Inwestycje drogowo-kolejowe w Porcie Gdańskim

W Polsce prowadzone są działania mające na celu modernizację dotychczasowej infrastruktury portowej. Zgodnie z założeniami, Port Centralny, budowany w Porcie Gdańsk, ma stać się centrum logistycznym Europy Wschodniej. Dodatkowo, plan inwestycyjny zakłada przebudowę sieci drogowo-kolejowej, aby usprawnić zdolność przeładunkową portów. Sprawdź, jak prezentują się przyszłe inwestycje w porcie.

Założenia inwestycji drogowo-kolejowej

  • Rozbudowa i modernizacja trakcji kolejowej na linii Gdańsk Główny – Gdańsk Kanał Kaszubski (do lutego 2021 roku) oraz na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Port Północny (do grudnia 2022 roku) – łącznie 70 km trasy.
  • Nowe 740-metrowe pociągi znoszące obciążenie 221 kN na oś.
  • Zwiększenie przepustowości wymiany towarowej o 50%.
  • Przebudowa układu drogowego i kolejowego (łącznie 5,7 km dróg i 9,7 km torów kolejowych) w ramach dróg: Portowa, Poinca, Kontenerowa, Budowniczych i Portu Północnego.
  • Wzmocnienie terenu na stacji Gdańsk Port Północny za pomocą 85 tys. betonowych pali.

Powyższe inwestycje realizowane są przez PKP PLK S.A (koszt 932 mln złotych) i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (koszt 120 mln złotych) z czego znaczna część dofinansowywana jest ze środków Funduszu Unijnego w ramach programu “Łącząc Europę” – Connecting Europe Facility (CEF).

Port Północny

Docelowo Port Północny ma stać się zapleczem dla Portu Centralnego. Z tego powodu, konieczne jest usprawnienie dostępu do zlokalizowanych tam terminali węglowych i terminala kontenerowego DCT. Modernizacja przewiduje:

  • budowę torów do terminali węglowych i terminala DCT;
  • budowę parkingu buforowego dla aut ciężarowych;
  • wprowadzenie ulepszonego systemu sterowania ruchem kolejowym;
  • modernizacja sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym (do końca 2020 roku).

Inwestycje – Port Centralny

Inwestycje drogowo-kolejowe mają na celu usprawnienie i rozbudowę obecnej infrastruktury, żeby zwiększyć wydolność portów. Zmiany realizowane są w ramach projektu budowy Portu Centralnego. W planach znajduje się również wybudowanie 9 terminali, 8,5 km falochronów, dodanie prawie 20 km nabrzeży użytkowych, 4 obrotnice, trzy tory podejściowe, stworzenie przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich.

Tym samym Port Centralny, którego koszty budowy szacowane są na 12 mld złotych, pokryje 1400 ha akwenu i 410 ha powierzchni lądowej, przyczyniając się w przeciągu 10 lat do wzrostu przeładunków do 100 mln ton rocznie. Oznacza to prawie dwukrotny wzrost. Dane z 2019 roku wskazują na zdolność przeładunkową Portu Gdańsk na poziomie ponad 52 mln ton.

Oceń wpis

5 / 5