Największe kontenerowce świata

Kontenerowce jak wszyscy zapewne wiedzą to statki przeznaczone głównie do przewozu kontenerów. Ze względu na wzrost popularności transportu drobnicowego i rozwinięciu stosunków handlowych między wieloma krajami (w tym również Polski i Chin), rośnie zainteresowanie i zapotrzebowanie na kontenerowce. Od wielu lat starano się tworzyć coraz większe statki, by przewozić jak największą ilość towarów. Jak więc prezentuje się lista największych kontenerowców na świecie?

kontenerowce

5. Największe kontenerowce firmy CMA CGM

CM CGM to francuska firma transportowo-spedycyjna, która od wielu lat produkuje jedne z największych kontenerowców na świecie. Została utworzona w 1978 roku. Jest to wiodąca światowa grupa wysyłkowa, korzystająca z około 200 tras transportowych pomiędzy 420 portami w 150 różnych krajach. Główna siedziba firmy znajduję się w Marsylii. Globalna obecność firmy i wydajne statki, takie jak CMA CGM BOUGAINVILLE, umożliwiły Grupie CMA CGM transport 18,95 milionów TEU w ubiegłym roku.

Jeden z większych kontenerowców firm CMA CGM posiada 396 m długości i 53,6 m szerokości i aktualnie znajduje się na piątym miejscu największych kontenerowców na świecie. Nazwano go CMA CGM Marco Polo i oddano do użytku w listopadzie 2012 roku. Do lutego 2013 był to kontenerowiec o największej pojemności na świecie (16 000 TEU). Zbudowany został w Korei Południowej. Kontenerowiec posiada osiem ładowni, a na pokładzie mieści się około 1100 kontenerów chłodzonych. Od 7 listopada 2012 roku statek działa na trasie pomiędzy Azją i Europą, a jego portem macierzystym jest Londyn.

4. Największy kontenerowiec duńskiej firmy Maersk

Maersk, a tak naprawdę A.P. Møller-Mærsk A/S to duńska spółka publiczna, prowadząca działalność w różnych sektorach biznesu, głównie w ramach transportu i energii. Jest to jeden z największych operatorów kontenerowców na świecie. Powstała w 1904 roku firma, swoją siedzibę posiada w Kopenhadze, a jej oddziały rozmieszczone są w ponad 135 krajach. Żegluga kontenerowa zapewnia spółce ponad połowę dochodów rocznie. Prowadząca na całym świecie usługi żeglugi liniowej firma Maersk posiada ponad 550 statków o pojemności 2,2 milionów TEU.

Największym kontenerowcem stworzonym przez opisywaną firmę jest Mærsk Mc-Kinney Møller. Jest to kontenerowiec typu Triple-E. Kontenerowiec został zbudowany w południowokoreańskiej stoczni, tak samo jak wcześniej opisywany CMA CGM Marco Polo. Został zwodowany w 2013 roku i stał się największym i najdłuższym kontenerowcem na świecie. Ma 399 m długości i 59 m szerokości. Jego pojemność wynosi 18 270 TEU. Kontenerowiec obsługiwany jest przez 19-osobową załogę i potrafi osiągnąć prędkość 23 węzłów, przy zastosowaniu wysokowydajnego silnika o zmniejszonym zapotrzebowaniu na paliwo.

W sierpniu 2013 roku, kontenerowiec zawitał również do gdańskiego terminalu kontenerowego DCT.

3. Największy kontenerowiec prezentowany przez firmę China Shipping

China Shipping to założona w 1997 roku firma, pod bezpośrednim zarządem Państwowej Rady Chińskiej Republiki Ludowej, zajmująca się transportem. W grudniu 2015 roku przedsiębiorstwo połączyło się z większym, należącym do państwa partnerem COSCO Group. Aktualnie firma znana jest jako China COSCO Shipping. Fuzja była wynikiem chińskiej reformy przedsiębiorstwa państwowego. Kontenerowa firma żeglugowa posiada swoją siedzibę w Szanghaju. Przedsiębiorstwo ma zamiar zwiększyć pojemność swojej floty do 2 mln TEU w 2018 roku. Dzięki temu firma stanie się trzecim na świecie, pod względem pojemności, przewoźnikiem kontenerowym.

Największym kontenerowcem wyprodukowanym przez China Shipping jest MV CSCL Shipping, przeznaczony do pokonywania tras pomiędzy Azją i Europą. Został oddany do użytku w listopadzie 2014 roku i w tamtym czasie stał się największym kontenerowcem na świecie. Kontenerowiec jest długi na 400 m i szeroki na 59 m. Statek może pomieścić 19 100 TEU. Został zbudowany przez Hyundai Heavy Industries w południowokoreańskiej stoczni w Ulsan. Kontenerowiec posiada silnik wysoki na 17 m. W tamtym czasie był to największy silnik okrętowy jaki kiedykolwiek zbudowano. Został zaprojektowany w taki sposób, aby zmaksymalizować zużycie paliwa, przy jednoczesnej redukcji hałasu i emisji dwutlenku węgla. Maksymalna prędkość jaką może uzyskać na morzu to 22 węzły.

2. Największe kontenerowce firmy MSC

MSC Mediterranean Shipping Company S.A. to aktualnie  druga co do wielkości linia żeglugowa pod względem pojemności kontenerów na świecie. Jest to szwajcarska firma, która posiada swoją główną siedzibę w Genewie. Najważniejszym portem MSC jest Antwerpia w Belgii. Firma została założona w 1970 roku. Linia żeglugowa pływa na ponad 200 morskich szlakach handlowych, zawijając do ponad 315 portów.

Największym kontenerowcem firmy MSC jest MSC Oscar, oddany do użytku w styczniu 2015 roku. Zajmował pierwszą pozycję w rankingu największych kontenerowców do 2017 roku. MSC Oscar posiada imię od syna Diego Aponte, prezesa i dyrektora generalnego właściciela Mediterranean Shipping Company (MSC). Kontenerowiec został zbudowany przez południowokoreańską firmę za 140 milionów dolarów. Statek planowo miał mieć pojemność 18 400 TEU, jednakże ostatecznie pojemność wyniosła 19 224 TEU, w tym posiada miejsce na 1 800 kontenerów. Głównym silnikiem statku jest dwusuwowy silnik wysokoprężny.

1. OOCL i największe kontenerowce firmy

OOCL a właściwie Orient Overseas Container Line to firma świadcząca usługi transportu i logistyki kontenerowej w Hongkongu. Firma założona w 1969 roku, posiada biura w 70 krajach. OOCL łączy Azję, Europę, Amerykę Północną, Morze Śródziemne, subkontynent indyjski, Bliski Wschód, Australię i Nową Zelandię. 24 kwietnia 2018 roku OOCL ujawniło, że zawarło umowę z Microsoft Research Asia (MSRA) w celu zbadania możliwości sztucznej inteligencji, w zakresie usprawnienia operacji sieciowych i zwiększenia wydajności w branży wysyłkowej.

OOCL Hong Kong to aktualnie największy kontenerowiec na świecie. Został zbudowany w południowokoreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries w Gaoje i oddany do użytku w 2017 roku. Statek stał się pierwszym kontenerowcem, którego pojemność wyniosła ponad 21 000 TEU, tym samym osiągając rekord Guinnessa. OOCL Hong Kong łączy porty Dalekiego Wschodu z portami Europy północno-zachodniej. Trasa rejsu okrężnego wiedzie m.in. przez: Szanghaj, Ningbo, Singapur, Kanał Sueski, Gdańsk, czy Felixstowe.

Największe kontenerowce świata

Poniżej można zapoznać się z grafiką, która prezentuje jak na przestrzeni lat układał się ranking największych kontenerowców na świecie.

kontenerowce

Możemy zobaczyć jak prezentowały się kontenerowce od roku 1956 i jak ich pojemność TEU wypada aktualnie na tle nowopowstałych statków transportowych.