Inwestycja w Małaszewiczach

Szykuje się największa inwestycja w historii Cargotor, spółki grupy PKP Cargo. Planowana jest budowa parku logistycznego w Małaszewiczach. Inwestycja w Małaszewiczach będzie realizowana ze środków publicznych i unijnych, dobijając do sumy 4 mld PLN. Rozpoczęcie budowy ma mieć miejsce w 2022 roku.

Inwestycja w Małaszewiczach

Małaszewicze są bramą dla towarów ze Wschodu – jest tam przeładowywanych nawet 90% towarów przewożonych drogą kolejową z Chin do Europy. To właśnie tam zmienia się typ torów – tabor szerokotorowy stosowany w Białorusi oraz Rosji przechodzi w tabor normalnotorowy. Brak zunifikowania wymaga przenoszenia ładunków na pociągi o innym rozstawie lub ciężarówki, co jest czasochłonne. Niestety, przepustowość terminalu pozostawia wiele do życzenia. Cały łańcuch dostaw cierpi z powodu kongestii, doprowadzających do opóźnień w dostawach towarów, głównie z Chin. Dla zwiększenia efektywności, należy przynajmniej rozbudować terminal kolejowy.

Plany jednak sięgają dalej. Cargotor planuje zbudowanie Parku Logistycznego Małaszewicze. Pozwolenie na budowę ma zostać wydane w 2021 roku, a budowa ma zostać zainicjonowana w 2022 roku. Szacuje się, że budowa zostanie zakończona w 2026 r. Zgodnie z projektem, 90% terenu Rejonu Przeładunkowego zostanie przebudowane, a sam Rejon przemianowany na Park Logistyczny.

Przetarg zostanie zgłoszony po wydaniu pozwolenia na budowę. Nie będzie to prosty przetarg, gdyż jest to ogromny projekt. Wartość inwestycji jest wynosi niecałe 4 mld PLN. Inwestycja w całości zostanie zrealizowana z budżetu państwa oraz środków unijnych. Z racji ogromu projektu możliwe jest, że jego realizacji podejmie się konsorcjum, na które składać się będzie kilka przedsiębiorstw budowlanych.

Zrealizowany projekt na pewno przyczyni się do ożywienia gospodarczego regionu. Szacuje się, że stworzy on przynajmniej 300 nowych miejsc pracy. Park będzie w stanie przyjąć pociągi dłuższe (do 1050 metrów) i cięższe (do 25 ton nacisku na oś) niż dotychczas. Pociągi będą mogły osiągać prędkość do 40 km na godzinę. Ponadto, przebudowany zostanie układ torów, a szyny będą spełniały standard UIC 60. Zmodernizowane zostaną stacje, sieć trakcyjna i system sterowania ruchem.

W transporcie kolejowym zastosowanie mają listy przewozowe SMGS oraz CIM.

Fot. Cargotor

Oceń wpis

5 / 5