Jak monitorować przesyłki z Chin?

Analiza historii potwierdza, że kontenerowce zrewolucjonizowały handel międzynarodowy. Przyczyniły się do powstania społeczeństwa konsumpcyjnego. Wzrost zainteresowania tym środkiem transportu towarów rośnie w parze z popularnością transportu drobnicowego. Składowanie kontenera na placu wiąże się z uiszczeniem dodatkowej opłaty. W związku z tym informacja o tym gdzie dokładnie znajduje się towar i kiedy trafi do portu, okazuje się bardzo przydatna dla przedsiębiorców. Taka wiedza umożliwia sprawniejszy odbiór ładunku z terminalu i zmniejszenie kosztów związanych z logistyką. Monitorowanie przesyłek z Chin to prosta, nieskomplikowana sprawa.

Wymiary kontenera wysyłkowego

Większość firm importujących produkty z Chin korzysta z trzech standardowych rozmiarów kontenerów:

20 ‘KontenerObjętość wewnętrzna: 33,1 m³
Wymiary wewnętrzne: 5,71 m (L) x 2,352 m (W) x 2,365 m (H)
Maksymalne obciążenie: 28 200 kg
40 ‘KontenerObjętość wewnętrzna: 67,5 m³
Wymiary wewnętrzne: 12,192 m (L) x 2,352 m (W) x 2,365 m (H)
Maksymalne obciążenie: 26 600 kg
Kontener HQ (high-cube) 40 ‘Objętość wewnętrzna: 75,3 m³
Wymiary wewnętrzne: 12,0 m (L) x 2,311 m (W) x 2,650 m (H)
Maksymalne obciążenie: 26 580 kg

Zamawianie według objętości kontenera

Transport morski to nie tylko konwencjonalne połączenia żeglugowe, ale również transport kontenerowy. W przypadku drugiego rodzaju przewozów możemy wyróżnić dwa typy ładunków – FCL oraz LCL. Przy czym koszt wysyłki o wiele łatwiej zredukować niż cenę samego produktu. Taka zmiana nie wpływa na jakość towaru. W celu wybrania odpowiedniej opcji najlepiej poprosić dostawcę o podanie ceny opartej na pełnym obciążeniu kontenera. Dostawca powinien również podać ile jednostek produktu mieści się w kontenerze.

FCL
Full Container Load
Fracht morski pełno-kontenerowy
– kontener w całości wykorzystuje jeden odbiorca
– przesyłki rozładowywane i dostarczane bezpośrednio do lokalizacji nabywcy
– popularny w przypadku większych ładunków
LCL
Less then Container Load
Przewóz przesyłek drobnicowych
– przestrzeń ładunkowa kontenera jest współdzielona, w jednym kontenerze transportuje się towary będące własnością kilku podmiotów.
– wysyłki rozładowywane są w porcie docelowym, później ponownie ładowane przed ostateczną dostawą
– wyższe obciążenie firm spedycyjnych
– pozwala na elastyczne dostosowanie dostaw
– wyższe koszty transportu zleceniodawca rekompensuje brakiem konieczności angażowania dużych sum pieniędzy oraz częstymi (choć mniejszymi) dostawami (szczególnie przydatne w przypadku mniejszych firm, które mają problem z zachowaniem płynności finansowej)

Warto zauważyć, że przesyłki LCL o pojemności przekraczającej 15 metrów sześciennych kosztują więcej niż przesyłka FCL 20′ (nawet jeśli połowa pojemnika jest pusta). 40-calowy kontener ma prawie dwa razy większą długość niż 20-calowy. Warto wziąć to pod uwagę podczas zamawiania produktów takich jak pojazdy, maszyny czy meble. Może się zdarzyć, że skorzystanie z większego kontenera w ostatecznym rozrachunku będzie bardziej korzystne. W przypadku towarów o dużej objętości zdarza się, że trzy mniejsze kontenery można zastąpić jednym większym, płacąc mniej.

Śledzenie kontenerów – monitorowanie przesyłek z Chin

Obecnie większość międzynarodowych linii żeglugowych (np. China Shipping, Maersk i MSC) oferuje śledzenie kontenerów online. Oznacza to, że można sprawdzić aktualną lokalizację i szacowaną datę przybycia przesyłki kontenerowej z Chin do portu docelowego.

Sytuacja komplikuje się w przypadku chińskich firm. Okazuje się, że mniejsze przedsiębiorstwa nie zajmują się bezpośrednio liniami żeglugowymi. Wysyłkę zlecają spedytorowi, który zleca przesyłkę z linii wysyłkowej. Duża część chińskich firm spedycyjnych nie oferuje możliwości śledzenia wysyłki. Jak sobie z tym radzić?

W tym celu należy zdobyć informacje odnośnie:

  • tego która linia transportowa zajmuje się transportem interesującego nas ładunku (nazwa linii wysyłkowej, armatora przewożącego kontener);
  • numeru kontenera (zazwyczaj cztery litery oraz siedem cyfr);
  • numeru rezerwacji lub numer konosamentu.

Nazwę linii wysyłkowej rozpoznaje się za pomocą skrótu, składającego się z trzech-czterech liter. Przy jego użyciu można sprawdzić przynależność kontenera do firmy na stronie śledzącej.

Kontenery mogą być leasingowane lub sprzedane innej firmie. Prefiks nie zawsze odpowiada zatem armatorowi. Najpopularniejsze prefiksy to:

  • Mediterranean Shipping Company S.A. – kontenery MSCU
  • P. Moller-Maersk Group – kontenery APMU, MAEU
  • CMA-CGM – kontenery CMBU
  • Hapag-Lloyd – kontenery HPLU
  • NYK Line – kontenery NYKU

Witryna śledząca – monitorowanie przesyłek z Chin

Większość międzynarodowych linii żeglugowych obsługuje witryny do śledzenia kontenerów. Poniżej znajduje się lista witryn, służących do śledzenia przesyłek dla największych światowych firm żeglugowych:

Monitorowanie przesyłek z Chin to nieskomplikowana sprawa, która może ułatwić transport. Gdy nie jesteśmy pewni, kiedy dokładnie dojdzie nasza przesyłek lub gdzie się znajduje, wystarczy, że po prostu wejdziemy na odpowiednią stronę.

Zapoznaj się z naszymi materiałami na temat importu z Chin.

Oceń wpis

4.2 / 5