Import USA 2022 

Import USA w 2022 r. wyprzedził osiągi sprzed pandemii. Każdy miesiąc 2022 roku do sierpnia był rekordowym miesiącem w porównaniu z poprzednimi latami dla portów amerykańskich. Co więcej, lipiec znalazł się w top 3 pod względem wielkości TEU ładunków przewożonych na wschodnie wybrzeże Pacyfiku w 2022 r. Lecz sytuacja ta nie utrzymała się długo. Dlaczego import USA 2022 r. był taki wysoki, a następnie ostro się załamał? 

Import USA 2022 

Pierwsze siedem miesięcy

W lipcu 2022 r. import Stanów Zjednoczonych wyniósł 2,53 mln TEU (kontenerów 20-stopowych). Wzrósł on o 3% w porównaniu z poprzednim rokiem, co oznacza również, że wzrósł o 15% w porównaniu z poziomem sprzed pandemii (lipiec 2019 r.). W rekordowym lipcu odnotowano jedną z najwyższych wielkości w historii. Wielkość importu Stanów Zjednoczonych była rekordowa pomimo anulowanych zamówień o wartości miliardów dolarów. Wysokie osiągi przyczyniły się do długich kolejek oczekujących statków w portach. Długie czasy oczekiwania statków sprawiają, że efektywne działanie łańcucha dostaw jest prawdziwym wyzwaniem. 

Import USA 2019-2022
Import USA 2019-2022 w TEU, dane: Descartes 

Lipiec w 2022 r. był również rekordowym miesiącem importu z Chin dla tego roku. Chińskie towary importowane do USA wzrosły o 75% TEU rok-do-roku (łącznie 994,927 TEU). 

Inflacja, spowalniająca gospodarka i wysokie koszty paliwa nie miały tak negatywnego wpływu, jak oczekiwano. W lipcu 2022 r. 10 największych portów w USA odnotowało wzrost o 0,7% rok-do-roku. Podczas gdy wielkość importu największych portów Zatoki Perskiej i Wschodniego Wybrzeża wzrosła o 6,6%, wielkość importu w portach Zachodniego Wybrzeża spadła o 4,9%. Na przykład, Northwest Seaport Alliance (NWSA), partnerstwo między Portem Seattle a Portem Tacoma, odnotowało spadek wielkości importu w TEU w lipcu o 30,4%. Wzrost ten jest hamowany przez: 

  • wydłużający się czas przestoju w portach doprowadzający do opóźnień 
  • zatłoczenie portów w Azji (związane z ograniczeniami COVID-19) 
  • wąskie gardła w łańcuchu dostaw 
  • brak możliwości reagowania na rosnący popyt w regionalnych magazynach. 

Spadek importu USA w 2022 r.

Po świetnych wynikach w lipcu i sierpniu, import Stanów Zjednoczonych zjechał poniżej poziomu sprzed 2020 r. Następnie lekko się zwiększył w październiku, by znowu spaść. Jeśli przyjrzymy się powyższemu wykresowi, spadek październik-listopad jest zauważalny każdego roku, lecz w 2022 r. był on znaczący. Spadek w imporcie USA w listopadzie był najpoważniejszy od 2016 r.

Spadki zaobserwowano w portach na zachodnim (import w Long Beach, Oakland i Los Angeles przeciętnie spadł o 12,3%) i wschodnim wybrzeżu (przeciętny spadek o 12,5% w portach Charleston, New York/New Jersey, Norfolk, Savannah, Houston). Czas oczekiwania jest krótszy na zachodnim wybrzeżu (7 dni) w porównaniu ze wschodnim i Zatoką (10 dni).

Spadające ilości importu w portach USA wiążą się z ogólnym trendem malejącego importu z Azji i Europy, z obszarów takich jak:

  • Chiny
  • Tajlandia
  • Wietnam
  • Niemcy
  • Włochy
  • Tajwan
  • Korea Południowa
  • Indie
  • Hongkong.

Jak będzie się kształtował import USA w przyszłości? 

Przewiduje się, że import USA będzie malał przynajmniej do lipca 2023 r. Szacunkowe spadki importu w lutym i marcu to 20,9% oraz 18,6% rok-do-roku.

Import portów USA
Dane i prognozy dla amerykańskich portów Los Angeles/Long Beach, Oakland, Seattle i Tacoma na zachodnim wybrzeżu; Nowy Jork/New Jersey, Wirginia, Charleston, Savannah, Everglades, Miami i Jacksonville na wschodnim wybrzeżu oraz Houston na wybrzeżu Zatoki Perskiej. Dane: NRF/Hackett Associates Global Port Tracker

Wiele portów Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza te największe z nich, niedługo osiągnie pułap przepustowości. Zatłoczenie portów jest poważnym problemem, które będzie zakłócać łańcuchy dostaw dopóki nie zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany infrastrukturalne. Rozwiązaniem mogą być nowe terminale kontenerowe lub nawet nowe porty kontenerowe; w ten sposób można skutecznie poradzić sobie z rosnącym popytem w USA.

Zobacz największe porty kontenerowe 2022!

Oceń wpis

5 / 5