Niedawno na stronie pojawił się post na temat obniżania stawek w chińskich stoczniach, aby te utrzymały się na rynku. Tym razem trudne chwile przechodzą holenderskie stocznie. Największych strat od wielu lat doznały dwie prywatne grupy stoczniowe z Niderlandów – Damen oraz Royal IHC.

holenderskie stocznie

Holenderskie stocznie – Damen

Pod szyldem Damen Shipyards Group działa ponad 30 zakładów na całym świecie, a większość z nich skupia się na remontach i przebudowach. Kłopoty z płynnością finansową zaczęły się w 2018 r., kiedy to straty netto sięgnęły 17 mln euro. W 2019 r., grupa stoczni Damen zanotowała stratę wynoszącą ponad 280 mln euro. Jest to jej największa strata od 93 lat. Kłopoty stoczni wynikają głównie z trudnych warunków w sektorze offshore, jako że wiele kontaktów okazało się być nieopłacalnych. W celu opanowania sytuacji, dyrektor naczelny Arnout Damen planuje powrót do budowy seryjnej oraz standaryzacji, na których urosła potęga Damen.

Grupę stoczniową Damen czekają więc zmiany. Powinna ona iść z duchem czasu i wdrożyć ideę zrównoważonego rozwoju oraz cyfryzację. Już zmieniono strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa, uszczuplając ją o niektóre jednostki. Między innymi, Amels, SeaXplorer oraz Yacht Support połączyły się w Damen Yachting.

Royal IHC

royal ihc

Royal IHC posiada 39 zakładów produkcyjnych oraz biur na całym świecie. Pomimo tego, że stoczni nie brakuje zamówień, grupa zmaga się z problemami finansowymi. Straciła ona na licznych kontraktach budowy dużych statków, w wyniku czego wpadła w długi. W 2018 r. IHC odnotowało straty w wysokości ponad 80 mln euro, które pogłębiły się jeszcze w 2019 r. Istniały pogłoski, że grupa miała przejść w ręce Chińczyków.

By przedsiębiorstwo pozostało holenderskie, otrzymało ono wsparcie od państwa m.in. w postaci gwarancji finansowej. Utworzono również konsorcjum, w ramach którego partnerzy współdzielą kontrolę nad grupą. Holenderski rząd dofinansował Royal IHC na kwotę około 400 mln euro. Na konsorcjum składa się przede wszystkim belgijski fundusz Ackermans & van Haaren, luksemburski fundusz HAL Investments, holenderski producent wyposażenia statków offshore Huisman oraz armator Van Oord. Doszło do zmian w kierownictwie – Dave Vander Heyde zrezygnował ze stanowiska CEO i tymczasowo zastąpił go Gerben Eggink. Argumentowano te kroki chęcią wzmocnienia innowacyjnej siły danej grupy stoczniowej oraz utrzymania jej długowiecznej wiodącej pozycji w sektorze morskim.

Szkolenie Online

Źródła:

https://www.portalmorski.pl/stocznie-statki/45135-dwie-wiodace-grupy-stoczniowe-holandii-walcza-o-przetrwanie-jedna-z-duza-pomoca-panstwa

https://www.royalihc.com/en/news/royal-ihc-strengthens-position-in-maritime-sector-with-heads-of-agreement

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/damen-points-continued-shipbuilding-opportunity-de/

https://en.wikipedia.org/wiki/Damen_Group

https://www.projectcargojournal.com/shipping/2020/05/04/dutch-offshore-companies-keep-royal-ihc-from-chinese-hands/?gdpr=accept

Źródło grafik:

https://www.damen.com/-/media/New-Corporate-Damen/Images/Companies/Damen-Shipyards-Mangalia/Mangalia_Damen_Shipyards.jpg?h=525&la=en&w=1340

https://www.royalihc.com/en/about-us/about-royal-ihc