Kontenerowiec

W przewozie międzynarodowym możemy wyróżnić trzy główne rodzaje transportu – powietrzny, lądowy oraz morski. Najpowszechniejszą formą transportu morskiego będą ogromne statki towarowe, zwane również kontenerowcami. Przewożą one najrozmaitsze ładunki, również te które potrzebują być przechowywane w niskiej temperaturze. Korzystanie z kontenerów jest aktualnie jedną z najpopularniejszych form transportu dużej ilości produktu, a zainteresowanie coraz to większymi i bardziej rozwiniętymi statkami towarowymi stale rośnie. W poniższym artykule dowiemy się nie tylko czym dokładnie są kontenerowce, ale również które z nich są największe na świecie.

Co to jest TEU?

Pierwszym kontenerowcem na świecie był amerykański MS „Ideal-X”, który mógł przewieźć 53 kontenery w rozmiarze około 35 stóp (1 stopa = 30,48 centymetrów). Aktualnie największe statki mogą pomieścić nawet kilka tysięcy kontenerów – na przykład MSC Maya, który mieści ich ponad 19 000.

Warto zapoznać się z terminologią dotyczącą przewozu morskiego, a w przypadku kontenerowców, z takim skrótem jak TEU. Jest to jednostka miary, którą stosuje się przy opisywaniu pojemności statków towarowych. Jedno TEU jest równoważne objętości kontenera o długości 20 stóp.

Oprócz TEU możemy spotkać się również z FEU (określanym również jako 2 TEU), które jest odpowiednikiem kontenera o długości 40 stóp. Największe kontenerowce, czyli takie które mogą osiągnąć prawie 24 000 TEU, spotkamy jedynie na trasach kontynentalnych. Ich zadaniem jest dowiezienie towaru do kilku portów (tzw. również hubów) na kontynencie, z których mniejsze kontenerowce dostarczą produkty do docelowego portu w danym kraju.

Rodzaje kontenerów

Kontenery dzielą się na uniwersalne, specjalistyczne oraz chłodnicze.

  • Kontenery uniwersalne są klasycznym prostopadłościanem z dwuskrzydłowymi drzwiami i mają one zazwyczaj dwadzieścia lub czterdzieści stóp.
  • Kontenery specjalistyczne dzielą się na więcej kategorii, w których skład wchodzą kontenery Open Top (z otwieraną, nieprzemakalną plandeką zamiast normalnego dachu), Hard Top (służące do przewozu ciężkich i wysokich ładunków, posiadające stalowy, zdejmowany dach), Flat Rack (przystosowane do przewozu ładunków, które są niemożliwe do zmieszczenia w uniwersalnych kontenerach) oraz Platformy. Kontenery specjalistyczne również mają zazwyczaj dwadzieścia oraz czterdzieści stóp, jednak w niektórych przypadkach, między innymi przy Open Top, możemy spotkać się również z wielkością czterdziestu pięciu stóp.
  • Kontenery chłodnicze posiadają wygodny system regulacji temperatury, dzięki któremu pogoda na zewnątrz nie ma wpływu na produkty znajdujące się wewnątrz kontenera. W przypadku towarów, które muszą być przechowywane w ekstremalnie niskiej temperaturze, dostępne są również kontenery typu super-freezer.

Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu, w którym dowiedzą się Państwo o wiele więcej o rodzajach kontenerów oraz ich wymiarach,

Rozłożenie kontenerów na statku

W kontenerowcach towary są przewożone zarówno na pokładzie jak i pod pokładem, z wyszczególnieniem, że kontenery ulokowane na pokładzie muszą być lżejsze. Ze względu na to, że mogą one zawierać różne rodzaje towaru, który najczęściej nie ma jednolitej wagi, muszą być one rozłożone na pokładzie tak, aby nie zachwiały równowagi statku.

Mimo że za stateczność kontenerowca odpowiadają zbiorniki balastowe, rozłożenie towaru również odgrywa w tym swoją dużą rolę. Mocowanie kontenerów przebiega przez specjalny system złączy i odciągów, które nie tylko mocują połączenia kontenerów stojących obok siebie lub na sobie, ale również mocują je na podłożu statku, dzięki czemu nie przesuwają się one w czasie trasy.

Największe kontenerowce na świecie

Kontenerowce są aktualnie największym środkiem przewozu towarów z jakiego możemy skorzystać. Zapotrzebowanie na coraz to większe statki towarowe stale rośnie, co możemy zobaczyć na przestrzeni lat, w czasie których rekordy pojemności kontenerowców stale się zmieniały. Od 2012 roku największym z nich był MS CMA CGM Marco Polo, który mieścił 16 000 TEU, w roku 2013 powstał Mærsk Mc-Kinney Mølle o pojemności 18 000 TEU, a w 2015 wypłynął MSC Maya, którego pojemność wynosi 19 224 TEU. Z każdym rokiem pojemność statków coraz bardziej wzrasta, dlatego poniżej przyjrzymy się wielkiej trójce, która aktualnie należy do największych kontenerowców na świecie.

3. HMM OSLO

Zbudowany przez Samsung Heavy Industries, swój pierwszy rejs odbył w 2020 roku. Statek ma prawie 400 metrów długości oraz prawie 62 metry szerokości, co równa się czterem boiskom do piłki nożnej o wymiarach 60 metrów na 100 metrów. Jego pojemność wynosi 23 792 TEU, czyli bardzo blisko do pojemności drugiego, największego na świecie kontenerowca.

Kontenerowiec HMM Oslo
Źródło: marcopololine.com/hmm-oslo

2. HMM Algercias

Przez długi czas był pierwszym największym statkiem na świecie, jednak w lipcu 2021 jego tytuł został odebrany przez Ever Ace. W odróżnieniu od HMM OSLO, budowę przejęło Daewoo Shipbuilding oraz Marine Engineering i w 2020 roku rozpoczął swoją pierwszą podróż. Jego pojemność wynosi 23 964 TEU, długość 400 metrów a głębokość 33,2 metra. HMM Algercias nie tylko jest jednym z dwunastu ekologicznych kontenerowców, ale również należy do jednych z najbardziej rozwiniętych pod względem technologicznym statków towarowych. HMM planuje również wypuścić dwadzieścia nowych ekologicznych kontenerowców, których zadaniem będzie zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.

Kontenerowiec HMM Algeciras
Fotografia: Gerd Frick/VesselFinder

1. Największy kontenerowiec na świecie Ever Ace

Pierwsze miejsce przysługuje gigantowi zbudowanemu w 2021 przez Samsung Heavy Industries i przekazanego armatorowi Evergreen Marine Corporation. Statek ma 400 metrów długości i prawie 62 metry szerokości, a jego pojemność wynosi 23 992 TEU, czyli jedynie o 28 kontenerów więcej od HMM Algercias. Warto wspomnieć, że Ever Ace jest siostrzanym statkiem Ever Given, który w 2021 roku zablokował Kanał Sueski. Ever Ace jest również pierwszym z dwunastu gigantów, zaplanowanych przez Evergreen Marine.

Największy kontenerowiec Ever Ace
Fotografia: Paul Martens/Havenbedrijf Rotterdam

Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się więcej o innych statkach towarowych, zapraszamy do przeczytania naszego innego artykułu dotyczącego transportu morskiego.

Oceń wpis

5 / 5