Transport morski odgrywa ważną rolę na całym świecie, również w Ameryce Północnej. W artykule przedstawiamy największe porty w Ameryce Północnej wraz z ich krótkimi opisami. Mimo, że gospodarka Stanów Zjednoczonych uważana jest za jedną z najpotężniejszych na świecie, największy amerykański port znajduje się dopiero w drugiej dziesiątce na liście największych portów morskich na świecie.
Największe porty w Ameryce Północnej – TOP 8
Port Los Angeles
Port Los Angeles to największy port w Ameryce Północnej. Cały kompleks zajmuje 30km2 i rozciąga się na długości około 70km wybrzeża. Powstał w 1907 roku.
Na terenie portu znajduje się 270 nabrzeży, a także 27 terminali.
Jest to największy port w Stanach Zjednoczonych pod względem wielkości ruchu kontenerowego, wynoszącego w 2018 roku około 9,7 mln TEU.
Głównymi towarami, które przybywają do portu są meble, zabawki, obuwie, ubrania, jak również sprzęt elektroniczny. Eksportuje się natomiast głównie tkaniny, pasze, produkty papiernicze, złom, a także soję.
Partnerami portu, którzy wysyłają najwięcej towarów do Los Angeles są przede wszystkim Chiny, Japonia, Tajwan, Korea Południowa i Tajlandia.
Port Long Beach
Drugi największy port w Ameryce Północnej znajduje się ok. 30km na południe od Portu Los Angeles. Port zajmuje powierzchnię ponad 12km2 i posiada 80 nabrzeży oraz 71 żurawi, które zajmują się przeładunkiem kontenerów.
Port został otwarty w 1911 roku.
Do głównych partnerów portu należą przede wszystkim kraje wschodnioazjatyckie.
W 2018 roku w porcie przeładowano ponad 8 mln TEU.
Port znany jest w dużej mierze ze swojego podejścia do ekologii i dbania o środowisko. Jest zdecydowanym liderem wśród portów w tej kwestii.
Port New York & New Jersey
Port New York & New Jersey to największy port na wschodnim wybrzeżu i trzeci co do wielkości przeładunków port w Stanach Zjednoczonych.
Port zajmuje powierzchnię prawie 4km2. Znajduje się tam 7 portów towarowych podlegających zarządowi władz kompleksu oraz szereg terminali będących własnością prywatną.
Zespół portowy jest najważniejszym w USA jeśli chodzi o przeładunek samochodów oraz jednym z ważniejszych jeśli chodzi o przeładunek takich towarów jak banany i kakao. Z Portu New York & New Jersey importuje się zazwyczaj napoje, pojazdy i plastik. Głównymi produktami eksportowymi były głównie takie towary jak pulpa drzewna, plastik i maszyny.
Armatorzy obsługujący port to przede wszystkim APL, CMA/CGM, COSCO, Evergreen, Hapag-Lloyd, MSC, OOCL czy Yang Ming.
W 2018 roku w porcie przeładowano 7,1 mln TEU.
Port Norfolk
Port Norfolk znajduje się w stanie Virginia, a zarządzaniem portu zajmuje się Virginia Port Authority. Powstał w 1965 roku.
W porcie znajdują się cztery terminale tj. Norfolk International Terminale (NIT), Portsmouth Marine Terminal (PMT), Newport News Marine Terminal (NNMT), Virginia International Gateway (VIG) w Portsmouth.
Terminal Norfolk posiada pięć miejsc do cumowania statków, które przewożą kontenery. Port stale się rozwija i zwiększa zdolność przeładunkową.
W 2018 roku w porcie przeładowano 2,8 mln TEU ładunków.
Transport z Gdyni do Norfolk zajmuje około 23 dni, natomiast transport z Norfolk do Gdyni to czas 19 dni.
Armatorzy, którzy działają w porcie to m.in.: CMA/CGM, COSCO, Evergreen, Hanjin, Hapag-Lloyd, Hyundai, MSC, OOCL, Yang Ming czy ZIM.
Port Houston
Port of Houston powstał w 1909 roku nad zatoką Galveston.
Z portu eksportuje się głównie ropę naftową i produkty pochodne, a także chemikalia organiczne. Największymi odbiorcami towarów są przede wszystkim takie kraje jak Meksyk, Włochy, Brazylia, Belgia, Korea Południowa i Holandia. Importuje się również ropę naftową, produkty pochodne, żelazo i stal. Importowane towary pochodzą przeważnie z Meksyku, Wenezueli, Arabii Saudyjskiej, Iraku i Algierii.
W 2018 roku w porcie przeładowano około 2,5 mln TEU ładunków.
Port Charleston
Port Charleston znajduje się w Południowej Karolinie. Posiada pięć publicznych terminali: Wando Walch Terminal, Columbus Street Terminal, North Charleston Terminal, Veterans Terminal i Naval Base Terminal.
W porcie można przeładować ładunki masowe tj. ropa naftowa, węgiel i stal.
W czasie wojny domowej port został zniszczony, dlatego od 1942 roku otrzymuje wsparcie, dzięki któremu stopniowo się rozwija.
W 2018 w porcie przeładowano około 2,2 mln TEU ładunków.
Armatorzy obsługujący port Charleston to m.in. CMA/CGM, COSCO, Evergreen, Hapag Lloyd, Hyundai, MSC, OOCL, Yang Ming, ZIM.
Import z Charleston do Gdyni trwa zazwyczaj 26 dni. Natomiast eksport z Gdyni do Charleston potrzeba 20 dni.
Port Baltimore
Port Baltimore znajduje się w stanie Maryland. Obsługiwany jest przez Maryland Port Administration.
Przez port Baltimore przewożone są samochody marki Mercedes-Benz, które transportowane są do Stanów Zjednoczonych.
W 2018 roku w porcie przeładowano 1 mln TEU ładunków.
Import z Baltimore do Gdyni zajmuje 22 dni, natomiast eksport z Gdyni do Baltimore to czas 28 dni.
Armatorzy działający w porcie to przede wszystkim COSCO, Evergreen, Hapag Lloyd, MSC i Yang Ming.
Wspomniani armatorzy: