Kilka dni temu, 24 maja 2019 roku, Chińczycy przedstawili prototypowy pociąg, który ma osiągnąć prędkość ponad 600 km/h. Ponadto ostateczną produkcję pociągu zaplanowano na rok 2021. Wiodący chiński producent pociągów zaprezentował prototypowy pociąg maglev (kolej magnetyczna).
Czym właściwie jest Maglev?
Maglev to po prostu kolej magnetyczna. Ponadto, warto zaznaczyć, że jest to kolej, która porusza się bez styku pojazdu z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu przez odpychanie się lub przyciąganie magnesów stałych lub układu elektromagnesów ułożonych w torze i umieszczonych w pojeździe.
Kolej magnetyczna – Maglev
CNN doniosło ostatnio, że pociąg operowany przez państwową firmę, która jest największym na świecie dostawcą urządzeń do transportu szynowego – CRRC (China Railway Rolling Stoc Corporation) zostanie poddany odpowiednim testom. Ponadto pełna produkcja ma rozpocząć się w 2021 roku. Aktualnie trwają przygotowania do tego wielkiego wydarzenia.
Po dokonaniu wskazanych testów, prototyp pociągu zszedł z linii montażowej, mieszczącej się w Qingdao.
Trasa Pekin-Szanghaj
Prędkość pociągu jest tak ogromna, że pozwoli ona na pokonanie trasy pomiędzy Pekinem a Szanghajem w przeciągu trzech i pół godziny. Warto to również porównać z czasem przelotu samolotu na tej trasie, który wynosi aktualnie cztery i pół godziny. Czas ten wynosi tyle, bez względu na prędkość samolotu czyli 880 km/h i 926 km/h.
Ponadto czas przejazdu pociągu na tej trasie zajmuje obecnie pięć i pół godziny.
Osoby zaangażowane w projekt są optymistycznie nastawione, uważając że całkowicie wypełni on lukę pomiędzy transportem kolejowym a lotniczym.
Projektowanie pociągu
Pociąg będzie w stanie osiągnąć tę teoretyczną prędkość, dzięki specjalnemu projektowi maglev. Ponadto pociąg będzie poruszał się na magnetycznie zasilanej poduszce powietrznej, zamiast przy użyciu kół, które muszą być w stałym kontakcie z podłożem.
Obecnie Chiny mają już najszybszą na świecie komercyjną usługę maglev, która aktualnie osiąga prędkość 431 km/h na trasie o długości 30 km, pomiędzy lotniskiem w Szanghaju a centrum miasta.

Prototyp
Prototyp firmy CRRC, którego budowa została ogłoszona już w 2015 roku, nie będzie jednak pierwszym projektem, który osiągnął tak wielkie prędkości.
W 2015 roku Japonia ustanowiła nowy rekord prędkości na świecie, dzięki własnemu pociągowi, który osiągnął prędkość 603 km/h. Obecnie Japonia również pracuje nad budową linii kolejowej maglev. Trasa ma przebiegać między Tokio a Nagoya, gdzie pociąg będzie mógł rozpędzić się do prędkości 505 km/h. Warto również wiedzieć, że linia ma zostać otwarta w 2027 roku.
Źródło grafiki: Alex Needham