Hongkong, Zhuhai, Makau – otwarto najdłuższy most na świecie

Najdłuższy most na świecie został oddany do użytku. Konstrukcja została otwarta dla ruchu samochodowego 23 października 2018 roku. Na otwarciu obecny był przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej, Xi Jinping. Ceremonia otwarcia odbyła się w zakładach odprawy imigracyjnej, na jednej ze sztucznych wysp, a udział w niej wzięło około 700 gości. Most łączy ze sobą takie miasta jak Hongkong, Zhuhai i Makau. Koszty budowy wyniosły około 20 miliardów dolarów.

Najdłuższy most – Długość

Konstrukcja składa się z trzech podwieszanych mostów i jednego tunelu podwodnego. Długość mostu głównego wynosi 23 kilometry. Po przebytej drodze, most przechodzi w tunel, który biegnie przez kolejne 6,7 kilometrów. Droga wychodzi na powierzchnię w okolicach Hongkongu i stamtąd biegnie trzecią częścią mostu w okolice portu lotniczego Hongkong. Całkowita długość połączenia Hongkong-Zhuhai-Makau to 55 kilometrów, dzięki czemu jest to właśnie najdłuższa morska przeprawa drogowa.

Warto dodać, że w Chinach panuje ruch prawostronny, natomiast w Hongkongu i Makau – lewostronny. Zmiana kierunku jazdy następuje w momencie przejechania przez bramki graniczne na wyspach znajdujących się nieopodal, utworzonych specjalnie w tym celu.

Dwie jezdnie składają się z trzech pasów. Do tej pory pokonanie trasy łączącej Hongkong i Zhuhai zajmowało 3 godziny. Most pozwoli na pokonanie odległości między miastami w około 30 minut.

Początki budowy

Już w latach 80. myślano nad połączeniem miasta Zhuhai z Hongkongiem i Makau, jednakże pomysły nie zostały zrealizowane. Dyskusje na ten temat wznowiono wiele lat później. Budowa mostu po stronie Chin i Makau rozpoczęła się w 2009 roku. W 2011 roku ruszyły prace ze strony Hongkongu. Projekt zakończył się z opóźnieniem w 2017 roku, jednakże otwarcie nastąpiło znacznie później ze względu na niemożliwość dotrzymania ustalonego terminu.

Most Zhuhai-HK-Makau

Najdłuższy most i koszty jego budowy

Jak zostało wspomniane powyżej, koszt budowy wyniósł około 20 miliardów dolarów, tym samym wielokrotnie przekraczając budżet budowy. Początkowo nastawiano się na wydanie 15,73 mld juanów (ok. 2,26 mld dolarów). Jednakże nie udało się zamknąć we wcześniej wyznaczonych kosztach i budowa wyniosła znacznie więcej.

Ograniczenia

Nie każde auto będzie mogło skorzystać z dopiero co otworzonego przejazdu. Nie wszyscy prywatni kierowcy będą mogli przejechać przez wybudowany most. Jedynie tacy posiadający specjalne zezwolenie. Jednakże osoby, które go nie posiadają będą mogły skorzystać ze specjalnych autobusów, a także będą mogły wynająć odpowiednie samochody.

Dalszy rozwój regionu

Uważa się, że otwarcie mostu pozytywnie wpłynie na dalszy rozwój regionu. Ma to być kluczowy element rozwoju Delty Rzeki Perłowej. Most ma być rozwiązaniem dla mieszkańców i firm działających w tym obrębie. Takie działanie pozwoli na zaoszczędzenie czasu osobom codziennie dojeżdżającym do pracy. Ponadto będzie to również znaczne udogodnienie dla wielu turystów, chętnie przybywających w te regiony. Otwarcie zdecydowanie napędzi dynamiczny rozwój gospodarki tego regionu.

Chiński wicepremier Han Zheng powiedział, że ten most ma przybliżyć do siebie Hongkong i Chiny kontynentalne zarówno pod względem gospodarczym jak i handlowym. Był to również pierwszy raz, kiedy to trzy strony wspólnie pracowały nad jednym projektem.

Z mostu ma korzystać ponad 70 mln ludzi, zamieszkujących ten obszar.

Nawiązanie do europejskich pomysłów

Most miał nawiązywać do konstrukcji powstałej wcześniej pomiędzy Danią i Szwecją, zwaną Oresund. Część wspominanej konstrukcji również przebiega pod wodą, w podmorskim tunelu.

Konstrukcja łącząca Hongkong, Zhuhai i Makau nazywana jest dumnie przez Chińczyków inżynieryjnym cudem.

Zdjęcie: https://zh.wikipedia.org/wiki/港珠澳大橋#/media/File:Hong_Kong-Zhuhai-Macau_Bridge_at_Sha_Lo_Wan_(20180918131126).jpg

Oceń wpis

0 / 5