Reguły Incoterms stosuje się po to, aby określić na jakich zasadach odbędzie się transport zamówionych produktów. Jedną z zasad Incoterms 2020 jest CPT, czyli „Carriage Paid to”. Oznacza to, że eksporter sprzedając swoje towary przenosi tym samym ryzyko na kupującego. Zapraszamy do zapoznania się z aktualną wersją Incoterms 2020 CPT.
Incoterms 2020 FCA – podział kosztów
Sprzedający ponosi: | Kupujący ponosi: |
koszty czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne do celów dostarczenia towaru | wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia |
koszty zapakowania towaru, (chyba że transport towaru możliwy jest bez opakowania) | koszty tranzytu, chyba że koszty te zostały poniesione przez sprzedawcę na podstawie umowy przewozu |
koszty związane z zawarciem umowy przewozowej | wszystkie koszty i opłaty związane ze świadczeniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji |
koszty opłat za formalności związane z odprawą eksportową | koszty cła, podatków i wszelkich innych kosztów związanych z tranzytem lub odprawą celną przywozową |
jeśli sprzedawca poniesie koszty wynikające z umowy przewozu związane z rozładunkiem, to sprzedawca nie jest uprawniony do ubiegania się o odzyskanie tych kosztów. | wszelkie dodatkowe koszty jakie poniósł sprzedający, jeśli importer nie wywiązał się z obowiązku o zawiadomieniu o dostarczeniu towaru (jeśli obie strony uzgodniły, że to kupujący ustala czas i miejsce dostawy). |
Jakie są obowiązki sprzedającego?
- Sprzedawca musi dostarczyć towary poprzez przekazanie ich przewoźnikowi w wyznaczonym miejscu i terminie.
- Musi dostarczyć fakturę handlową zgodnie z umową sprzedaży oraz wszelkie inne dokumenty zgodności, które mogą być wymagane przez umowę (możliwa jest zarówno forma papierowa jak i elektroniczna dokumentów).
- Sprzedawca musi dostarczyć również dokument przewozowy, który musi określać towar zgodnie z umową oraz musi być datowany na uzgodniony termin wysyłki. Dokument ten musi umożliwiać kupującemu odebranie towarów od przewoźnika oraz pozwolić kupującemu na sprzedaż towarów w tranzycie poprzez przekazanie dokumentu kolejnemu kupującemu. Jeżeli taki dokument przewozowy jest wystawiany w formie zbywalnej i w kilku oryginałach, sprzedawca musi przedstawić kupującemu pełny zestaw oryginałów.
- Sprzedawca musi zawrzeć umowę przewozu towarów (na własny koszt).
- Jest zobowiązany, aby spełnić wszelkie wymogi bezpieczeństwa związane z transportem towaru do miejsca przeznaczenia.
- Sprzedawca musi przeprowadzić i zapłacić za wszystkie formalności związane z odprawą eksportową wymagane przez kraj wywozu, takie jak np. pozwolenie na wywóz, poświadczenie bezpieczeństwa na eksport i inne oficjalne zezwolenia.
- Sprzedawca musi pomóc kupującemu, na jego żądanie, w uzyskaniu wszelkich dokumentów lub informacji związanych z formalnościami dotyczącymi tranzytu i importu.
- Sprzedawca musi zapakować i oznakować towary w sposób właściwy dla ich transportu, (chyba że strony uzgodniły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania).
- Sprzedający musi powiadomić kupującego, że towar został dostarczony zgodnie z umową.
- Eksporter jest zobowiązany do przekazania kupującemu wszelkich dokumentów i informacji wymaganych do umożliwienia kupującemu odbioru towarów.
Sprzedawca nie ma obowiązku załatwienia formalności odprawy celnej towarów w celu importu lub tranzytu przez kraje trzecie, ani uiszczenia jakichkolwiek opłat celnych przywozowych ani dopełnienia formalności celnych związanych z importem.
Jakie są obowiązki kupującego?
- Musi zapłacić pełną cenę za zakupiony towar.
- Kupujący musi przyjąć towar.
- Musi zaakceptować dostarczony dokument przewozowy.
- Kupujący musi pomóc sprzedającemu, na jego wniosek, ryzyko i koszt, w uzyskaniu wszelkich dokumentów lub informacji dotyczących formalności związanych z odprawą celną wywozu towarów.
- W niektórych przypadkach nabywca musi dopełnić i zapłacić za wszystkie formalności wymagane przez kraj tranzytu i kraj przywozu, takie jak: zezwolenie na przywóz, pozwolenie wymagane do tranzytu, poświadczenie bezpieczeństwa przy imporcie i tranzycie.
- Gdy zostanie uzgodnione, że kupujący jest uprawniony do określenia terminu i miejsca wysyłki towarów to wtedy importer zobowiązany jest powiadomić o tym sprzedającego w wystarczająco dużym odstępie czasu.
Kupujący nie ma obowiązku zawierania umowy sprzedaży.
Grafika
Eksporter ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru aż do momentu jego dostarczenia zgodnie z umową przewozową. Od momentu przekazania towarów w ręce przewoźnika całe ryzyko przechodzi na kupującego. Dodatkowo, jeżeli kupujący nie powiadomi o terminie i miejscu dostawy, wówczas to on ponosi wszelkie ryzyko (jak i koszty) związane z towarami.
Dostarczenie towaru
Stronom zaleca się, aby w umowie sprzedaży jak najdokładniej wskazały miejsce przekazania towaru, ponieważ jest to punkt, do którego sprzedawca musi zawrzeć umowę przewozu i do tego momentu koszty transportu pokrywa sprzedawca. Eksporter odpowiada za towary tylko do momentu przekazania ich dalej. Gdy towary zostaną dostarczone przewoźnikowi sprzedawca nie gwarantuje, że dotrą do miejsca przeznaczenia w dobrym stanie, w określonej ilości lub czy w ogóle dotrą. Wynika to z faktu, że ryzyko przenosi się ze sprzedawcy na kupującego, gdy towary są dostarczone przewoźnikowi.
Ubezpieczenie towaru zamawiając na warunkach Incoterms 2020 CPT
Zarówno sprzedawca jak i kupujący nie mają obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Jednakże sprzedawca musi przekazać kupującemu, na jego żądanie, informacje dotyczące ryzyka i kosztów, które będą potrzebne kupującemu do uzyskania ubezpieczenia.
Incoterms 2020 CPT w transporcie
Zasada ta może być stosowana niezależnie od wybranego rodzaju transportu. Dodatkowo, możliwe jest stosowanie więcej niż jednego rodzaju transportu.
Incoterms 2020 CPT w transporcie
Przy zastosowaniu Incoterms CPT 2020 warto przede wszystkim pamiętać, że po zakupie towarów, kiedy zostaną przekazane do przewoźnika to importer jest za nie w pełni odpowiedzialny.
Incoterms 2020 powstały po to, aby wyjaśnić niektóre sprzeczne lub niejasne kwestie między kupującą a sprzedającą stroną. Incoterms CPT 2010 i CPT 2020 nieznacznie się od siebie różnią. Sporne kwestie CPT zostały bardziej opisane i wyjaśnione, aby uniknąć złego stosowania tej reguły.
Przed rozpoczęciem importu dokładnie zapoznaj się ze wszystkimi regułami Incoterms 2020 i wybierz tę, która odpowiada Ci najbardziej. Zobacz również: