Tajlandia (właśc. Królestwo Tajlandii) zajmuje 21 miejsce w rankingu Doing Business obejmującego 190 krajów i regionów, który opiera się na wskaźniku łatwości prowadzenia działalności gospodarczej. Ten kraj położony w Południowo-Wschodniej Azji zamieszkuje prawie 70 mln ludzi. Tajlandia jest członkiem ASEAN, a jej czwartym największym partnerem handlowym jest Unia Europejska. Poniżej omawiamy import z Tajlandii – produkty, stawki celne, transport oraz tajską kulturę biznesu.
Wymiana handlowa między Tajlandią a Polską
Tajlandia jest silnie uzależniona od handlu międzynarodowego. Jej najważniejszymi partnerami handlowymi są Chiny, Stany Zjednoczone, Japonia, Malezja, Singapur, Wietnam i Indonezja. Najczęściej eksportuje się takie wyroby jak elektronika, samochody i części, produkty rolne oraz przetworzoną żywność.
W handlu Tajlandii z UE dominują:
- towary przemysłowe (90,3% unijnego importu i 90,8% eksportu)
- maszyny i sprzęt transportowy (58,5% unijnego importu i 42,6% eksportu).
Wielkość eksportu do Tajlandii z Polski w ostatnim czasie wyniosła 948,3 mln PLN (0,1% w eksporcie Polski). Najczęściej eksportowane były:
- maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części
- metale nieszlachetne i artykuły z nich
- tworzywa sztuczne.
Import z Tajlandii do Polski wyniósł ponad cztery razy więcej niż przepływ dóbr w drugą stronę – 3 921,9 mln PLN (0,4% w imporcie Polski). Najpopularniejsze importowane produkty to:
- maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części
- przyrządy i aparatura
- tworzywa sztuczne.
Co importować z Tajlandii?
Produkty importowane z Tajlandii do Polski o największej wartości to:
- maszyny do automatycznego przetwarzania danych i urządzenia do tych maszyn
- włókna optyczne oraz wiązki włókien optycznych; kable światłowodowe
- elektroniczne układy scalone i mikromoduły
- preparaty w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt
- klimatyzatory, zawierające wentylator napędzany silnikiem oraz elementy służące do zmiany temperatury i wilgotności
- artykuły biżuteryjne i ich części, z metalu szlachetnego lub platerowanego metalem szlachetnym.
Cło na import z Tajlandii
Aż do 2015 r. Tajlandia cieszyła się dostępem do systemu ulg taryfowych UE. Jako że uzyskała ona status kraju o wyższym/średnim dochodzie, GSP przestało ją obejmować.
Stawki celne na produkty z Tajlandii dostępne są w systemach TARIC (dla UE) oraz ISZTAR (dla Polski). Znajdują się one pod pozycją Erga Omnes w karcie grupy produktów.

Poniżej prezentujemy przykładowe stawki celne na artykuły importowane z Tajlandii:
- tablety (8471300000) – 0%
- soczewki kontaktowe (9001300000) – 2,9%
- wielokomponentowe układy scalone MCO (8542311100) – 0%
- elektroniczne układy scalone: procesory i sterowniki (8542311900) – 0%
- karma dla psów i kotów o zwartości produktów mlecznych poniżej 10% masy (2309101100) – 0%
- klimatyzatory typu split napełnione HFC (8415109010) – 2,5%
- artykuły biżuteryjne i ich części ze srebra (7113110000) – 2,5%.
Oprócz cła, przy imporcie należy także uiścić VAT oraz akcyzę w szczególnych wypadkach.
Transport towarów z Tajlandii
Transport morski
Najpopularniejszą, a zarazem optymalną formą transportu towarów z Tajlandii do Europy jest fracht morski. Jego zaletami są duża ładowność i korzystna cena na dalekie dystanse. W transporcie morskim do wyboru jest przewóz drobnicowy (LCL) oraz pełnokontenerowy (FCL). Przy drobnicy przedsiębiorcy dzielą się przestrzenią jednego kontenera, a FCL polega na wynajęciu całego kontenera. Transport morski z Tajlandii do państw UE trwa 45-55 dni (door-to-door).
Przeczytaj więcej o różnicach między FCL a LCL.
Transport lotniczy
Fracht lotniczy to najszybsza metoda przewozu towarów, lecz także najbardziej kosztowna. Transport lotniczy jest odpowiedni do przewozu towarów szybko psujących się oraz luksusowych. Całkowity transit time wynosi 6-14 dni.
Dowiedz się więcej na temat transportu z Tajlandii.
Import z Tajlandii krok po kroku
Ogólne zasady importu są te same niezależnie od kraju trzeciego, z którego sprowadzany jest towar. Import krok po kroku z Tajlandii:
- Zarejestrowanie działalności gospodarczej.
- Złożenie wniosku o przyznanie numeru EORI.
- Zarejestrowanie w Bazie Danych Odpadowych.
- Znalezienie dostawcy w Tajlandii, na przykład podczas targów handlowych (THAIFEX – Anuga Asia, Bangkok Gems & Jewelry Fair, COSMOPROF CBE ASEAN, Food Pack Asia) bądź na platformach B2B jak OfficeMate.
- Weryfikacja certyfikatów wymaganych w przypadku importu niektórych produktów.
- Zamówienie próbek.
- Kontrola jakości towarów.
- Opłacenie zamówienie (z zaliczką lub w transzach).
- Transport towarów z Tajlandii (porównaj oferty spedytorów na ShipHub.pl).
- Dokonanie odprawy celnej (zlecenie tego agencji celnej).
- Wprowadzenie towaru do obrotu gospodarczego.
Import z Tajlandii – niezbędne dokumenty
Import wiąże się z wieloma formalnościami, między innymi z dokonaniem zgłoszenia celnego oraz przeprowadzeniem odprawy celnej. Podstawowy zestaw dokumentów do odprawy to:
- faktura handlowa otrzymana od dostawcy
- list przewozowy – konosament Bill of Lading w przypadku transportu morskiego bądź Air Waybill w przypadku transportu lotniczego
- lista pakowa (ang. packing list), jeśli faktura nie zawiera szczegółowego opisu towarów.
Pamiętaj, że import niektórych towarów podlega specjalnym wymogom. Dyrektywy Nowego Podejścia obejmują między innymi maszyny, urządzenia elektroniczne, zabawki i wyroby medyczne.
Kultura biznesu w Tajlandii
Tajlandia, podobnie jak Malezja, to kraj wielokulturowy. Tajlandię zamieszkują głównie Tajowie, Tajowie z chińskim rodowodem i Malajowie. Dominuje tam buddyzm, a językiem urzędowym jest tajski, lecz powszechnie używa się także angielskiego.
Co jest istotne w tajskiej kulturze biznesu?
Tajskie powitanie
W Tajlandii nie ma zwyczaju podawania ręki, za to wykonuje się gest wai, który polega na składaniu dłoni przy twarzy i skinieniu głową. Osoba młodsza lub o niższym statusie pierwsza wykonuje gest przed osobą starszą lub o wyższym statusie. Przy pierwszym kontakcie pytania o wiek lub pozycję w firmie są typowe, by ustalić kolejność w hierarchii społecznej. Nie oczekuje się od obcokrajowców inicjowania wai, ale dobrze jest gest odwdzięczyć.
Ubiór w Tajlandii
Strój odzwierciedla grupę społeczną. Na spotkaniach biznesowych, w urzędach i w biurze oczekuje się odpowiedniego stroju (garnituru w przypadku mężczyzn, spodni lub spódnic zakrywających kolana oraz bluzki zakrywające ramiona w przypadku kobiet). Należy unikać koloru czarnego, który jest symbolem żałoby.
Komunikacja pozawerbalna
Tajowie często gestykulują i się uśmiechają (np. gdy są zakłopotani, zadowoleni, lub popełnią błąd). Należy wstrzymywać się od klaskania, pstrykania palcami, poklepywania po głowie, podawania przedmiotów lewą ręką bądź rzucania ich w kierunku drugiej osoby oraz publicznego okazywania uczuć. Uśmiech to wyznacznik statusu, dlatego nie zapomnij się uśmiechać bądź mieć pogodny wyraz twarzy.
Wizytówki w tajskiej kulturze biznesu
Wizytówki podaje się i odbiera obiema rękami (prawą podtrzymywaną przez lewą pod łokciem). Przed odłożeniem otrzymanej wizytówki należy zapoznać się z jej zawartością. Zazwyczaj jedna strona jest zapisana po tajsku, a druga po angielsku.
Spotkania biznesowe w Tajlandii
Spotkania biznesowe zazwyczaj inicjowane są na piśmie i potwierdzane telefonicznie. Przed rozpoczęciem właściwych negocjacji uprawia się small talk. Pierwsze spotkania służą zapoznaniu się, decyzje są podejmowane na kolejnych spotkaniach. W przypadku ciszy w oczekiwaniu na odpowiedź nie należy jej zakłócać.
Negocjacje z Tajami
Tajowie cenią dokładność, rzetelność i profesjonalizm. Przy pierwszych kontaktach są oszczędni w słowach, lecz oczekują szczegółowości od strony, z którą negocjują – przygotuj więc materiały promocyjne i informacyjne, które chcesz przedstawić. Nie należy podnosić głosu, przerywać, poprawiać drugą osobę, nadmiernie gestykulować oraz okazywać negatywnych emocji – to wszystko świadczy o braku kultury osobistej. Niestosowne jest sprzeciwianie się osobom starszym/o wyższym statusie.
Zacieśnianie relacji z tajskimi partnerami biznesowymi
Tajlandia to kraj propartnerski, ceniący relacje międzyludzkie. Tajowie chętniej współpracują z osobami, które są otwarte na nawiązanie prywatnych relacji. Bliższe kontakty są czymś, co Tajowie bardzo cenią. Jeśli zostaniesz zaproszony do tajskiego domostwa, przed wejściem zdejmij buty oraz przynieś drobne upominki (ale jeśli sam takie dostaniesz, nie otwieraj ich w obecności ofiarodawcy). Odmawianie jest wyrazem kurtuazji.
Punktualność
Choć w Tajlandii ceni się punktualność, Tajowie nie zawsze się jej trzymają.
Spotkania przy posiłku
W restauracji za posiłek płaci zapraszający bądź osoba najwyżej postawiona w hierarchii. Oczekuje się zostawienie napiwku w wysokości 5-10% w restauracjach, hotelach i taksówkach. Porcję przy pomocy widelca (trzymanego w lewej ręce) nakłada się na łyżkę (w prawej ręce). Makaron je się pałeczkami, a dania z kleistego ryżu – palcami prawej dłoni.
Umowy i kontrakty w Tajlandii
Zasady zawierania umów w Tajlandii w większości odpowiadają standardom Unii Europejskiej. Umowy podpisywane są bardziej na potrzeby zachodnich kontrahentów – w Azji preferuje się ustne zobowiązania. Przed podpisaniem kontraktu skonsultuj jego zawartość z radcą prawnym.
Zachowanie twarzy
Twarz w niektórych krajach azjatyckich to autorytet i dobre imię. Tajowie mogą nawet ukryć prawdę, by druga strona nie poczuła się źle lub nie obnażyło to jej niekompetencji czy błędów.
Import z Tajlandii – podsumowanie
- Najpopularniejsze importowane produkty z Tajlandii do Polski to maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części, przyrządy i aparatura oraz tworzywa sztuczne.
- Przewóz towarów z Tajlandii do Europy trwa od kilku do kilkudziesięciu dniu w zależności od obranej metody transportu.
- Tajowie stawiają na stosunki międzyludzkie; należy wykazać się wysoką kulturą osobistą i szanować hierarchię społeczną.