Najwięksi armatorzy – Top 10

Armator jest osobą prawną lub fizyczną, która zajmuje się eksploatacją własnego lub wynajętego statku. Ponosi on odpowiedzialność cywilną za wypełnienie obowiązków wynikających z eksploatacji statku oraz zatrudnia załogę. Innymi słowy, jest on właścicielem statku lub osobą uprawomocnioną do dysponowania nim w imieniu właściciela. Do działań armatora należą m.in. usługowa działalność gospodarcza, przewóz towarów, pasażerów i ich bagażu, eksploatacja zasobów morskich, uczestnictwo w budowie konstrukcji morskich itp. Najwięksi armatorzy odpowiadają za przewóz ponad 80% towarów drogą morską.

Najwięksi armatorzy – Top 10

Spośród wszystkich sposobów transportu towarów, transport morski wciąż jest najpowszechniejszy. Pojemność kontenerów przewożonych drogą morską wynosi ponad 26 mln TEU. Największy ruch obserwuje się na Oceanie Spokojnym (500 tys. TEU tygodniowo). Ponadto na świecie jest 6519 aktywnych statków na morzu, z czego opisani w tym zestawieniu giganci posiadają i czarterują 3453 z nich, czyli około 53% wszystkich statków.

Poniższe zestawienie przedstawia top 10 firm przewozowych zajmujących się transportem morskim. Pozycje zostały ustalone w oparciu o stan floty oraz TEU (twenty-foot equivalent unit), czyli jednostkę pojemności używaną w odniesieniu do statków, określającą równoważność kontenera o długości 20 stóp.

10. ZIM (Izrael)

Armator ZIM

Zim Integrated Shipping Services Ltd. jest publiczną firmą przewozową z siedzibą znajdującą się w Haifa. Powstała w 1945 roku jako ZIM Palestine Navigation Company Ltd., a po powstaniu Państwa Izrael w 1948 r. nazwa firmy została zmieniona na ZIM Israel Navigation Company Ltd.

Izraelska firma posiada i czarteruje 138 statków, a pojemność statków wynosi ponad 0,5 mln TEU.

Strona internetowa: zim.com

9. Yang Ming Marine Transport Corporation (Tajwan)

Najwięksi armatorzy Yang Ming

Yang Ming Marine Transport Corporation jest prywatną firmą żeglugową z siedzibą w Keelung na Tajwanie, założoną w 1972 roku. Firma obejmuje jednostki logistyczne i terminale kontenerowe na Tajwanie, w Holandii, Belgii i Stanach Zjednoczonych oraz usługi przeładunkowe. Oferuje regularne usługi przewozu kontenerów w Azji, Europie, Ameryce i Australii, obejmując łącznie niemal 70 krajów z ponad 170 punktami usługowymi.

Yang Ming operuje 93 statkami, a pojemność foty wynosi 0,7 mln TEU.

Strona internetowa: yangming.com

8. HMM (Korea Południowa)

HMM

Hyundai Merchant Marine jest publiczną spółką żeglugową utworzoną w 1970 roku, blisko powiązaną z grupą Hyundai. Początkowo zajmowała się transportem samochodów koreańskiej marki. Z czasem poszerzyła swoją działalność, obecnie zajmuje się transportem m.in. ropy naftowej i węgla. To właśnie HMM posiada jedne z największych na świecie pływających kontenerowców, jak HMM Algeciras (23 964 TEU), HMM Copenhagen, HMM Dublin oraz HMM Gdańsk.

W swojej flocie ma 75 statków, a ich łączna pojemność to 0,8 mln TEU.

Strona internetowa: hmm21.com

7. ONE (Japonia)

Armator ONE

Ocean Network Express Holdings Ltd. jest japońsko-singapurską spółką żeglugową typu joint venture, utworzoną w 2017 roku przez firmy Nippon Yusen Kaisha, Mitsui O.S.K. Lines i K Line. Posiada dwie siedziby: jedną w Tokio, drugą w Singapurze. Firma zajmuje się głównie transportem kontenerowym, świadcząc usługi w 120 krajach na świecie.

Flota ONE składa się z 204 statków, o łącznej pojemności 1,5 mln TEU.

Strona internetowa: one-line.com

6. Evergreen Line (Tajwan)

Armatorzy Evergreen

Evergreen Marine Corporation powstało w 1968 roku w Tajpej na Tajwanie. Obecnie jej siedziba znajduje się w mieście Taoyuan. Firma poza transportem kontenerowym zajmuje się produkcją statków i kontenerów oraz spedycją na całym świecie. Jej działalność obejmuje również zarządzanie portami oraz projektowanie inżynieryjne i nieruchomości. W 2007 roku firma przyjęła wspólną markę z brytyjskim Hatsu Marine oraz włoskim Italia Marittima, tworząc razem Evergreen Line.

Flota Evergreen posiada i czarteruje 209 statków, a pojemność wynosi 1,6 mln TEU. Obsługuje 240 portów na całym świecie, m.in. w Azji, Ameryce, Europie, Australii, Afryce i na Bliskim Wschodzie.

Strona internetowa: evergreen-marine.com

5. Hapag-Lloyd AG (Niemcy)

Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd AG swoją działalność rozpoczęło pod nazwą HAPAG (niem. Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft) jako przedsiębiorstwo żeglugowe w 1847 roku, zajmując się przewozem imigrantów. W 1970 roku połączyło się z Norddeutscher Lloyd i od tamtej pory funkcjonuje jako firma zajmująca się transportem morskim.

Flota Hapag-Lloyd to 249 statków, a ich łączna pojemność wynosi 1,7 mln TEU. Hapag-Lloyd obsługuje obecnie 121 połączeń oceanicznych i posiada 395 biur w 127 krajach.

Strona internetowa: hapag-lloyd.com

4. COSCO Shipping (Chiny)

COSCO Shipping

COSCO Shipping Group jest chińską firmą państwową zajmującą się transportem morskim, a także logistyką, usługami finansowymi oraz produkcją sprzętu. powstałą w wyniku połączenia Grupy COSCO i China Shipping Group w roku 2016. Jej siedziba znajduje się w Szanghaju. Oddział firmy znajduje się również w Polsce pod nazwą Cosco Shipping Lines (Poland) Sp. z.o.o.

Firma posiada i czarteruje 467 statków, a pojemność jej floty to 2,8 mln TEU. Flota COSCO obsługuje 401 międzynarodowych i krajowych tras żeglugowych oraz zawija do 356 portów w 105 krajach. Spółka prowadzi łącznie 235 biur korporacyjnych, w tym 97 krajowych i 138 międzynarodowych.

Strona internetowa: lines.coscoshipping.com

3. CMA CGM S.A. (Francja)

Armator CMA GCM

CMA CGM S.A. jest prywatną firmą transportowo-spedycyjną założoną we Francji w 1978 roku przez francuskiego biznesmena Jacques’a Saadé jako spółka CMA. Dopiero w roku 1996 po fuzji ze sprywatyzowaną przez Saadé spółką CGM (Compagnie Générale Maritime) powstała firma CMA CGM. Jej główna siedziba znajduje się w Marsylii, a oddział obsługujący Amerykę Północną jest w Norfolk (stan Virginia) w Stanach Zjednoczonych.

W swojej flocie posiada 597 statków a jej pojemność to 3,3 mln TEU. Firma obsługuje 200 tras żeglugowych między 420 portami w 160 krajach.

Strona internetowa: cma-cgm.com

2. MAERSK (Dania)

Najwięksi armatorzy Maersk

A.P. Møller-Mærsk to duńska firma publiczna z siedzibą w Kopenhadze, założona w 1904 roku. Jej nazwa pochodzi od nazwiska założyciela firmy, kapitana Petera Mærska Møllera oraz jego syna Arnolda Petera Møllera.

Maersk zajmuje się usługami wysyłkowymi i ładunkowymi, również dostawami towarów poprzez organizowanie całej trasy wysyłki. Poza transportem drogą morską, obsługuje również transport drogowy i lotniczy. Jako największy armator, duńska firma transportuje 12 milionów kontenerów rocznie. Obecnie posiada ponad 50 terminali kontenerowych na całym świecie. Oddziały firmy znajdują się w ponad 135 krajach na całym świecie, zatrudniając tym samym ponad 120 tys. pracowników.

Flota firmy składa się z 704 statków o łącznej ładowności 4,2 mln TEU.

Strona internetowa: maersk.com

1. MSC Maditerranean Shipping Company S.A. (Szwajcaria)

Najwięksi armatorzy TOP 3 MSC

MSC Mediterranean Shipping Company S.A. to szwajcarsko-włoska firma żeglugowa, założona w 1970 roku we Włoszech. Firma została założona w przez kapitana Gianluigiego Aponte, obecnie jednego z najbogatszych ludzi na świecie. Jej siedziba główna znajduje się w Genewie, a przedsiębiorstwo obecnie posiada 480 biur na całym świecie. Poza transportem morskim firma zajmuje się również transportem kolejowym, drogowym oraz usługami door-to-door.

Flota firmy liczy 717 statków o łącznej pojemności 4,6 mln TEU, obsługujących ponad 500 portów na całym świecie.

Strona internetowa: msc.com

Najwięksi armatorzy na świecie – podsumowanie

Najwięksi armatorzy top 10

Powyższe zestawienie przedstawia czołowych armatorów, posiadających największe udziały w transporcie morskim. Firmy te stale się rozwijają, wciąż rozbudowując swoje filie na całym świecie i obsługując coraz to nowsze trasy, jednocześnie mając uznanie oraz zaufanie swoich klientów i partnerów biznesowych.

Oceń wpis

4.4 / 5