W Europie producenci odgrywają ważną rolę w gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Kiedy przedsiębiorcy wprowadzają na rynek zapakowane towary, biorą również na siebie odpowiedzialność za to, aby opakowanie w jak najmniejszym stopniu szkodziło środowisku i uiszczają opłaty opakowaniowe. Tak jak w Polsce obowiązuje rejestr w BDO, w Niemczech jest LUCID. Rejestr opakowań LUCID dotyczy wszystkich, którzy jako pierwsi komercyjnie wprowadzają opakowania na rynek niemiecki.
LUCID w Niemczech
Od 1 stycznia 2019 r. niemiecka ustawa o opakowaniach zastąpiła poprzednie rozporządzenie w sprawie opakowań. Ustawa ma na celu wsparcie recyklingu i wprowadza nowe obowiązki dla wszystkich, którzy po raz pierwszy wprowadzają na rynek niemiecki produkty w opakowaniach dla konsumentów końcowych.
LUCID to niemiecki rejestr opakowań Centralnej Agencji Rejestru Opakowań (ZSVR, Zentrale Stelle Verpackungsregister). ZSVR wykonuje funkcje rządowe, w których działa jako jednostka upoważniona, a także wykonuje działalność na gruncie prawa prywatnego. Zakres działalności jest określony w niemieckiej ustawie o opakowaniach, Verpackungsgesetz (VerpackG).
Do ustawowych obowiązków ZVSR należy rejestracja producentów, przyjmowanie i przeglądanie raportów producentów i operatorów, podejmowanie decyzji o klasyfikowaniu opakowań do uczestnictwa w systemie oraz jako opakowania wielokrotnego użytku i podlegające deponowaniu. Obowiązki ZVSR z zakresu prawa prywatnego umożliwiają jednostce prowadzenie rejestru i bazy danych oraz udzielanie informacji innym w zakresie swoich obowiązków.
Numer rejestracyjny LUCID jest taki sam jak numer rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Każda osoba zarejestrowana w systemie musi podać szczegóły dotyczące opakowania i dokonać opłaty opakowaniowej.
Kto podlega rejestracji LUCID?
Każdy, kto jako pierwszy komercyjnie wprowadza towary w opakowaniach na rynek niemiecki, musi zarejestrować się w LUCID. Oznacza to, że w LUCID muszą zarejestrować się:
- producenci
- sprzedawcy, którzy współpracując z producentem, wprowadzają towary w opakowaniach, na których widnieje nazwa firmy
- firmy eksportujące do Niemiec, ale nie eksportujące z Niemiec
- importerzy (firmy handlowe importujące do Niemiec)
- firmy wysyłkowe
- firmy, które zleciły dostawcom usługi realizacji zamówień
- sklepy internetowe zarejestrowane poza terenem Niemiec, które dostarczają zapakowane towary bezpośrednio do prywatnych konsumentów końcowych w Niemczech oraz zlokalizowane na terenie Niemiec, którzy przyjmują zwrócone produkty, naprawiają je i odsyłają do konsumentów końcowych w opakowaniu.
Sklepy internetowe sprzedające w Niemczech lub do Niemiec na platformach Amazon, eBay, Otto, Alibaba, Rakuten i podobnych, muszą podać swój numer rejestracyjny LUCID.
Opakowania objęte systemem partycypacji
Nowa niemiecka ustawa o opakowaniach wymaga, aby dystrybutorzy rejestrowali w LUCID wszystkie rodzaje opakowań, które są wprowadzone na rynek niemiecki po raz pierwszy. Nie trzeba zgłaszać ilości, a jedynie rodzaje opakowań:
- opakowania detaliczne (zwykle takie, jakie są oferowane konsumentom końcowym) oraz opakowania zbiorcze gromadzone u odbiorcy końcowego
- opakowania ochronne (rodzaj opakowania detalicznego, w którym towar jest przekazywany konsumentom końcowym)
- opakowania wysyłkowe (opakowanie i materiały je wypełniające).
Uwaga! Od 15 maja 2023 r. organy państwowe mogą zażądać od producentów i dystrybutorów dokumentacji za ubiegły rok dotyczącej opakowań transportowych i przemysłowych, które zostały wprowadzone na rynek, odebrane i poddane recyklingowi. Dokumentacja musi zawierać informacje o woluminie i frakcjach surowcowych.
Katalog zarejestrowanych produktów w Niemczech dostępny jest tutaj.
Jakie opakowania nie muszą być zgłoszone w LUCID?
Opakowania nie muszą być zgłaszane w systemie, jeśli są to odpady takie jak:
- opakowania, które zazwyczaj nie gromadzą się jako odpady u konsumentów końcowych, np. pudełko na grę planszową
- duże opakowania komercyjne (opakowania, które akumulują się w przemyśle)
- opakowania transportowe służące do transportu towarów pomiędzy poszczególnymi dystrybutorami, np. palety jednorazowego użytku
- opakowania wielokrotnego użytku (zaprojektowane i przeznaczone do wielokrotnego użytku w tym samym celu, których zwrot i ponowne użycie są ułatwione dzięki odpowiedniej logistyce)
- jednorazowe opakowania na napoje podlegające kaucji
- opakowania detaliczne na substancje niebezpieczne.

Jak się zarejestrować i zgłosić opakowania w LUCID?
1. Rejestracja w LUCID jako producent
Rejestracji jako producent w systemie LUCID można dokonać na stronie lucid.verpackungsregister.org. W rozumieniu właściwych przepisów producent to każdy, kto jako pierwszy udostępni na rynku niemieckim towary w opakowaniach. Może to być producent towarów, importer, firma detaliczna, firma wysyłkowa i sklep internetowy. Rejestracja jest bezpłatna.

Jeśli jesteś producentem bez oddziału w Niemczech, możesz wyznaczyć upoważnionego przedstawiciela do wykonywania obowiązków.
2. Zawarcie umowy o uczestnictwo w systemie
Aby zawrzeć umowę o uczestnictwo w systemie należy:
- określić objętości opakowań według rodzaju materiału
- zawrzeć umowę z jednym lub kilkoma systemami (operatorami systemu)
- podać numer rejestracyjny LUCID.
Producenci wprowadzający na rynek Niemiecki opakowania objęte uczestnictwem w systemie o woluminie osiągającym/przekraczającym jeden z trzech następujących progów ilościowych za rok poprzedni:
- szkło: 80,000 kg
- papier, tektura, tektura: 50,000 kg
- metale żelazne, aluminium, tworzywa sztuczne, kartony po napojach, inne tworzywa mieszane (lekkie): 30,000 kg
muszą przedłożyć poświadczenie kompletności (declaration of completeness) dotyczącego rocznego woluminu opakowań.
3. Zgłoszenie opakowań w LUCID
Aby zgłosić wolumen opakowań, należy:
- zalogować się do Rejestru Opakowań LUCID
- kliknąć „Sprawozdanie” („Data reporting”)
- złożyć raport w LUCID identyczny z tym, który został złożony do systemu wcześniej.
Niektóre dokumenty muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Co się może stać, jeśli się nie zarejestrujesz w LUCID?
Jeśli jesteś zobowiązany do rejestracji w LUCID i tego nie dopełnisz, może zostać wydany zakaz sprzedaży wyrobów w Niemczech oraz na platformach e-commerce sprzedających do Niemiec. W zależności od wagi naruszeń Verpackungsgesetz, może zostać nałożona na Ciebie grzywna w wysokości do 200,000 EUR.