Hub kolejowy na Węgrzech

Kolejowe przewozy kontenerowe między Europą a Chinami mają w 2021 r. wynieść blisko milion TEU. Dzięki między innymi względnej stabilności cen oraz regularności, przewóz kolejowy był częściej wybierany przez importerów. W Polsce znajduje się kluczowe więzło kolejowego ruchu towarowego między dwoma wielkimi gospodarkami. Jednak część ruchu zostanie przekierowana gdzie indziej – niedługo uruchomiony zostanie hub na Węgrzech.

Hub kolejowy na Węgrzech

Miejscowość Fényeslitke na Węgrzech stanie się ważnym punktem na mapie logistycznej Europy. Hub intermodalny o nazwie East-West Gate (EWG) będzie mógł przeładowywać ok. 1 mln TEU rocznie. Towary będą przewożone z Chin przez Turcję i Rumunię do Węgrzech, a dalej do Austrii, Niemiec i Włoszech. W najbliższych latach uruchomione zostanie także połączenie z Budapesztu na kraniec Grecji – już teraz w budowie jest 350-kilometrowa linia kolejowa ze stolicy Węgrzech do stolicy Serbii, Belgradu. Linia będzie spełniała standardy unijne oraz chińskie.

Hub w Fényeslitke przez dziesięciolecia był kluczowym węzłem kolejowym w Europie. Od schyłku XX w. kilkakrotnie przechodził transformację. Najnowszy projekt zakłada otwarcie hubu w II kwartale 2022 r. W nowym centrum transportowo-logistycznym zastosowane zostaną zautomatyzowane systemy oparte o technologię 5G, a także ogromne (nawet 41-metrowe) suwnice bramowe. Suwnice te będą w stanie unieść 45-stopowe kontenery. W projekcie założono m.in. położenie betonowej nawierzchni dorównującej 30 boiskom piłkarskim oraz 10-kilomentrowe tory kolejowe o różnym rozstawie. Hub kolejowy na Węgrzech będzie największym tego typu obiektem w Europie. W dodatku, będzie on napędzany częściowo zieloną energią – będzie ona pobierana m.in. z farmy fotowoltaicznej oraz systemu pomp ciepła. Na terenie terminalu będzie można magazynować przynajmniej 15 tys. TEU (w tym 500 kontenerów chłodniczych).

Węzeł transportowy EWG o powierzchni 85 ha będzie operowany przez spółę z.o.o. East-West Intermodal Logistics Service.

Węzeł komunikacyjny na Węgrzech
Projekt intermodalnego centrum logistycznego w Fényeslitke, źródło: eastwestil.com/en/designs.

Usługi świadczone na terenie węzła transportowego w Fényeslitke

  • przeładunek z torów kolejowych szerokotorowych na normalnotorowe i odwrotnie
  • wagi cyfrowe (na trasach kolejowych i drogowych)
  • identyfikatory fotograficzne (prześwietlenie konenerów)
  • dostęp do 5G na terenie hubu (dostawcy: Vodafone Hungary i Huawei Technologies Hungary)
  • przeładunek naczep samochodowych
  • magazyn na pełne i puste kontenery
  • obsługa kontenerów chłodniczych
  • montaż flexi tank-ów
  • konserwacja i czyszczenie kontenerów
  • wynajem powierzchni biurowych
  • realizowanie zamówień
  • całodobowa obsługa celna
  • przeładunek i magazynowanie ładunków niebezpiecznych
  • świadczenia spedycyjne
  • ugodnienia dla kierowców i najemców.

Znaczenie nowego intermodalnego centrum logistycznego dla wymiany Chiny-Europa

Hub na Węgrzech mapa kolejowa Europy
Plan nowego korytarza transportu kolejowego w Europie

Nowe możliwości przewozowe z pewnością zmniejszą kongestie na dotychczasowych trasach kolejowych i zwiększą konkurencyjność tej metody transportu. Z drugiej strony, z nowym graczem na rynku, rola Polski jako bramy z Azji do Unii Europejskiej na pewno się zmniejszy. Aż do uruchomienia nowego węzła to przez terminale graniczne w Brześciu i Małaszewiczach rynek Unii Europejskiej ma dostęp do towarów z Azji liniami kolejowymi. W przyszłości przez węgierski EWG będą szły nie tylko ładunki z Chin, ale także z Japonii i Korei Południowej.

Gdy zostanie ukończona linia kolejowa Budapeszt-Pireus, przewoźnicy morscy z portu w Pireusie będą mogli wysyłać ładunki w głąb Europy koleją. Faktem jest, że towary z Szanghaju szybciej dopływają do Pireusu niż do polskich portów. Można spodziewać się więc, że w Polsce spadnie liczba obsługiwanych TEU nie tylko kolejowych, ale także i morskich.

Grafika główna: East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt.

Oceń wpis

5 / 5