów w Hapag-Lloyd jeszcze przed końcem roku. Spekulacje branżowe przewidywały cenę sprzedaży na około 5,9 mld USD.

W 1972 roku Hapag-Lloyd założył czarterową linię lotniczą Hapag-Lloyd Flug, zakupił kilka Boeingów 727, aby móc transportować pasażerów rejsów z Niemiec do portów. Później linie lotnicze dodały również regularne loty pasażerskie. W 2002 roku TUI stworzyło Hapag-Lloyd Express (HLX), linię lotniczą o niskiej taryfie i wysokiej częstotliwości. Jednak ta tytułowa firma nigdy nie była własnością Hapag-Lloyd.

Od momentu fuzji w 2007 roku, obie linie lotnicze funkcjonują jako TUIfly.

Fuzje oraz przejęcia

  • CP Ships Limited – W 2005 roku TUI zgodziło się przejąć kanadyjską firmę CP Ships Limited. Dzięki temu połączona flota stała się piątym co do wielkości przewoźnikiem na świecie na światowym rynku przewozów kontenerowych.
  • Hamburg Süd – W 2013 roku Hapag-Lloyd planował połączyć się z przedsiębiorstwem Hamburg Süd,  jednak plan nie doszedł do skutku ze względu na odrzucenie finalnej oferty od Hapag-Lloyd przez właścicieli i akcjonariuszy mniejszej firmy.
  • Compañía Sud Americana de Vapores (CSAV) – W 2014 roku Hapag-Lloyd nabył chilijską spółkę Compañía Sud Americana de Vapores. Dzięki ich fuzji Hapag-Lloyd stała się czwartą co do wielkości firmą spedycyjną kontenerów na świecie.
  • United Arab Shipping Company (UASC) – W kwietniu 2016 roku Hapag-Lloyd ogłosił, że prowadzi rozmowy o połączeniu z United Arab Shipping Company. Połączenie zostało uzgodnione w 2016 roku, a integracja między obiema firmami została sfinalizowana w 2017 roku. W wyniku połączenia Hapag-Lloyd stał się piątym co do wielkości przewoźnikiem kontenerowym na świecie pod względem pojemności statków, tym samym prześcigając tajwańską linię Evergreen. Połączenie oznaczało również, że UASC będzie największym udziałowcem nowego mega-podmiotu, a Hapag-Lloyd stanie się jedynym operatorem połączonej floty.

Strategia Hapag-Lloyd

Prężnie rozwijające się przedsiębiorstwo postanowiło wprowadzić strategię Hapag-Lloyd 2023, mające na celu stanie się numerem jeden na rynku dostarczając wysokiej jakości usługi, zwiększenie dochodowości oraz utrzymaniu swojej pozycji światowego gracza na rynku armatorów. 

Ich plan zakładania stanie się wzorem w branży transportu kontenerowego, ustanawiając standard jakości, tym samym oferując bezkonkurencyjny poziom niezawodności i jakości usług dla naszych klientów.

Zrównoważony rozwój

Jakość i ochrona środowiska są niezbędną częścią kultury organizacyjnej Hapag-Lloyd. Polityka zrównoważonego rozwoju określa ich zobowiązanie do ochrony środowiska, zapewnienia najwyższej jakości usług oraz dbania o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników.

Ciekawostki o Hapag-Lloyd

Aby uczcić stulecie śmierci Alberta Ballina, dyrektora generalnego HAPAG oraz wynalazcę koncepcji statku wycieczkowego który zmarł 9 listopada 2018 roku. Hapag-Lloyd ustanowił nagrodę Alberta Ballina, która ma na celu docenienie globalnych inicjatyw sprzyjających nawiązywaniu kontaktów i wymianom między narodami oraz kulturami, a także tych, które opowiadają się za ofiarami globalizacji. Ustanowili również dwie nagrody Alberta Ballina za badania globalizacji młodzi naukowcy oraz badacze będą nagradzani za badania poszerzające i pogłębiające nasze rozumienie możliwości i ryzyka globalizacji. Nagrody będą przyznawane w regularnych czteroletnich odstępach czasu.

W 1997 roku założono Fundację Hapag-Lloyd, która ma na celu promowanie kultury, nauki i spraw społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju wśród młodzieży. Działalność Fundacji koncentruje się na rozwoju kulturowym, używając do tego takich mediów jak teatr, balet, muzyka oraz wizyt w muzeach. Co więcej, firma opracowuje własne projekty. Zależy im na promowaniu początkujących talentów.

Kluczowe dane

  • Hapag-Lloyd posiada 235 nowoczesnych statków obsługujących 600 portów na świecie, transportujących 11,9 miliona TEU rocznie.
  • Firma zatrudnia około 12 800 pracowników pracujących w 398 oddziałach w 128 krajach.
  • Hapag-Lloyd dysponuje flotą o łącznej pojemności 1,7 mln TEU, a także magazynem o pojemności ponad 2,5 mln TEU, w tym jedną z największych i najnowocześniejszych flot chłodniczych na świecie.
  • Według danych na dzień 18 czerwca 2019 roku, właścicielami Hapag-Lloyd są CSAV (27,3%), Klaus Michael Kühne (w tym Kühne Holding AG i Kühne Maritime GmbH (25,5%), HGV Hamburger Gesellschaft für Vermögens- und Beteiligungsmanagement mbH (13,9%) ), Katarski Urząd Inwestycyjny (14,5%), Fundusz Inwestycji Publicznych w imieniu Królestwa Arabii Saudyjskiej (10,2%), około 8,6% akcji znajduje się poza posiadaniem dużych inwestorów.
  • Działania Hapag-Lloyd były wielokrotnie nagradzane. W samym 2019 roku otrzymał on 3 nagrody: nagroda za osiągnięcie doskonałości od John Deere, nagrodę za wybitne osiągnięcia (Performance Excellence Award) od DuPont oraz nagrodę światowego wykonawcy(Global Performer Award) od Seatrade Maritime.

Źródło: https://www.hapag-lloyd.com

Oceń wpis

5 / 5