Największe porty morskie w Ameryce Południowej

Podczas omawiania branży transportu morskiego, często pomija się Amerykę Południową. Dzieje się tak głównie dlatego, że żaden z portów w Ameryce Południowej nie znajduje się na liście 20 najlepszych portów na świecie. Jednak trasy do i z Ameryki Południowej stanowią 15% całkowitej liczby usług handlowych. Dodatkowo w Ameryce Południowej znajduje się Kanał Panamski, łączący wody Oceanu Atlantyckiego i Oceanu Spokojnego. Dlatego też w artykule przedstawiamy największe porty w Ameryce Południowej.

Największe porty morskie w Ameryce Południowej

1. Największy port morski w Ameryce Południowej – Itaqui, Brazylia

Port Itaqui jest największym i najbardziej ruchliwym portem w Brazylii. Znajduje się w pobliżu miasta Sao Luis w Maranhao. W ostatnich latach poprawiła się wydajność portu; tym samym port Itaqui stał się jednym z najważniejszych centr przeładunkowych w Brazylii.

Do najważniejszych produktów eksportowych zalicza się takie ładunki masowe jak ruda manganu, aluminium czy produkty typu alkohol i olej roślinny. Importowane towary to głównie nawozy, pszenica, ryż, węgiel, koks naftowy, wapień, pochodne ropy naftowej, LPG, soda kaustyczna, nawozy, fluorek glinu, szyny, olej roślinny i antracyt.

Przeładunek kontenerów w porcie Itaqui w 2022 r.: 4,8 mln TEU

2. Port Tubarao, Brazylia

Brazylijski port Tubarao jest drugim najbardziej ruchliwym portem w Brazylii i Ameryce Południowej. Port położony jest w pobliżu miasta Vitoria. Port Tubarao w Espírito Santo jest powszechnie uważany za największego na świecie producenta rudy żelaza i pelletu. Port Tubarao eksportuje dużo rudy żelaza wydobywanej z pobliskich kopalni w Minas Gerais. Oprócz żelaza i pelletu port Tubarao zajmuje się cargo typu rudy węgiel, produkty stalowe, zboże, soja, nawozy i masowe produkty płynne.

Przeładunek kontenerów w porcie Tubarao w 2022 r.: 4,2 mln TEU

3. Największe porty morskie w Ameryce Południowej – Santos, Brazylia

Port Santos był przez długi czas najbardziej ruchliwym i największym portem w Brazylii, dopóki Itaqui nie zajął pierwszego miejsca. Port Santos się w brazylijskim mieście Sao Paulo. Posiada terminale do obsługi ładunków stałych i płynnych luzem, w kontenerach oraz w drobnicy. Port Santos ma połączenia z ponad 600 portami w 125 krajach.

Głównym produktem eksportowanym przez port Santos do II wojny światowej była kawa. Obecnie głównym ładunkiem obsługiwanym w porcie Santos są nawozy. Jest także ważną bramą dla brazylijskiego eksportu ropy. Dodatkowo port obsługuje transport samochodów, maszyn, soków i soi.

Przeładunek kontenerów w porcie Santos w 2022 r.: 3,8 mln TEU

4. Port Callao, Peru

Port Callao, znany również jako El Callao, jest największym i najbardziej ruchliwym portem Peru. Port morski położony jest 15 km na zachód od stolicy Limy. To najbardziej ruchliwy port w Ameryce Południowej, który nie znajduje się w Brazylii.

Port Callao jest bramą do peruwiańskiego importu i eksportu kontenerów, a także ważnym punktem regionalnego przeładunku.

Przeładunek kontenerów w porcie Callao w 2022 r.: 2,9 mln TEU

5. Cartagena – porty w Ameryce Południowej

Port Cartegena to najbardziej ruchliwy port w Kolumbii. Znajduje się na północnym wybrzeżu Kolumbii, w pobliżu Karaibów, około 265 mil morskich od Kanału Panamskiego.

Port morski pełni funkcję głównego portu naftowego, a także ważnego terminalu eksportowego kawy i platyny. Obsługiwane są tu również inne produkty, takie jak nawozy, tekstylia, kosmetyki i galanteria skórzana. 

Przeładunek kontenerów w porcie Cartagena w 2022 r.: 2,3 mln TEU

6. Port San Lorenzo-San Martin, Argentyna

Port San Lorenzo-San Martin jest najbardziej ruchliwym portem Argentyny. Kompleks San Lorenzo i Puerto General San Martín to szereg obiektów portowych na zachodnim brzegu dolnej rzeki Paraná w Argentynie.

Port obsługuje głównie produkty rolne, takie jak kukurydza, pszenica, soja i sorgo.

Przeładunek kontenerów w porcie San Lorenzo-San Martin w 2022 r.: 1,9 mln TEU

Oceń wpis

4.8 / 5