Największe porty w Ameryce Północnej

Transport morski odgrywa ważną rolę na całym świecie, również w Ameryce Północnej. W artykule przedstawiamy największe porty w Ameryce Północnej wraz z ich krótkimi opisami. Mimo, że gospodarka Stanów Zjednoczonych uważana jest za jedną z najpotężniejszych na świecie, największy amerykański port znajduje się dopiero w drugiej dziesiątce na liście największych portów morskich na świecie pod względem TEU.

Największe porty w Ameryce Północnej

1. Port Los Angeles

Od lat port w Los Angeles jest największym portem w Ameryce Północnej i Stanach Zjednoczonych pod względem wielkości ruchu kontenerowego. Został on założony w 1907 roku.

Na terenie portu znajduje się 270 stanowisk, a także 25 terminali cargo i 7 terminali kontenerowych.

Port Los Angeles obsługuje on 20% importu cargo do USA, najwięcej z Azji. Głównymi towarami, które przybywają do portu są meble, zabawki, obuwie, ubrania, jak również sprzęt elektroniczny. Eksportuje się natomiast głównie tkaniny, pasze, produkty papiernicze, złom, a także soję. To ten port obsługuje większość handlu transpacyficznego.

Przeładunek kontenerów w porcie Los Angeles w 2023 r.: 8,63 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -12,9%

Transit time z Los Angeles do Gdyni/Gdańska drogą morską: ponad 20 dni

2. Port Long Beach

Port w Long Beach, jeden z największych portów w Ameryce Północnej, znajduje się ok. 30 km na południe od Portu Los Angeles. Został on otwarty w 1911 roku. Port znany jest w dużej mierze ze swojego podejścia do ekologii i dbania o środowisko.

Na terenie portu znajduje się 80 stanowisk i 6 terminali kontenerowych. Do głównych partnerów portu należą przede wszystkim kraje wschodnioazjatyckie.

Przeładunek kontenerów w porcie Long Beach w 2023 r.: 8 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -12,2%

Transit time z Long Beach do Gdyni/Gdańska drogą morską: ponad 20 dni

3. Port New York & New Jersey

Port New York & New Jersey to największy port na wschodnim wybrzeżu i trzeci co do wielkości przeładunków port w Ameryce Północnej.

Zespół portowy jest najważniejszym w USA, jeśli chodzi o przeładunek samochodów oraz jednym z ważniejszych, jeśli chodzi o przeładunek takich towarów jak banany i kakao. Z Portu New York & New Jersey importuje się zazwyczaj napoje, pojazdy i plastik. Głównymi produktami eksportowymi były głównie takie towary jak pulpa drzewna, plastik i maszyny.

Przeładunek kontenerów w porcie New York / New Jersey w 2023 r.: 7,8 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -17,7%

Transit time z Nowego Jorku do Gdyni/Gdańska drogą morską: ok. 20 dni

4. Port Savannah

Port Savannah

Port w Savannah to jeden z portów Georgia Ports Authority. W porcie w Savannah znajduje się największy tego typu obiekt kontenerowy z jednym terminalem w Ameryce Północnej. Składa on się z dwóch nowoczesnych, głębokowodnych terminali: Garden City Terminal i Ocean Terminal.

Przeładunek kontenerów w porcie Savannah w 2023 r.: 4,9 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -16,3%

Transit time z Savannah do Gdyni/Gdańska drogą morską: ok. 20 dni

5. Port Houston

Port w Houston powstał w 1909 roku nad zatoką Galveston. Składa on się z ponad 200 publicznych i prywatnych terminali.

Z portu eksportuje się głównie ropę naftową i produkty pochodne, a także chemikalia organiczne. Największymi odbiorcami towarów są przede wszystkim takie kraje jak Meksyk, Włochy, Brazylia, Belgia, Korea Południowa i Holandia. Importuje się również ropę naftową, produkty pochodne, żelazo i stal. Importowane towary pochodzą przeważnie z Meksyku, Wenezueli, Arabii Saudyjskiej, Iraku i Algierii.

Przeładunek kontenerów w porcie Houston w 2023 r.: 3,8 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -4%

Transit time z Houston do Gdyni/Gdańska drogą morską: ponad 20 dni

6. Port Norfolk (Wirginia)

Port w Norfolk znajduje się w stanie Virginia, a zarządzaniem portu zajmuje się Virginia Port Authority. Powstał w 1965 roku.

W porcie znajdują się cztery terminale tj. Norfolk International Terminale (NIT), Portsmouth Marine Terminal (PMT), Newport News Marine Terminal (NNMT), Virginia International Gateway (VIG) w Portsmouth.

Przeładunek kontenerów w porcie Norfolk w 2023 r.: 3,2 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -11,2%

Transit time z Norfolk do Gdyni/Gdańska drogą morską: ok. 20 dni

7. Port Vancouver

Port Vancouver

Port w Vancouver to największy port morski w Kanadzie. Jego największymi parterami są Chiny, Japonia i Korea Południowa. Jest on wyposażony w:

  • 2 terminale samochodowe
  • 22 terminali ładunków masowych
  • 4 terminale kontenerowe
  • 1 terminal promowy

Przeładunek kontenerów w porcie Charleston w 2023 r.: 3,1 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -12%

Transit time z Vancouver do Gdyni/Gdańska drogą morską: ponad 20 dni

8. Port Seattle & Tacoma

Port Seattle

Porty Seattle i Tacoma, położone nad Oceanem Spokojnym, są obsługiwane przez Northwest Seaport Alliance (NWSA) i są jedynymi z wiodących portów kontenerowych w USA.

Przeładunek kontenerów w porcie Seattle w 2023 r.: 2,9 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -12,1%

Transit time z Seattle do Gdyni/Gdańska drogą morską: ok. 20 dni

9. Karolina Południowa (Port Charleston)

Porty Karoliny Południowej obejmują Georgetown i Charleston. Port w Charleston jest jednym z najbardziej ruchliwych w regionie.

Najważniejszymi produktami importowanymi i eksportowanymi są samochody, a także towary masowe, takie jak węgiel i produkty leśne. Jest to główna brama dla towarów do/z krajów europejskich. Ponadto port posiada strefę wolnego handlu, więc wszystkie ładunki można importować i eksportować bezcłowo.

Przeładunek kontenerów w porcie Charleston w 2023 r.: 2,4 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -11,1%

Transit time z Charleston do Gdyni/Gdańska drogą morską: ponad 20 dni

10. Port Oakland

Port Oakland

Port Oakland położony jest nad Zatoką San Francisco. Był to pierwszy ważny port na wybrzeżu Pacyfiku. Dziś obsługuje 99% wszystkich towarów skonteneryzowanych przemieszczających się przez Północną Kalifornię, pochodzących głównie z Azji – Chin, Japonii i Korei Południowej. Dzięki bliskości Doliny Krzemowej port obsługuje cargo typu produkty najnowocześniejszej technologii. Ponadto w porcie przeładowuje się duże ilości produktów rolnych.

Przeładunek kontenerów w porcie Oakland w 2023 r.: 2,1 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -11,6%

Transit time z Charleston do Gdyni/Gdańska drogą morską: ponad 20 dni

Oceń wpis

4.7 / 5