Jaki wpływ na transport i logistykę ma w Chinach Złoty Tydzień?

Biorąc pod uwagę wpływ Chin na globalny rynek i światowy handel, Państwo Środka znajduje się pod ogromną presją. Jest to bez wątpienia jeden z największych i najważniejszych rynków na świecie. Czas wolny, nawet jeśli trwa tylko tydzień i jest z góry zaplanowany, może potencjalnie wywołać zamieszanie w operacjach łańcucha dostaw oraz w efekcie opóźnienia logistyczne na całym świecie.

Czym jest Złoty Tydzień?

Ze względu na wielkość chińskiego rynku, tamtejsi pracownicy odpowiadają za utrzymanie sieci dostaw na całym świecie. Praca przez cały rok nie jest możliwa, więc w Chinach dwa razy w roku ludzie mają zapewniony odpoczynek. Wyróżniamy dwa Złote Tygodnie, po jednym w każdej połowie roku.

Pierwszy, znany jako Złoty Tydzień Chińskiego Nowego Roku Księżycowego, ma miejsce na początku roku w styczniu/lutym. W tym czasie ludzie świętują Chiński Nowy Rok. Drugi Złoty Tydzień wynika z obchodów Dnia Narodowego, czyli z okazji proklamacji Chińskiej Republiki Ludowej. Odbywa się w październiku – w samym środku sezonu wysyłkowego. Złoty Tydzień trwa zawsze od 1 do 7 października.

Co dzieje się podczas Złotego Tygodnia w Chinach?

W trakcie Złotego Tygodnia fabryki w całym kraju zamykają się, a produkcja zostaje zatrzymana. Podobnie dzieje się w portach i terminalach – praca i personel są zredukowane do absolutnego minimum. W tym czasie Chińczycy tłoczą się w pociągach, autobusach, na lotniskach, aby wrócić do domu, odwiedzić rodziny lub podróżować.

Jak Złoty Tydzień wpływa na logistykę?

W tygodniach poprzedzających Złoty Tydzień w Chinach, popyt na chiński eksport gwałtownie rośnie. W tym okresie firmy importujące z Chin próbują zabezpieczyć miejsce na wychodzących statkach, aby upewnić się, że ich towary są poza krajem, zanim produkcja u największego eksportera na świecie zostanie zatrzymana.

W odpowiedzi na deficyt działalności, przewoźnicy często ogłaszają cięcia usług, a także anulują rejsy w późniejszych tygodniach. Opóźnienia, wynikające z przerwy pracy chińskich zakładów, mogą przekładać się nawet na miesiące. W przypadku firm może to przełożyć się na potencjalne naruszenia umów, naliczanie opłat za opóźnienie i niską sprzedaż.

Strategie przewoźników

Pomimo spadającego popytu na chiński import, więksi i bardziej wpływowi przewoźnicy starają się utrzymywać stawki, aby zachęcić do sprzedaży. Wynika to z faktu, że korzystają z tras bezpośrednich i oferują krótszy czas tranzytu. W przypadku, gdy nie ma wystarczającej ilości ładunku, zwykle ogłaszane są puste rejsy i cięcia serwisowe. Z drugiej strony, mniejsi i azjatyccy przewoźnicy zarządzają łagodzącym popytem importowym poprzez obniżanie stawek. Odbywa się to nawet ze stratą początkową, ponieważ przewoźnicy liczą na odzyskanie pieniędzy po znacznie wyższych stawkach podczas eksportu do Chin.

Jak Złoty Tydzień wpływa na stawki i dostępność?

Uważa się, że Złoty Tydzień w Chinach jest jednym z głównych czynników uruchamiających pierwszą falę gwałtownych wzrostów, dużego popytu, niskiej dostępności przestrzeni i sprzętu, najazdów i zatorów. Okazuje się, że na kilka tygodni przed rozpoczęciem Złotego Tygodnia gwałtownie rośnie popyt na eksport z Chin.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie, przewoźnicy podnoszą stawki. Ze względu na to, iż operacje powoli wznawiają się po Złotym Tygodniu, następuje druga fala podwyżek cen w związku z przygotowaniami do wysyłki na Boże Narodzenie i Chiński Nowy Rok. Oprócz standardowych ogólnych podwyżek stawek (GRI), należy również wziąć pod uwagę inne opłaty dodatkowe, takie jak dopłata za niezbilansowanie sprzętu (EIS).

Zasadniczo przewoźnicy określają dostępność i stawki na podstawie:

  • Umowy taryfowej (zawartej z przewoźnikiem): stawki NAC (Klient z kontem nazwanym) są zwykle niższe niż stawki FAK, ponieważ są to stawki specjalnie negocjowane dla konkretnego klienta, zwykle z większą ilością przesyłek.
  • Incoterms: dostępność przestrzeni zależy od Incoterms i portów. Na przykład liczba czasów na start lub lądowanie dla ładunków wysyłanych w ramach CPT może różnić się od liczby czasów na start lub lądowanie w FCA w zależności od portów nadania i przeznaczenia.

W tym czasie przemysł zmaga się również z niedoborem kontenerów, miejsc czy ciężarówek. Biorąc pod uwagę większy popyt na chiński eksport w porównaniu z chińskim importem, często istnieje pilna potrzeba zwrócenia kontenerów do terminalu w celu zarządzania popytem w chińskich portach. Oprócz kontenerów, należy również wziąć pod uwagę inne wyposażenie potrzebne do prawidłowego transportu kontenera, takie jak podwozie do przewozu ładunków, lub inne wyposażenie specjalne, takie jak bramy windowe, rampy itp.

Szanse dla firm

Okazuje się, że przy odpowiednim zarządzaniu niektóre firmy mogą skorzystać na Złotym Tygodniu. W tym okresie zarówno w kraju, jak i za granicą wzrasta zapotrzebowanie na podróż i konsumpcję. Dostarczenie towarów do Chin i popularnych miejsc wypoczynkowych wśród chińskich turystów przed Złotym Tygodniem może pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

Otóż w 2018 roku prawie siedem milionów Chińczyków wyjechało za granicę podczas październikowego Złotego Tygodnia. Najczęściej odwiedzanymi przez nich krajami są sąsiednie terytoria azjatyckie, w tym Japonia, Tajlandia, Hongkong i Korea Południowa. Nowe możliwości dla eksporterów stwarza również podpisanie przez Wietnam umowy o wolnym handlu z UE.

Złoty Tydzień – o czym pamiętać?

Minimalny czas potrzebny na zarezerwowanie miejsca z wyprzedzeniem, aby zabezpieczyć przestrzeń to trzy tygodnie. Oprócz tego w szczycie sezonu przestrzeń kontenerowa, do której spedytorzy mają pierwszeństwo, a która nie została wypełniona dwa tygodnie przed żeglowaniem, jest sprzedawana na aukcji innym klientom. Zaleca się również dokonanie rezerwacji z wyprzedzeniem. W innym wypadku można ponieść wysokie koszty w celu zabezpieczenia miejsca. Dodatkowo, żeby uniknąć późniejszych problemów, warto rozważyć skorzystanie z alternatywnych typów kontenerów.

Oceń wpis

5 / 5