Większość towarów w handlu międzynarodowym przewożona jest przez ogromne oceaniczne statki kontenerowe. Porty kontenerowe to porty posiadające terminale, które specjalizują się w obsłudze towarów przewożonych w intermodalnych kontenerach morskich. Znaczna część światowej produkcji odbywa się na kontynencie azjatyckim, a eksport towarów realizuje się transportem morskim. Jakie są największe porty w Azji?
Ile jest portów w Azji?
Azja jest największym kontynentem. Rozciąga się on od zachodniego wybrzeża Pacyfiku do wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego. W Azji jest około 1700 portów, w tym porty rzeczne i jeziorne. Chiny mają największą liczbę portów w Azji. Co więcej, Azja dominuje w rankingu największych portach morskich na świecie – 9 z 10 największych portów kontenerowych znajduje się w Azji, z czego 7 w Chinach.
Największe porty w Azji 2023
10. MYPKG – Port Klang (Malezja)

Port Kelang (Klang) jest głównym węzłem żeglugowym Malezji. Jest połączony koleją ze stolicą kraju, Kuala Lumpur. W porcie są dwa terminale: Westports, który ma 20 miejsc do cumowania i Northport, który ma 14 miejsc do cumowania.
Statki przybijające do portu:
- kontenerowce (49%)
- chemikaliowce/tankowce (10%)
- drobnicowce (9%)
- masowce (7%)
- tankowce – produkty naftowe (3%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 13,2 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -4%
Podmiot zarządzający portem: Port Klang Authority
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 100
Strona internetowa: pka.gov.my/index.php/en
9. HKHKG – Port Hongkong (Hongkong)

Port w Hongkongu był kiedyś największym na świecie, stracił jednak swoją pozycję i został w tyle. W porcie jest dziewięć terminali kontenerowych, które są obsługiwane przez pięciu różnych operatorów: COSCO, HIT, Asia Container Terminals, Goodman DP World i Modern Terminals.
Statki przybijające do portu:
- drobnicowce (32%)
- kontenerowce (27%)
- rybackie (12%)
- pasażerowe (5%)
- żeglarskie niehandlowe (3%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 16,5 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -6,9%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 200
Podmiot zarządzający portem: Hong Kong Marine Department
Strona internetowa: mardep.gov.hk/hk/home.html
8. CNTXG – Port Tianjin (Chiny)

Port Tianjin jest największym portem w północnych Chinach i morską bramą do Pekinu. Ma kluczowe znaczenie dla regionu Jing-Jin-Ji, czyli Pekin-Tianjin-Hebei. Dużo inwestuje w technologie przyjazne środowisku i jest na najlepszej drodze do dekarbonizacji.
Statki przybijające do portu:
- rybackie (26%)
- drobnicowce (17%)
- masowce (16%)
- kontenerowce (9%)
- tankowce (6%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 21 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 3,7%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 300
Podmiot zarządzający portem: Tianjin Port Group Co.
Strona internetowa: tianjinportdev.com/html/index.php
7. KRPUS – Port Busan (Korea Południowa)

Port Busan został założony w 1876 roku, aby obsługiwać handel z Japonią i Chinami. Obecnie port w Busan jest największym na półwyspie i obsługuje 80% ładunków kontenerowych w kraju. Władze portu deklarują, że w przeciągu dwóch dekad port w Busan stanie się trzecim największym portem na świecie.
Statki przybijające do portu:
- rybackie (18%)
- kontenerowce (15%)
- drobnicowce (14%)
- tankowce (7%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 22,9 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -3,5%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 360
Podmiot zarządzający portem: Busan Port Authority
Strona internetowa: busanpa.com/eng
6. CNGZG – Port Kanton (Chiny)

Ważnym węzłem żeglugowym w delcie Rzeki Perłowej jest port w Kantonie. 70% ruchu morskiego jest obsługiwane w porcie Nansha. Dostępnych jest około 220 tras, z czego ponad 100 to trasy międzynarodowe.
Statki przybijające do portu:
- drobnicowce (87%)
- tankowce (4%)
- rybackie (1%)
- inne (1%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 24,6 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 1,7%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 350
Podmiot zarządzający portem: Guangzhou Port Authority
Strona internetowa: gzport.com/foreground/index.html
5. CNQDG – Port Qingdao (Chiny)

Port Qingdao został otwarty w 1892 roku. Odgrywa on ważną rolę w projekcie Nowego Jedwabnego Szlaku. Port Qingdao jest podzielony na cztery części: Huangdong (ropa naftowa i jej produkty), Dagang, Qianwan i Dongjiakou. Qingdao jest pierwszym portem w północnych Chinach obsługującym ładunki do/z Bliskiego Wschodu.
Statki przybijające do portu:
- kontenerowce (31%)
- rybackie (26%)
- drobnicowce (11%)
- masowce (7%)
- drobnicowce (6%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 25,6 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 8,3%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 200
Podmiot zarządzający portem: Qingdao Port International Co Ltd.
Strona internetowa: qingdao-port.com/portal/en
4. CNSZX – Port Shenzhen (Chiny)

Port Shenzhen to wiele portów położonych wzdłuż 260-kilometrowej linii brzegowej Shenzhen w prowincji Guangdong. Składa się ono z „dwóch skrzydeł”, które odnoszą się do grupy portów wschodnich i zachodnich, „sześciu obszarów” i „trzech głównych portów”, czyli Yantian, Nanshan i Zatoki Dachan. Port Shenzhen jest połączony z ponad 300 portami w różnych częściach świata.
Statki przybijające do portu:
- drobnicowce (68%)
- kontenerowce (15%)
- rybackie (4%)
- tankowce (3%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 30 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 4,4%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 470
Podmiot zarządzający portem: Transport Commission of Shenzhen Municipality
Strona internetowa: szports.org.cn/cn
3. CNNBG/CNZOS – Port Ningbo-Zhoushan (Chiny)

Najstarszy port morski w Chinach, port Ningbo-Zhoushan, jest jednocześnie trzecim co do wielkości portem w całej Azji. Składa się z portu Beilun, portu Ningbo i portu Zhenhai. Port jest połączony 260 trasami kontenerowymi do 600 portów. Ostatnio wprowadzono udogodnienia w postaci całkowicie elektronicznego systemu i poprawiono efektywność transportu intermodalnego.
Statki przybijające do portu:
- drobnicowce (31%)
- kontenerowce (29%)
- tankowce (7%)
- masowce (5%)
- chemikaliowce/tankowce (5%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 33,3 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 7,3%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 630
Podmiot zarządzający portem: Ningbo Municipal Transport Bureau, Ningbo Municipal Port Administration Bureau
Strona internetowa: nbport.com.cn/gfww
2. SGSIN – Port Singapur (Singapur)

Port w Singapurze został oficjalnie otwarty 1 kwietnia 1964 roku. Jest drugim najbardziej ruchliwym portem pod względem tonażu. Łączy 600 portów morskich w ponad 120 krajach. Port obsługuje połowę rocznego globalnego zapotrzebowania na produkty ropopochodne, samochody, maszyny i inne towary.
Statki przybijające do portu:
- kontenerowce (26%)
- żeglarskie niehandlowe (22%)
- chemikaliowce/tankowce (10%)
- tankowce – produkty naftowe (6%)
- tankowce – ropa naftowa (5%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 37,3 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -0,7%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 2100
Podmiot zarządzający portem: Maritime and Port Authority of Singapore
Strona internetowa: singaporepsa.com
Jaki port morski jest największy w Azji?
1. CNSHG – Port Szanghaj (Chiny)

Port w Szanghaju został uruchomiony w 1842 roku. Port ten od ponad dekady jest najbardziej ruchliwym portem kontenerowym nie tylko w Azji, ale i na świecie. Obsługuje on 25% chińskiego handlu zagranicznego. W 2017 r. wielkość TEU w CNSHG przekroczyła 40 mln i od tego czasu nie spadła poniżej tej wartości. Port głębinowy Yangshan w Szanghaju to największy na świecie zautomatyzowany terminal kontenerowy.
Statki przybijające do portu:
- drobnicowce (72%)
- kontenerowce (9%)
- rybackie (3%)
- tankowce (3%)
- masowce (1%).
Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 47,3 mln TEU
Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 0,6%
Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 2600
Podmiot zarządzający portem: Shanghai Municipal Transportation Commission
Strona internetowa: en.portshanghai.com.cn
Największe porty w Azji 2023

Mapa portów w Azji
