Pierwszy na świecie inteligentny system transportu powietrznego w porcie

Chiny nie ustają w rozwoju technologicznym. Jednym z kluczowych przedsięwzięć są innowacje wprowadzane w terminalach kontenerowych. W porcie Qingdao zbudowany zostanie pierwszy na świecie inteligentny system transportu powietrznego.

Pierwszy na świecie inteligentny system transportu powietrznego w porcie

Po sukcesie pierwszego na świecie w pełni zautomatyzowanego portu w terminalu Qianwan, Chiny sięgają po więcej. Shangdong Port Group zbuduje pierwszy na świecie inteligentny system transportu powietrznego w porcie Qingdao. Będzie to jedyny taki system zaimplementowany w porcie, umożliwiający transport kontenerów na torze powietrznym. Projekt powstaje we współpracy z CRRC Yangtze, zajmującym się głównie produkcją kolejowych wagonów towarowych.

Dzięki tej innowacji, nie będzie istniała konieczność przeładowywania ładunków na powierzchni. Po ukończonych pracach w porcie Qingdao, kontenery będą transportowane bezpośrednio z placu składowego do terminalu kolejowego za pomocą torów powietrznych. Poprzez pominięcie naziemnych czynności przeładunkowych, zwiększy się efektywność przeładunkowa portu. Ponadto dzięki wprowadzeniu tej metody, koszty zmniejszą się o co najmniej 80% w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Pierwsza faza planowo zakończy się w czerwcu przyszłego roku. Do tego czasu, zbudowana zostanie linia demonstracyjna mająca ponad 600 metrów długości. Cała linia transportowa będzie liczyła 9,5 kilometra długości. Szacuje się, że jej roczna przepustowość będzie wynosić 1,5 miliona TEU.

O porcie Qingdao

Port Qingdao (o kodzie CNQDG) jest jednym z największych portów w Chinach. Zajmuje on także ósme miejsce w rankingu najbardziej ruchliwych portów na świecie. Qingdao leży w prowincji Shandong we wschodniej części Państwa Środka. Głównie transportuje się tam ropę naftową, węgiel, rudy żelaza oraz zboże. Głównymi obszarami w porcie Qingdao są terminale Dagang, Qianwan, Huangdong oraz Dongjiakou.

Port Qingdao stale przyjmuje nowe wyzwania. W 2021 roku ukończony ma zostać pierwszy autonomiczny kontenerowiec o nazwie Zhi Fei. Ten kontenerowiec typu feeder ma pomieścić 300 TEU. Jego specjalna konstrukcja ma być także bardziej przyjazna środowisku niż analogiczne projekty, dzięki specjalnym systemom zmniejszającym emisję SOx, CO2, NOx i hałasu.

Oceń wpis

5 / 5