Stany Zjednoczone zajmują czołowe miejsca w rankingach największych krajów eksportowych, importowych oraz gospodarek na świecie. Ich największymi partnerami handlowymi są Chiny, Kanada, Meksyk oraz Unia Europejska. USA są także jednym z ważniejszych partnerów handlowych Polski. Do Polski najczęściej importuje się ze Stanów Zjednoczonych produkty przemysłu elektromaszynowego, samochodowego oraz chemicznego. Poniżej przedstawimy import z USA: obowiązujące cło, transport oraz wymagane dokumenty przy odprawie celnej.
Import z USA – produkty
W 2018 r., import z USA do Polski wyniósł ponad 27,56 mld zł (7,69 mld USD). W porównaniu z rokiem poprzednim, import wzrósł o ok. 17%. Udział Stanów Zjednoczonych w imporcie Polski wynosi 2,8% już od trzech ostatnich lat. Zajmują one 8. pozycję w rankingu największych rynków eksportowych jak i importowych Polski, biorąc pod uwagę kraje UE.
Produkty importowane z USA to głównie:
- maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części;
- pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu;
- produkty przemysłu chemicznego.
Z czego najważniejsze importowane pozycje to:
- samoloty i śmigłowce (ok. 12,5%);
- silniki turboodrzutowe, turbośmigłowe oraz inne turbiny gazowe (7,8%);
- ropa naftowa i kondensaty gazu naturalnego, surowe (5,6%);
- samochody osobowe (3,1%);
- narzędzia i przyrządy lekarskie oraz weterynaryjne (2,9%).
W dużej części pierwsza lista pokrywa się z tym, co eksportujemy do Stanów Zjednoczonych. USA to chłonny rynek o stałym potencjale wzrostu. Patrząc z drugiej strony, udział Polski w eksporcie Stanów Zjednoczonych wynosi zaledwie ok. 0,37%.

Transport towarów z USA
Istnieją dwie metody transportu towarów ze Stanów Zjednoczonych do Polski: morski oraz lotniczy. Przy większych zamówieniach, bardziej opłacalna jest spedycja morska.
Jeśli chodzi o fracht morski, to przewóz zajmuje dłużej, jeżeli towary początkowo znajdują się w głębi kraju. Transport morski z zachodniego wybrzeża trwa 4-6 tygodni, a za to ze wschodniego 3-4 tygodnie. Trasy z USA do Europy oferują tacy przewoźnicy jak MSC, MAERSK, czy CMA CGM. Załadunek ma miejsce między innymi w Newark, Los Angeles oraz Nowym Jorku.
Transport lotniczy wybiera się w przypadku, gdy produkty są wartościowe lub drobne, a także szybko psujące się. Bezpośrednie połączenie Warszawy z większymi miastami USA (Nowy Jork, Los Angeles, Miami) oferują linie lotnicze LOT. Do Frankfurtu w sąsiednich Niemczech ładunki transportują samoloty Lufthansy Cargo, np. z lotniska JFK w Queens w Nowym Jorku.
Więcej o transporcie towarów z USA, zarówno morskim jak i lotniczym, przeczytasz tutaj. Szeroko opisaliśmy tam także porty morskie w Stanach Zjednoczonych.
Cło na import z USA
Stany Zjednoczone z punktu widzenia Unii Europejskiej są traktowane jako państwo trzecie. Importując więc towary z USA do Polski należy uiścić cło oraz podatki. Ze stawkami celnymi można zapoznać się w polskim systemie taryfowym ISZTAR – Informacyjnym Systemie Zintegrowanej Taryfy Celnej. Widnieje tam także informacja o wysokości podatku VAT oraz akcyzie. Chcąc poznać jedynie stawki celne, można także wyszukać kod celny w systemie taryfowym dla całej UE, czyli w TARIC – Zintegrowanej Taryfie Wspólnot Europejskich.
Stawki celne na towary ze Stanów Zjednoczonych znajdują się pod hasłem „Erga Omnes”. Oznacza ono cło wobec wszystkich krajów (trzecich). Aby przekonać się, czy nie ma nałożonych na Twój produkt ceł antydumpingowych, wyszukaj USA na liście poszczególnych krajów.
Poniżej znajdują się stawki celne na produkty z najpopularniejszych kategorii w przypadku importu z USA:
- śmigłowce o masie własnej nieprzekraczającej 2 t do celów cywilnych (8802 11 00 10) – 0%
- samoloty i pozostałe statki powietrzne (2-15 t masy własnej) do celów cywilnych (8802 30 00 10) – 0%
- części do samolotów lub śmigłowców cywilnych (8803 30 00 10) – 0%
- kondensaty gazu naturalnego (2709 00 10 00) – 0%
- nowe pojazdy silnikowe mieszczące do 10 osób (8702 10 91 00) – 10%
- pasy bezpieczeństwa (8708 21 10 00) – 3%
- nadmuchiwana poduszka bezpieczeństwa z włókien poliamidu o dużej wytrzymałości (8708 95 10 10) – 3%
- strzykawki, z igłami lub bez z tworzyw sztucznych (9018 31 10 00) – 0%
- wiertarki dentystyczne (9018 41 00 00) – 0%
Warto zaznaczyć, że niektóre wyroby obejmuje ograniczenie wprowadzenia do swobodnego obrotu.
Jednymi z większych i bardziej konkurencyjnych sektorów amerykańskiej gospodarki są przemysły:
- motoryzacyjny; druga największa strefa produkcji i handlu na świecie;
- lotniczy, najbardziej dochodowy sektor produkcji;
- biofarmaceutyczny; w USA przeprowadzanych jest ponad połowa wszystkich badań na globie;
- energetyczny, będąc równocześnie jednym z czołowych konsumentów;
- medyczny (40% globalnej gospodarki branżowej);
- maszyn i urządzeń, zasilające rolnictwo, motoryzację, lotnictwo i budownictwo.
Nie dziwne więc, że najwięcej wyrobów importowanych jest właśnie z wyżej wymienionych kategorii. Przejdź do innego artykułu, by przeczytać więcej o cle oraz innych podatkach importując z USA.
Dokumenty przy imporcie z USA
Dokumenty obowiązkowe przy imporcie z USA:
- faktura handlowa (commercial invoice), sporządzana przez eksportera;
- Packing List (P/L), czyli specyfikacja towaru;
- świadectwo pochodzenia uzyskiwane od eksportera;
- w przypadku spedycji lotniczej list przewozowy Air Waybill (AWB);
- jeśli towar jest przewożony drogą morską: konosament (Bill of Lading, B/L, BOL) od firmy przewozowej, alternatywnie Sea Waybill (SWB);
- deklaracja wartości celnej;
- SAD (Jednolity Dokument Administracyjny, Single Administrative Document), wykorzystywany przy dokonywaniu odprawy celnej.
Dodatkowe dokumenty wymagane w zależności od typu towarów:
- certyfikat fumigacji, który jest wystawiany przez władze sanitarne lub celne;
- jeśli importujesz okazy fauny oraz flory: świadectwo CITES;
- certyfikat zgodności CE, test reports, deklaracja zgodności, jeśli dany towar podlega pod tak zwane Dyrektywy Nowego Podejścia;
- inne certyfikaty, dokumenty i licencje.
Lista dokumentów jest analogiczna w przypadku importu z innych krajów trzecich.
Na naszym blogu w kategorii „dokumenty” szczegółowo opisujemy niuanse związane z kompletowaniem dokumentacji importowej, a także eksportowej.