Kolejowe przewozy kontenerowe między Europą a Chinami mają w 2021 r. wynieść blisko milion TEU. Dzięki między innymi względnej stabilności cen oraz regularności, przewóz kolejowy był częściej wybierany przez importerów. W Polsce znajduje się kluczowe więzło kolejowego ruchu towarowego między dwoma wielkimi gospodarkami. Jednak część ruchu zostanie przekierowana gdzie indziej – niedługo uruchomiony zostanie hub na Węgrzech.
Hub kolejowy na Węgrzech
Miejscowość Fényeslitke na Węgrzech stanie się ważnym punktem na mapie logistycznej Europy. Hub intermodalny o nazwie East-West Gate (EWG) będzie mógł przeładowywać ok. 1 mln TEU rocznie. Towary będą przewożone z Chin przez Turcję i Rumunię do Węgrzech, a dalej do Austrii, Niemiec i Włoszech. W najbliższych latach uruchomione zostanie także połączenie z Budapesztu na kraniec Grecji – już teraz w budowie jest 350-kilometrowa linia kolejowa ze stolicy Węgrzech do stolicy Serbii, Belgradu. Linia będzie spełniała standardy unijne oraz chińskie.
Hub w Fényeslitke przez dziesięciolecia był kluczowym węzłem kolejowym w Europie. Od schyłku XX w. kilkakrotnie przechodził transformację. Najnowszy projekt zakłada otwarcie hubu w II kwartale 2022 r. W nowym centrum transportowo-logistycznym zastosowane zostaną zautomatyzowane systemy oparte o technologię 5G, a także ogromne (nawet 41-metrowe) suwnice bramowe. Suwnice te będą w stanie unieść 45-stopowe kontenery. W projekcie założono m.in. położenie betonowej nawierzchni dorównującej 30 boiskom piłkarskim oraz 10-kilomentrowe tory kolejowe o różnym rozstawie. Hub kolejowy na Węgrzech będzie największym tego typu obiektem w Europie. W dodatku, będzie on napędzany częściowo zieloną energią – będzie ona pobierana m.in. z farmy fotowoltaicznej oraz systemu pomp ciepła. Na terenie terminalu będzie można magazynować przynajmniej 15 tys. TEU (w tym 500 kontenerów chłodniczych).
Węzeł transportowy EWG o powierzchni 85 ha będzie operowany przez spółę z.o.o. East-West Intermodal Logistics Service.

Usługi świadczone na terenie węzła transportowego w Fényeslitke
- przeładunek z torów kolejowych szerokotorowych na normalnotorowe i odwrotnie
- wagi cyfrowe (na trasach kolejowych i drogowych)
- identyfikatory fotograficzne (prześwietlenie konenerów)
- dostęp do 5G na terenie hubu (dostawcy: Vodafone Hungary i Huawei Technologies Hungary)
- przeładunek naczep samochodowych
- magazyn na pełne i puste kontenery
- obsługa kontenerów chłodniczych
- montaż flexi tank-ów
- konserwacja i czyszczenie kontenerów
- wynajem powierzchni biurowych
- realizowanie zamówień
- całodobowa obsługa celna
- przeładunek i magazynowanie ładunków niebezpiecznych
- świadczenia spedycyjne
- ugodnienia dla kierowców i najemców.
Znaczenie nowego intermodalnego centrum logistycznego dla wymiany Chiny-Europa

Nowe możliwości przewozowe z pewnością zmniejszą kongestie na dotychczasowych trasach kolejowych i zwiększą konkurencyjność tej metody transportu. Z drugiej strony, z nowym graczem na rynku, rola Polski jako bramy z Azji do Unii Europejskiej na pewno się zmniejszy. Aż do uruchomienia nowego węzła to przez terminale graniczne w Brześciu i Małaszewiczach rynek Unii Europejskiej ma dostęp do towarów z Azji liniami kolejowymi. W przyszłości przez węgierski EWG będą szły nie tylko ładunki z Chin, ale także z Japonii i Korei Południowej.
Gdy zostanie ukończona linia kolejowa Budapeszt-Pireus, przewoźnicy morscy z portu w Pireusie będą mogli wysyłać ładunki w głąb Europy koleją. Faktem jest, że towary z Szanghaju szybciej dopływają do Pireusu niż do polskich portów. Można spodziewać się więc, że w Polsce spadnie liczba obsługiwanych TEU nie tylko kolejowych, ale także i morskich.
Grafika główna: East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt.