Najwięksi armatorzy – Top 10

Armator jest osobą prawną lub fizyczną, która zajmuje się eksploatacją własnego lub wynajętego statku. Ponosi on odpowiedzialność cywilną za wypełnienie obowiązków wynikających z eksploatacji statku oraz zatrudnia załogę. Innymi słowy, jest on właścicielem statku lub osobą uprawomocnioną do dysponowania nim w imieniu właściciela. Do działań armatora należą m.in. usługowa działalność gospodarcza, przewóz towarów, pasażerów i ich bagażu, eksploatacja zasobów morskich, uczestnictwo w budowie konstrukcji morskich itp. Najwięksi armatorzy odpowiadają za przewóz ponad 80% towarów drogą morską.

Najwięksi armatorzy – Top 10

Spośród wszystkich sposobów transportu towarów, transport morski wciąż jest najpowszechniejszy. Rocznie tym sposobem na świecie są przewożone około 24 mln TEU, z czego 10 największych armatorów przewozi towary o pojemności 20,2 mln TEU, co stanowi niemal 84% wszystkich transportowanych drogą morską dóbr. Ponadto na świecie jest 6195 aktywnych statków, z czego opisani w tym zestawieniu giganci posiadają ich 3296, czyli około 53% wszystkich statków.

Poniższe zestawienie przedstawia Top 10 firm przewozowych zajmujących się transportem morskim. Pozycje zostały ustalone w oparciu o stan floty oraz TEU (twenty-foot equivalent unit), czyli jednostkę pojemności używaną w odniesieniu do statków, określającą równoważność kontenera o długości 20 stóp.

10. ZIM (Izrael)

Armator ZIM

Zim Integrated Shipping Services Ltd. jest publiczną firmą przewozową z siedzibą znajdującą się w Haifa. Powstała w 1945 roku jako ZIM Palestine Navigation Company Ltd., a po powstaniu Państwa Izrael w 1948 r. nazwa firmy została zmieniona na ZIM Israel Navigation Company Ltd. Izraelska firma posiada 97 statków, a jej pojemność wynosi 0,4 mln TEU.

Strona internetowa: zim.com

9. Yang Ming Marine Transport Corporation (Tajwan)

Najwięksi armatorzy Yang Ming

Yang Ming Marine Transport Corporation jest prywatną firmą żeglugową z siedzibą w Keelung na Tajwanie, założoną w 1972 roku. Firma obejmuje jednostki logistyczne i terminale kontenerowe na Tajwanie, w Holandii, Belgii i Stanach Zjednoczonych oraz usługi przeładunkowe. Oferuje regularne usługi przewozu kontenerów w Azji, Europie, Ameryce i Australii, obejmując łącznie niemal 70 krajów z ponad 170 punktami usługowymi.

W swojej flocie posiada 89 statków, jej pojemność to 0,5 mln TEU.

Strona internetowa: yangming.com

8. HMM (Korea Południowa)

HMM

Hyundai Merchant Marine jest publiczną spółką żeglugową utworzoną w 1970 roku, blisko powiązaną z grupą Hyundai. Początkowo zajmowała się transportem samochodów koreańskiej marki. Z czasem poszerzyła swoją działalność, obecnie zajmuje się transportem m.in. ropy naftowej i węgla. To właśnie HMM posiada największe na świecie pływające kontenerowce, czyli HMM Algeciras (23 964 TEU), HMM Copenhagen, HMM Dublin oraz HMM Gdańsk.

W swojej flocie ma 74 statki, a ich łączna pojemność to 0,7 mln TEU.

Strona internetowa: hmm21.com

7. Evergreen Line (Tajwan)

Armatorzy Evergreen

Evergreen Marine Corporation powstało w 1968 roku w Tajpej na Tajwanie. Obecnie jej siedziba znajduje się w mieście Taoyuan. Firma poza transportem kontenerowym zajmuje się produkcją statków i kontenerów oraz spedycją na całym świecie. Jej działalność obejmuje również zarządzanie portami oraz projektowanie inżynieryjne i nieruchomości. W 2007 roku firma przyjęła wspólną markę z brytyjskim Hatsu Marine oraz włoskim Italia Marittima, tworząc razem Evergreen Line.

Jej flota posiada 200 statków, a pojemność wynosi 1,3 mln TEU. Obsługuje 240 portów na całym świecie, m.in. w Azji, Ameryce, Europie, Australii, Afryce i na Bliskim Wschodzie.

Strona internetowa: evergreen-marine.com

6. ONE (Japonia)

Armator ONE

Ocean Network Express Holdings Ltd. jest japońsko-singapurską spółką żeglugową typu joint venture, utworzoną w 2017 roku przez firmy Nippon Yusen Kaisha, Mitsui O.S.K. Lines i K Line. Posiada dwie siedziby: jedną w Tokio, drugą w Singapurze. Firma zajmuje się głównie transportem kontenerowym, świadcząc usługi w 120 krajach na świecie.

Flota ONE posiada 222 statki, a pojemność to 1,6 mln TEU.

Strona internetowa: one-line.com

5. Hapag-Lloyd AG (Niemcy)

Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd AG swoją działalność rozpoczęło pod nazwą HAPAG (niem. Hamburg-Amerikanische Packetfahrt-Actien-Gesellschaft) jako przedsiębiorstwo żeglugowe w 1847 roku, zajmując się przewozem imigrantów. W 1970 roku połączyło się z Norddeutscher Lloyd i od tamtej pory funkcjonuje jako firma zajmująca się transportem morskim.

Flota Hapag-Lloyd to 257 statków, a ich łączna pojemność wynosi 1,7 mln TEU. Hapag-Lloyd obsługuje obecnie 121 połączeń oceanicznych i posiada 395 biur w 127 krajach.

Strona internetowa: hapag-lloyd.com

4. CMA CGM S.A. (Francja)

Armator CMA GCM

CMA CGM S.A. jest prywatną firmą transportowo-spedycyjną założoną we Francji w 1978 roku przez francuskiego biznesmena Jacques’a Saadé jako spółka CMA. Dopiero w roku 1996 po fuzji ze sprywatyzowaną przez Saadé spółką CGM (Compagnie Générale Maritime) powstała firma CMA CGM. Jej główna siedziba znajduje się w Marsylii, a oddział obsługujący Amerykę Północną w Norfolk, w stanie Virginia, w USA.

W swojej flocie posiada 556 statków a jej pojemność to 3 mln TEU. Firma obsługuje 200 tras żeglugowych między 420 portami w 160 krajach.

Strona internetowa: cma-cgm.com

3. COSCO Shipping (Chiny)

COSCO Shipping

COSCO Shipping Group jest chińską firmą państwową zajmującą się transportem morskim, a także logistyką, usługami finansowymi oraz produkcją sprzętu. powstałą w wyniku połączenia Grupy COSCO i China Shipping Group w roku 2016. Jej siedziba znajduje się w Szanghaju. Oddział firmy znajduje się również w Polsce pod nazwą Cosco Shipping Lines (Poland) Sp. z.o.o.

Firma posiada 500 statków, a pojemność jej floty to 3 mln TEU. Flota COSCO obsługuje 401 międzynarodowych i krajowych tras żeglugowych oraz zawija do 356 portów w 105 krajach. Spółka prowadzi łącznie 235 biur korporacyjnych, w tym 97 krajowych i 138 międzynarodowych.

Strona internetowa: lines.coscoshipping.com

2. MSC Maditerranean Shipping Company S.A. (Szwajcaria)

Najwięksi armatorzy TOP 3 MSC

MSC Mediterranean Shipping Company S.A. to szwajcarsko-włoska firma żeglugowa, założona w 1970 roku we Włoszech. Firma została założona w przez kapitana Gianluigiego Aponte, obecnie jednego z najbogatszych ludzi na świecie. Jej siedziba główna znajduje się w Genewie, a przedsiębiorstwo obecnie posiada 480 biur na całym świecie. Poza transportem morskim firma zajmuje się również transportem kolejowym, drogowym oraz usługami door-to-door.

Flota firmy liczy 589 statków o łącznej pojemności 3,8 mln TEU, obsługujących ponad 500 portów na całym świecie.

Strona internetowa: msc.com

1. MAERSK (Dania)

Najwięksi armatorzy Maersk

A.P. Møller-Mærsk to duńska firma publiczna z siedzibą w Kopenhadze, założona w 1904 roku. Jej nazwa pochodzi od nazwiska założyciela firmy, kapitana Petera Mærska Møllera oraz jego syna Arnolda Petera Møllera.

Maersk zajmuje się usługami wysyłkowymi i ładunkowymi, również dostawami towarów poprzez organizowanie całej trasy wysyłki. Poza transportem drogą morską, obsługuje również transport drogowy i lotniczy. Jako największy armator, duńska firma transportuje 12 milionów kontenerów rocznie. Obecnie posiada ponad 50 terminali kontenerowych na całym świecie. Jej oddziały znajdują się w ponad 135 krajach na całym świecie, zatrudniając tym samym ponad 120 tys. pracowników.

Flota firmy składa się z 712 statków o łącznej ładowności 4,1 mln TEU.

Strona internetowa: maersk.com

Najwięksi armatorzy na świecie – podsumowanie

Powyższe zestawienie przedstawia czołowych armatorów, posiadających największe udziały w transporcie morskim. Firmy te stale się rozwijają, wciąż rozbudowując swoje filie na całym świecie i obsługując coraz to nowsze trasy, jednocześnie mając uznanie oraz zaufanie swoich klientów i partnerów biznesowych.

Najwięksi armatorzy na świecie

Oceń wpis

4.4 / 5