Maersk planuje zainwestować w rozwój swoich usług transportu lotniczego, poszerzając flotę lotniczą o nowe maszyny. Firma spodziewa się, że około jednej trzeciej frachtu lotniczego będzie realizować w zakresie własnych usług, a reszta będzie pochodzić od linii czarterowych i przewoźników regularnych. Jej celem jest zapewnienie kompleksowych możliwości logistycznych poprzez poszerzanie swoich zdolności przewozowych. Jakie kroki zamierza podjąć Maersk?
Jakie działania zamierza podjąć firma?
Maersk przejmuje Senator International
Potwierdzono już, że firma Maersk zdecydowała się na kupno Senator International – globalnej firmy logistycznej z siedzibą w Hamburgu. Zakres usług firmy obejmuje międzykontynentalny fracht lotniczy, oceaniczny, drogowy i magazynowanie. Warto jednak zwrócić uwagę, że to właśnie fracht lotniczy jest kluczowy dla spedytora, przynosząc około 65% jego przychodów. Swoje operacje Senator realizuje w Europie, Azji, Afryce Południowej i Stanach Zjednoczonych.
Jak stwierdza firma Maersk – „Senator wniesie swoją szeroką wiedzę specjalistyczną do istniejącej rozległej sieci logistycznej Maersk”.
Nabycie Senator International przez firmę ma pomóc jej w poszerzeniu swojej działalności tak, aby realizować więcej transportu lotniczego i lądowego. W ten sposób chce ona zapewnić również dostawy door-to-door. Obecnie aż dwie trzecie przychodów firmy Maersk pochodzi natomiast z transportu kontenerowego.
Transakcja nabycia Senator International przez Maersk planowo ma zostać sfinalizowana w pierwszej połowie 2022 roku.
Maersk poszerza swoją flotę
Aby umożliwić zrealizowanie swoich celów, Maersk zdecydował się także na poszerzenie swojej floty Star Air o trzy samoloty towarowe wydzierżawione od ATSG (Air Transport Services Group Inc.), które mają zacząć operować już od 2022 roku. Ponadto, firma zakupiła dwa nowe samoloty towarowe Boeing 777. Planowo mają one zostać wdrożone w 2024 roku i umożliwić Maersk świadczenie usług transportu drobnicy na dłuższych trasach. Wydzierżawione, starsze samoloty Boeing 767 mają być wykorzystywane najczęściej do dostarczania ekspresowych przesyłek.
Do tej pory flota Star Air posiadała 15 samolotów działających głównie na terenie Europy. Oprócz nabycia nowych maszyn przez Maersk, firma wspomniała również, że zamierza zwrócić większą uwagę na paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
Cele firmy
Maersk, mówiąc o swoich planach, wskazuje na utrudnienia w łańcuchu dostaw, jakie powstały między innymi ze względu na pandemię. Warto tutaj wspomnieć, że odmrażanie światowych gospodarek po pierwszych falach epidemii spowodowało niemałe problemy w transporcie, doprowadzając do znacznych opóźnień w dostawach, deficytu kontenerów, wzrostu cen i innych zakłóceń. Z tych względów wielu eksporterów/importerów zaczęło szukać alternatywnych metod dla realizacji tranzytu ładunków, aby przesyłki mogły docierać do miejsc przeznaczenia na czas.
Jak twierdzi Maersk, firma zamierza sprostać obecnym wymaganiom wobec firm transportowych, aby zminimalizować ryzyko opóźnień i innych przeszkód. Co więcej, planuje stać się „znaczącym graczem w branży frachtu lotniczego”. W ten sposób Maersk chce zapewnić międzynarodowe połączenia lotnicze, szybki tranzyt i dostawy door-to-door. Jest to kolejny krok firmy w kierunku lepszej obsługi swoich konsumentów.