Kontenerowiec

W przewozie międzynarodowym możemy wyróżnić trzy główne rodzaje transportu – powietrzny, lądowy oraz morski. Najpowszechniejszą formą transportu morskiego będą ogromne statki towarowe, zwane również kontenerowcami. Przewożą one najrozmaitsze ładunki, również te które potrzebują być przechowywane w niskiej temperaturze. Korzystanie z kontenerów jest aktualnie jedną z najpopularniejszych form transportu dużej ilości produktu, a zainteresowanie coraz to większymi i bardziej rozwiniętymi statkami towarowymi stale rośnie. W poniższym artykule dowiemy się nie tylko czym dokładnie są kontenerowce, ale również które z nich są największe na świecie.

Co to jest TEU?

Pierwszym kontenerowcem na świecie był amerykański MS „Ideal-X”, który mógł przewieźć 53 kontenery w rozmiarze około 35 stóp (1 stopa = 30,48 centymetrów). Aktualnie największe statki mogą pomieścić nawet kilka tysięcy kontenerów – na przykład MSC Maya, który mieści ich ponad 19 000.

Warto zapoznać się z terminologią dotyczącą przewozu morskiego, a w przypadku kontenerowców, z takim skrótem jak TEU. Jest to jednostka miary, którą stosuje się przy opisywaniu pojemności statków towarowych. Jedno TEU jest równoważne objętości kontenera o długości 20 stóp.

Oprócz TEU możemy spotkać się również z FEU (określanym również jako 2 TEU), które jest odpowiednikiem kontenera o długości 40 stóp. Największe kontenerowce, czyli takie które mogą osiągnąć ponad 24 000 TEU, spotkamy jedynie na trasach kontynentalnych. Ich zadaniem jest dowiezienie towaru do kilku portów (tzw. również hubów) na kontynencie, z których mniejsze kontenerowce dostarczą produkty do docelowego portu w danym kraju.

Rodzaje kontenerów

Kontenery dzielą się na uniwersalne, specjalistyczne oraz chłodnicze.

  • Kontenery uniwersalne są klasycznym prostopadłościanem z dwuskrzydłowymi drzwiami i mają one zazwyczaj dwadzieścia lub czterdzieści stóp.
  • Kontenery specjalistyczne dzielą się na więcej kategorii, w których skład wchodzą kontenery
    • Open Top (z otwieraną, nieprzemakalną plandeką zamiast normalnego dachu),
    • Hard Top (służące do przewozu ciężkich i wysokich ładunków, posiadające stalowy, zdejmowany dach),
    • Flat Rack (przystosowane do przewozu ładunków, które są niemożliwe do zmieszczenia w uniwersalnych kontenerach),
    • Platformy.
    • Kontenery specjalistyczne również mają zazwyczaj dwadzieścia oraz czterdzieści stóp, jednak w niektórych przypadkach, między innymi przy Open Top, możemy spotkać się również z wielkością czterdziestu pięciu stóp.
  • Kontenery chłodnicze posiadają wygodny system regulacji temperatury, dzięki któremu pogoda na zewnątrz nie ma wpływu na produkty znajdujące się wewnątrz kontenera. W przypadku towarów, które muszą być przechowywane w ekstremalnie niskiej temperaturze, dostępne są również kontenery typu super-freezer.

Zobacz więcej informacji o wymiarach kontenerów.

Rozłożenie kontenerów na statku

W kontenerowcach towary są przewożone zarówno na pokładzie jak i pod pokładem, z wyszczególnieniem, że kontenery ulokowane na pokładzie muszą być lżejsze. Ze względu na to, że mogą one zawierać różne rodzaje towaru, który najczęściej nie ma jednolitej wagi, muszą być one rozłożone na pokładzie tak, aby nie zachwiały równowagi statku.

Mimo że za stateczność kontenerowca odpowiadają zbiorniki balastowe, rozłożenie towaru również odgrywa w tym swoją dużą rolę. Mocowanie kontenerów przebiega przez specjalny system złączy i odciągów, które nie tylko mocują połączenia kontenerów stojących obok siebie lub na sobie, ale również mocują je na podłożu statku, dzięki czemu nie przesuwają się one w czasie trasy.

Największe kontenerowce na świecie

Kontenerowce są aktualnie największym środkiem przewozu towarów z jakiego możemy skorzystać. Zapotrzebowanie na coraz to większe statki towarowe stale rośnie, co możemy zobaczyć na przestrzeni lat, w czasie których rekordy pojemności kontenerowców stale się zmieniały.

  • W 2012 r. największym kontenerowcem był MS CMA CGM Marco Polo, który mieścił 16 000 TEU.
  • W 2013 r. powstał Mærsk Mc-Kinney Mølle o pojemności 18 000 TEU.
  • W 2015 r. wypłynął MSC Maya, którego pojemność wynosi 19 224 TEU.
  • W 2017 r. do flot największych armatorów dołączyły kontenerowce o pojemności ponad 21 000 TEU.
  • W 2020 r. największe kontenerowce przekroczyły granicę 23 000 TEU.
  • W 2022 r. oddano do użytku pierwszy mega-kontenerowiec o pojemności przekraczającej 24 000 TEU.

Z każdym rokiem pojemność statków coraz bardziej wzrasta, dlatego poniżej przyjrzymy się wielkiej trójce, która aktualnie należy do największych kontenerowców na świecie.

3. Największy kontenerowiec na świecie MSC Tessa

MSC Tessa został oddany do użytku na początku 2023 r. Statek ma 399,9 metrów długości, 61,5 metrów szerokości, a jego pojemność wynosi 24 116 TEU. Został on zbudowany przez Hudong-Zhonghua Shipbuilding Co. Ltd.

Siostrzany statek: MSC Celestino Maresca

MSC Tessa
Fotografia: CSSC

2. Największy kontenerowiec na świecie OOCL Spain

OOCL Spain to aktualnie największy kontenerowiec zamówiony przez OOCL i drugi na świecie pod względem pojemności TEU. OOCL Spain był zbudowany przez Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co., Ltd. i dołączył do floty w lutym 2023 r. Statek ma 399,9 metrów długości, 61,3 metrów szerokości i może pomieścić 24 188 TEU.

OOCL Spain
Fotografia: oocl.com/eng/pressandmedia/pressreleases/2023/Pages/16Feb2023.aspx

1. Największy kontenerowiec na świecie MSC Irina

Pierwsze miejsce przysługuje gigantowi ukończonego w 2023 r. w Chinach i przekazanego armatorowi Mediterranean Shipping Company. Statek ma 399,9 metrów długości i prawie 61,3 metry szerokości, a jego pojemność wynosi 24 346 TEU.

Siostrzany statek: MSC Loreto i cztery inne.

IMSC Irina
Fotografia: guanhai.com.cn/p/244633.html

Dowiedz się więcej na temat statków towarowych!

Oceń wpis

4.7 / 5