Kolejowy Jedwabny Szlak – wzrost pociągów

Rok 2018 okazał się zadowalający dla osoby zajmującej się Kolejowym Jedwabnym Szlakiem. Dla wielu firm, zajmujących się transportem kolejowym, był to zdecydowanie czas wzmacniania pozycji na rynku. Ponadto Kolejowy Jedwabny Szlak był aktywnie promowany przez przedstawicieli wielu firm, a obecnie możemy usłyszeć o znacznym wzroście pociągów na szlaku.

kolejowy jedwabny szlak

Kolejowy Jedwabny Szlak

Pociągi chińskie nadal okazują się nieznanym produktem, dlatego też na rynku istnieje zapotrzebowanie na edukację w tej kwestii. Wzmianka o tym, że pociągi mogą okazać się tańszą i szybszą opcją transportu nadal budzi pewne powątpiewania. Jednakże, obecnie można zauważyć większe zainteresowanie tym środkiem transportu. Zdecydowanie przekonuje czas, jak również koszt.

Wzrost pociągów na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Liczba pociągów uruchamianych od ogłoszenia Nowego Jedwabnego Szlaku przez prezydenta Xi Jinpinga w 2013 roku zdecydowanie wzrasta. Według Ministerstwa Handlu ChRL, od rozpoczęcia projektu skupiającego się na chińskich pociągach uruchomiono ponad 12 tys. składów całopociągowych do 49 miast w 15 europejskich krajach. Nieoficjalne dane za 2018 rok mówią również o uruchomieniu między Chinami, a Europą aż 6,3 tys. pociągów. Względem roku 2017 oznacza to zdecydowany wzrost.

Rok Liczba pociągów
2011 17
2012 42
2013 80
2014 308
2015 815
2016 1702
2017 3673
2018 6300

Dalsze zmiany

W podziale na pociągi z Chin do Unii Europejskiej (westbound) oraz z UE do Chin (eastbound) zmiany również wyglądają imponująco:

kolej

Ponadto można zauważyć tendencję zbilansowania się liczby pociągów uruchamianych w obu kierunkach. W 2018 roku liczba pociągów z Unii Europejskiej do Chin wyniosła 2690, co oznacza wzrost o 111%, a w kierunku odwrotnym uruchomiono 3610 pociągów (wzrost o ok. 50%).

Czy uda się całkowicie zbilansować wysyłki Eastbound i Westbound?

Kolejowe chińskie przejścia graniczne – statystyki

Najważniejszym przejściem na Kolejowym Jedwabnym Szlaku jest niewątpliwie Alashankou. Przejście posiada 45% w udziale poszczególnych stacji granicznych. Z rozmów z partnerami można również wywnioskować, że przejście Manzhouli (30%) będzie powoli tracić na ważności ze względu na konieczność formowania długich pociągów i częstą kongestię.

W związku z dużym obciążeniem przejścia Alashankou można się spodziewać, że port Khorgos (7%) będzie rozwijał się bardzo dynamicznie. Ponadto Khorgos dzięki swojej zaawansowanej technologii umożliwia przeładowanie składu całopociągowego (41 kontenerów) w godzinę. W Alashankou zajmuje to natomiast cztery godziny.

Jak wykorzystywane są poszczególne przejścia graniczne? Liczby dotyczą tylko podróży do i z Europy.

Graniczne stacje kolejowe Liczba pociągów
Alashankou 2388
Manzhouli 1592
Erenhot 943
Khorgos 404

Poniżej można zapoznać się również z danymi na temat pociągów uruchamianych z i do poszczególnych stacji:

Stacja Suma pociągów Westbound Eastbound
Chengdu 1587
Chongqing 1442 714 728
Zhengzhou 752 416 336
Xi’an 640 227 413
Wuhan 417 172 245
Yiwu 300 242 58
Changsha 163
Suzhou* 145 105 40
Hefei 141 100 41

*do listopada 2018 r. Źródło: dane od platform kolejowych, Bureau of China Railway Gropu Ltd., Xinhua News Agency

Wnioski

Jak można zauważyć zdecydowanym liderem jest Chengdu, jednakże trzeba mieć na uwadze, że statystyki Chengdu agregują również przepływy kolejowe z innych miast, które finalnie formują się w pełne składy w Chengdu.

Czasem taniej wychodzi zorganizowanie wysyłki całopociągowej ze wschodu Chin przejeżdżając przez odległe Chengdu, niż jadąc bezpośrednio lub przez inną platformę typu Zhengnzhou. Jest to jednak kwestia bardzo płynna i każde zapytanie rozpatrywane jest oddzielnie ze względu na wymagania klienta oraz na czas realizacji.

Kolejne Chongqing i Zhengzhou są bardzo zbilansowanymi operatorami. Zdecydowanie są to bardzo silne i dobrze zorganizowane platformy obecne w Europie od początku uruchomienia Kolejowego Jedwabnego Szlaku.

Ciekawa sytuacja prezentuje się na kolejnych pozycjach. Operatorzy z Wuhan i Xi’an zrealizowali więcej pociągów do Chin, niż do Europy. Obie platformy zdecydowanie przyczyniają się do bilansowania ogólnej liczby pociągów wysyłanych z Chin importując towar zarówno dla swoich klientów jak i dla własnych sklepów internetowych oferujących produkty z Europy.

Silna pozycja Kolejowego Jedwabnego Szlaku

Prognozy na 2019 rok prezentują się różnie. Od wzrostów w granicy 15-20% do wzrostów 60%. Na pewno nie przewiduje się zmniejszenia liczby pociągów. Ponadto wydaje się, że usługa intermodalnych pociągów z Chin na dobre zagościła na rynku europejskim i prawdopodobnie nawet podwyżka cen nie zlikwiduje tej gałęzi transportu.

Źródło: https://trans.info/pl/kolejowy-jedwabny-szlak-lawinowy-wzrost-pociagow-132268