Jak monitorować przesyłki z Chin?

Analiza historii potwierdza, że kontenerowce zrewolucjonizowały handel międzynarodowy. Przyczyniły się do powstania społeczeństwa konsumpcyjnego. Wzrost zainteresowania tym środkiem transportu towarów rośnie w parze z popularnością transportu drobnicowego. Składowanie kontenera na placu wiąże się z uiszczeniem dodatkowej opłaty. W związku z tym informacja o tym gdzie dokładnie znajduje się towar i kiedy trafi do portu, okazuje się bardzo przydatna dla przedsiębiorców. Taka wiedza umożliwia sprawniejszy odbiór ładunku z terminalu i zmniejszenie kosztów związanych z logistyką. Monitorowanie przesyłek z Chin to prosta, nieskomplikowana sprawa.

monitorowanie przesyłek z chin

Wymiary kontenera wysyłkowego

Większość firm importujących produkty z Chin korzysta z trzech standardowych rozmiarów kontenerów:

20 ‘KontenerObjętość wewnętrzna: 33,1 m³

Wymiary wewnętrzne: 5,71 m (L) x 2,352 m (W) x 2,365 m (H)

Maksymalne obciążenie: 28 200 kg

40 ‘KontenerObjętość wewnętrzna: 67,5 m³
Wymiary wewnętrzne: 12,192 m (L) x 2,352 m (W) x 2,365 m (H)Maksymalne obciążenie: 26 600 kg
Kontener HQ (high-cube) 40 ‘Objętość wewnętrzna: 75,3 m³

Wymiary wewnętrzne: 12,0 m (L) x 2,311 m (W) x 2,650 m (H)

Maksymalne obciążenie: 26 580 kg

Zamawianie według objętości kontenera

Transport morski to nie tylko konwencjonalne połączenia żeglugowe, ale również transport kontenerowy. W przypadku drugiego rodzaju przewozów możemy wyróżnić dwa typy ładunków – FCL oraz LCL. Przy czym koszt wysyłki o wiele łatwiej zredukować niż cenę samego produktu. Taka zmiana nie wpływa na jakość towaru. W celu wybrania odpowiedniej opcji najlepiej poprosić dostawcę o podanie ceny opartej na pełnym obciążeniu kontenera. Dostawca powinien  również podać ile jednostek produktu mieści się w kontenerze.

 

FCL

Full Container Load

Fracht morski pełno-kontenerowy – kontener w całości wykorzystuje jeden odbiorca

–        przesyłki rozładowywane i dostarczane bezpośrednio do lokalizacji nabywcy

–        popularny w przypadku większych ładunków

LCL

Less then Container Load

Przewóz przesyłek drobnicowych – przestrzeń ładunkowa kontenera jest współdzielona, w jednym kontenerze transportuje się towary będące własnością kilku podmiotów.

–        wysyłki rozładowywane są w porcie docelowym, później ponownie ładowane przed ostateczną dostawą

–        wyższe obciążenie firm spedycyjnych

– pozwala na elastyczne dostosowanie dostaw

– wyższe koszty transportu zleceniodawca rekompensuje brakiem konieczności angażowania dużych sum pieniędzy oraz częstymi (choć mniejszymi) dostawami (szczególnie przydatne w przypadku mniejszych firm, które mają problem z zachowaniem płynności finansowej)

 

Warto zauważyć, że przesyłki LCL o pojemności przekraczającej 15 metrów sześciennych kosztują więcej niż przesyłka FCL 20 ‘(nawet jeśli połowa pojemnika jest pusta). 40-calowy kontener ma prawie dwa razy większą długość niż 20-calowy. Warto wziąć to pod uwagę podczas zamawiania produktów takich jak pojazdy, maszyny czy meble. Może się zdarzyć, że skorzystanie z większego kontenera w ostatecznym rozrachunku będzie bardziej korzystne. W przypadku towarów o dużej objętości zdarza się, że trzy mniejsze kontenery można zastąpić jednym większym, płacąc mniej.

Śledzenie kontenerów – monitorowanie przesyłek z Chin

Obecnie większość międzynarodowych linii żeglugowych (np. China Shipping, Maersk i MSC) oferuje śledzenie kontenerów online. Oznacza to, że można sprawdzić aktualną lokalizację i szacowaną datę przybycia przesyłki kontenerowej z Chin do portu docelowego. Firmy udostępniają klientom własne systemy nadzorujące przesyłki. Przy wysyłce kontenerów, należących do kilku oddzielnych firm przydatne okazują się śledzące witryny internetowe (np. Searates.com).

Sytuacja komplikuje się w przypadku chińskich firm. Okazuje się, że mniejsze przedsiębiorstwa nie zajmują się bezpośrednio liniami żeglugowymi. Wysyłkę zlecają spedytorowi,  który zleca przesyłkę z linii wysyłkowej. Duża część chińskich firm spedycyjnych nie oferuje możliwości śledzenia wysyłki. Jak sobie z tym radzić?

W tym celu należy zdobyć informacje odnośnie:

  • tego która linia transportowa zajmuje się transportem interesującego nas ładunku (nazwa linii wysyłkowej, armatora przewożącego kontener)
  • numeru kontenera (zazwyczaj cztery litery oraz siedem cyfr)
  • numeru rezerwacji lub numer konosamentu

Nazwę linii wysyłkowej rozpoznaje się za pomocą skrótu, składającego się z trzech-czterech liter. Przy jego użyciu można sprawdzić przynależność kontenera do firmy na stronie: https://shipping-data.com/reference/containerprefix

Kontenery mogą być leasingowane lub sprzedane innej firmie. Prefiks nie zawsze odpowiada zatem armatorowi. Najpopularniejsze prefiksy to:

  • Mediterranean Shipping Company S.A. – kontenery MSCU
  • P. Moller-Maersk Group – kontenery APMU, MAEU
  • CMA-CGM – kontenery CMBU
  • Hapag-Lloyd – kontenery HPLU
  • NYK Line – kontenery NYKU

Witryna śledząca – monitorowanie przesyłek z Chin

Większość międzynarodowych linii żeglugowych obsługuje witryny do śledzenia kontenerów. Poniżej znajduje się lista witryn, służących do śledzenia przesyłek dla największych światowych firm żeglugowych:

Monitorowanie przesyłek z Chin to nieskomplikowana sprawa, która może ułatwić transport. Gdy nie jesteśmy pewni kiedy dokładnie dojdzie nasza przesyłek lub gdzie się znajduje, wystarczy, że po prostu wejdziemy na odpowiednią stronę.