Kontenery składane

Szacunkowo 2/3 statków kontenerowych na świecie mają opóźnienia. Zwlekanie z zawinięciami utrudnia zarządzanie kontenerami, dlatego przepełnione porty kontenerowe to częsty widok. Ograniczone miejsce w portach pobudza innowacje. Jedną z takich innowacji w logistyce są kontenery składane.

O kontenerach

Kontenery transportowe są w użytku powszechnym od II połowy XX w. Standardy kontenerowe zostały wprowadzone w latach 60. XX w. przez Międzynarodową Organizację Morską, IMO (ang. International Maritime Organization). Ustanowienie norm pozwoliło na większą efektywność zarządzania kontenerami.

Kontenery intermodalne, czyli takie, które można wykorzystać niezależnie od gałęzi transportu, odpowiadają za transport 85% światowego cargo. W obrocie jest ich około 30-40 mln.

Co się dzieje w przypadku, gdy kontenery odbywają podróż powrotną niezaładowane? Jest to strata cennego miejsca na statku, a na składzie – metrażu. Około 40% kontenerów w obrocie są puste i często doprowadzają do takich sytuacji jak zatłoczenie portów, a co za tym idzie, niedobory kontenerów i zwiększone stawki frachtowe. Przewóz pustych kontenerów jest nie tylko nieekonomiczne, ale także nieekologiczne. Tu z pomocą przychodzą kontenery składane.

Kontenery składane – alternatywa dla tradycyjnych kontenerów

Rozwiązanie opisanego problemu, czyli kontenery składane, pojawiło się w 2008 roku. Stoi za nim holenderska firma Holland Container Innovations (HCI). Badania nad rozwojem produktu trwały kilka lat. W 2013 r. 40-stopowy kontener składany firmy HCI o nazwie 4FOLD został zatwierdzony przez ISO (International Organization for Standardization) – Międzynarodową Organizację Normalizacyjną oraz CSC (Container Safety Convention 1972), czyli Międzynarodową Konwencję o Bezpiecznych Kontenerach. Jest on więc dostosowany do użytku przez linie żeglugowe oraz w terminalach.

Składane kontenery pozwalają na oszczędność miejsca (nawet 75%) i oczywiście kosztów (50-60%). Jeden standardowy kontener zajmuje tyle miejsca, co cztery składane. Poza tym, są one bardziej przyjazne środowisku – przewóz składanych kontenerów generuje o 37% mniej dwutlenku węgla. Kolejną mocną stroną takich kontenerów jest to, że łatwo się je montuje oraz transportuje.

Kontenery składane 4FOLD
Tradycyjny kontener OOCL umieszczony na złożonym kontenerze 4FOLD, źródło: 4foldcontainers.com

HCI to nie jedyna firma, która zajmuje się produkcją składanych kontenerów. Innym przykładem jest Staxxon, amerykański producent kontenerów składanych niczym akordeon. Są one zatwierdzone przez ISO i będą dostępne na rynku w 2023 roku. Można je składać i rozkładać siłą mięśni bądź z użyciem urządzeń przeładunkowych. Pięć kontenerów Staxxonu zajmuje tyle miejsca, co klasyczny kontener.

Jakie są wady składanych kontenerów?

  • Z uwagi na mocniejsze łączenia, są one trochę cięższe niż typowy odpowiednik.
  • Składane kontenery są droższe niż tradycyjne.
  • Innowacyjne kontenery są bardziej podatne na uszkodzenia i mają krótszy cykl życia.

Pomimo tych wad, składane kontenery są przyszłościowym rozwiązaniem w transporcie. Nie tylko dzięki nim można oszczędzić miejsce, czas i pieniądze, ale także obniżyć ślad węglowy.

Oceń wpis

5 / 5