Transport morski to podstawowa metoda przewozu towarów na dalekie odległości. Przepustowość portów oblicza się m.in. miarą TEU, czyli 20-stopowych kontenerów. Do jednych z najbardziej eksploatowanych portów na świecie zalicza się port w Rotterdamie w Holandii. Jakie były największe porty kontenerowe UE 2021 r.?
Największe porty kontenerowe UE 2021

10. Port w Hawr (FRLEH)
Port w Hawr (Francja) składa się z trzech terminali, po jednym dla przewozów do/z Europy, Atlantyku i Ameryk. Ma on swoje początki w XVI w. Port HAROPA (Hawr-Rouen-Paryż) osiągnął największy przyrost na liście dziesięciu największych portów w UE w 2021 r.
Przeładunki w porcie Le Havre (Hawr) w 2021 r. w mln TEU: 2,78
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 15,35%

9. Port w Gioia Tauro (ITGIT)
Port w Gioia Tauro (Włochy) obsługuje statki od 1995 r. Jest to jeden z głównych węzłów przeładunkowych w basenie Morza Śródziemnego. Na wielkość przeładunków w porcie Gioia Tuaro wpłynęło to, że zainwestował w niego koncern żeglugowy Mediterranean Shipping Company (MSC).
Przeładunki w porcie w 2021 r. w mln TEU: 3,14
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -1,56%

8. Port w Barcelonie (ESBCN)
Port w Barcelonie (Hiszpania) posiada siatkę połączeń z 200 portami na pięciu kontynentach. Port ten specjalizuje się w ładunkach o dużej wartości. Jego dogodna lokalizacja ułatwia przewozy kontenerowe na Daleki Wschód. Port w Barcelonie w 2021 r. zaobserwował ogromny przyrost wielkości TEU, drugi po Hawr na tej liście.
Przeładunki w porcie Barcelona w 2021 r. w mln TEU: 3,32
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 12,54%

7. Port w Bremen-Bremerhaven (DEBRV)
Port Bremen-Bremerhaven (Niemcy) leży nad rzeką Wezera i składa się z ośmiu powiązanych między sobą portów. Jest to kluczowy port dla ładunku drobnicowego, cargo samochodowego, towarów o dużej wartości i maszynerii. Port posiada 14 stanowisk na superkontenerowce. W ostatnich latach władze portu zainwestowały w automatyzację i infrastrukturę, m.in. kolejową.
Przeładunki w porcie Bremen-Bremerhaven w 2021 r. w mln TEU: 4,87
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 2,31%

6. Port w Algeciras (ESALG)
Port w Algeciras (Hiszpania) łączy porty azjatyckie, amerykańskie i afrykańskie z Europą. Port ten jest dobrze skomunikowany drogami kolejowymi i szybkiego ruchu. Największym konkurentem dla Algeciras jest port w Walencji.
Przeładunki w porcie Algeciras w 2021 r. w mln TEU: 5,12
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 0,25%

Największe porty kontenerowe UE 2021 – pierwsza piątka
5. Port w Walencji (ESVLC)
Port w Walencji (Hiszpania) jest jednym z kluczowych w korytarzu transportowym Morza Śródziemnego. Jest to największy port kontenerowy w Hiszpanii, obsługujący 350-kilometrowy obszar odpowiedzialny za 50% PKB kraju. Władze portu dokonują starań, by do 2030 r. port stał się zeroemisyjny.
Przeładunki w porcie Walencja w 2021 r. w mln TEU: 5,44
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 0,36%

4. Port w Pireusie (GRPIR)
Zaobserwowano ogromy przyrost kontenerów w porcie w Pireusie (Grecja) po tym, gdy jego udziały przejął koncern China Ocean Shipping Group Company (COSCO). Port jest korzystnie zlokalizowany i posiada siatkę połączeń z portami w Europie, Azji i Afryce. Jako jedyny port na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego posiada infrastrukturę umożliwiającą przeładunek. Po spadku w 2020 r. wielkość TEU przewyższyła tą z 2019 r.
Przeładunki w porcie Pireus w 2021 r. w mln TEU: 5,65
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 4%

3. Port w Hamburgu (DEHAM)
Port w Hamburgu (Niemcy) przyjmuje statki od XII w. i uzyskał przydomek „bramy do świata” Europy kontynentalnej. Terminal kontenerowy Altenwerder jest jednym z najnowocześniejszych na świecie. Jedną z mocnych stron portu w Hamburgu są zintegrowane terminale kolejowe, które przyjmują 2000 pociągów tygodniowo. Port ten jest bazą Hamburg Sud.
Przeładunki w porcie Hamburg w 2021 r. w mln TEU: 9,25
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 8,83%

2. Port w Antwerpii (BEANR)
Port w Antwerpii (Belgia) jest jednym z najgłębiej położonych w ląd portem morskim. Przez ostatnie dwie dekady przepustowość portu się podwoiła. Na terenie portu znajduje się największy terminal kontenerowy w Europie, MSC PSA European Terminal. W 2021 r. pierwszy raz od dziewięciu lat doszło do spadku wielkości przeładunku.
Przeładunki w porcie Antwerpia w 2021 r. w mln TEU: 11,8
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -1,91%

1. Port w Rotterdamie (NLRTM)
Port w Rotterdamie (Holandia) był najintensywniej eksploatowany na świecie w latach 60-80 XX w. Port ten nadal zajmuje pierwsze miejsce w Europie i pierwsze po portach azjatyckich. Port w Rotterdamie położony jest nad Morzem Północnym, w delcie Mozy i Renu. To przez ten port przechodzi najwięcej towarów na rynek Unii Europejskiej.
Przeładunki w porcie Rotterdam w 2021 r. w mln TEU: 14,8
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 3,2%

