Największe porty w Azji 2023

Większość towarów w handlu międzynarodowym przewożona jest przez ogromne oceaniczne statki kontenerowe. Porty kontenerowe to porty posiadające terminale, które specjalizują się w obsłudze towarów przewożonych w intermodalnych kontenerach morskich. Znaczna część światowej produkcji odbywa się na kontynencie azjatyckim, a eksport towarów realizuje się transportem morskim. Jakie są największe porty w Azji?

Ile jest portów w Azji?

Azja jest największym kontynentem. Rozciąga się on od zachodniego wybrzeża Pacyfiku do wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego. W Azji jest około 1700 portów, w tym porty rzeczne i jeziorne. Chiny mają największą liczbę portów w Azji. Co więcej, Azja dominuje w rankingu największych portach morskich na świecie – 9 z 10 największych portów kontenerowych znajduje się w Azji, z czego 7 w Chinach.

Największe porty w Azji 2023

10. MYPKG – Port Klang (Malezja)

Port Klang, Malezja
Źródło: zhbfwl.com/26704

Port Kelang (Klang) jest głównym węzłem żeglugowym Malezji. Jest połączony koleją ze stolicą kraju, Kuala Lumpur. W porcie są dwa terminale: Westports, który ma 20 miejsc do cumowania i Northport, który ma 14 miejsc do cumowania.

Statki przybijające do portu:

  • kontenerowce (49%)
  • chemikaliowce/tankowce (10%)
  • drobnicowce (9%)
  • masowce (7%)
  • tankowce – produkty naftowe (3%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 13,2 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -4%

Podmiot zarządzający portem: Port Klang Authority

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 100

Strona internetowa: pka.gov.my/index.php/en

9. HKHKG – Port Hongkong (Hongkong)

Port Hongkong, Chiny
Źródło: cmhk.com/main/a/2022/g04/a44338_47128.shtml

Port w Hongkongu był kiedyś największym na świecie, stracił jednak swoją pozycję i został w tyle. W porcie jest dziewięć terminali kontenerowych, które są obsługiwane przez pięciu różnych operatorów: COSCO, HIT, Asia Container Terminals, Goodman DP World i Modern Terminals.

Statki przybijające do portu:

  • drobnicowce (32%)
  • kontenerowce (27%)
  • rybackie (12%)
  • pasażerowe (5%)
  • żeglarskie niehandlowe (3%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 16,5 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -6,9%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 200

Podmiot zarządzający portem: Hong Kong Marine Department

Strona internetowa: mardep.gov.hk/hk/home.html

8. CNTXG – Port Tianjin (Chiny)

Port Tianjin, Chiny
Źródło: ptacn.com/contents/17/1491.html

Port Tianjin jest największym portem w północnych Chinach i morską bramą do Pekinu. Ma kluczowe znaczenie dla regionu Jing-Jin-Ji, czyli Pekin-Tianjin-Hebei. Dużo inwestuje w technologie przyjazne środowisku i jest na najlepszej drodze do dekarbonizacji.

Statki przybijające do portu:

  • rybackie (26%)
  • drobnicowce (17%)
  • masowce (16%)
  • kontenerowce (9%)
  • tankowce (6%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 21 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 3,7%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 300

Podmiot zarządzający portem: Tianjin Port Group Co.

Strona internetowa: tianjinportdev.com/html/index.php

7. KRPUS – Port Busan (Korea Południowa)

Port Busan, Korea Południowa
Źródło: hotelscombined.com.tw/Place/Port_of_Busan.htm

Port Busan został założony w 1876 roku, aby obsługiwać handel z Japonią i Chinami. Obecnie port w Busan jest największym na półwyspie i obsługuje 80% ładunków kontenerowych w kraju. Władze portu deklarują, że w przeciągu dwóch dekad port w Busan stanie się trzecim największym portem na świecie.

Statki przybijające do portu:

  • rybackie (18%)
  • kontenerowce (15%)
  • drobnicowce (14%)
  • tankowce (7%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 22,9 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -3,5%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 360

Podmiot zarządzający portem: Busan Port Authority

Strona internetowa: busanpa.com/eng

6. CNGZG – Port Kanton (Chiny)

Port Kanton, Chiny
Źródło: 21jingji.com/article/20220810/herald/8c47cf64038fe42f24381f3d57024ff4.html

Ważnym węzłem żeglugowym w delcie Rzeki Perłowej jest port w Kantonie. 70% ruchu morskiego jest obsługiwane w porcie Nansha. Dostępnych jest około 220 tras, z czego ponad 100 to trasy międzynarodowe.

Statki przybijające do portu:

  • drobnicowce (87%)
  • tankowce (4%)
  • rybackie (1%)
  • inne (1%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 24,6 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 1,7%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 350

Podmiot zarządzający portem: Guangzhou Port Authority

Strona internetowa: gzport.com/foreground/index.html

5. CNQDG – Port Qingdao (Chiny)

Port Qingdao, Chiny
Źródło: xindemarinenews.com/china/24810.html

Port Qingdao został otwarty w 1892 roku. Odgrywa on ważną rolę w projekcie Nowego Jedwabnego Szlaku. Port Qingdao jest podzielony na cztery części: Huangdong (ropa naftowa i jej produkty), Dagang, Qianwan i Dongjiakou. Qingdao jest pierwszym portem w północnych Chinach obsługującym ładunki do/z Bliskiego Wschodu.

Statki przybijające do portu:

  • kontenerowce (31%)
  • rybackie (26%)
  • drobnicowce (11%)
  • masowce (7%)
  • drobnicowce (6%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 25,6 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 8,3%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 200

Podmiot zarządzający portem: Qingdao Port International Co Ltd.

Strona internetowa: qingdao-port.com/portal/en

4. CNSZX – Port Shenzhen (Chiny)

Port Shenzhen, Chiny
Źródło: 视觉中国

Port Shenzhen to wiele portów położonych wzdłuż 260-kilometrowej linii brzegowej Shenzhen w prowincji Guangdong. Składa się ono z „dwóch skrzydeł”, które odnoszą się do grupy portów wschodnich i zachodnich, „sześciu obszarów” i „trzech głównych portów”, czyli Yantian, Nanshan i Zatoki Dachan. Port Shenzhen jest połączony z ponad 300 portami w różnych częściach świata.

Statki przybijające do portu:

  • drobnicowce (68%)
  • kontenerowce (15%)
  • rybackie (4%)
  • tankowce (3%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 30 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 4,4%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 470

Podmiot zarządzający portem: Transport Commission of Shenzhen Municipality

Strona internetowa: szports.org.cn/cn

3. CNNBG/CNZOS – Port Ningbo-Zhoushan (Chiny)

Port Ningbo-Zhoushan, Chiny
Źródło: gzw.zj.gov.cn/art/2021/5/13/art_1229463460_22136.html

Najstarszy port morski w Chinach, port Ningbo-Zhoushan, jest jednocześnie trzecim co do wielkości portem w całej Azji. Składa się z portu Beilun, portu Ningbo i portu Zhenhai. Port jest połączony 260 trasami kontenerowymi do 600 portów. Ostatnio wprowadzono udogodnienia w postaci całkowicie elektronicznego systemu i poprawiono efektywność transportu intermodalnego.

Statki przybijające do portu:

  • drobnicowce (31%)
  • kontenerowce (29%)
  • tankowce (7%)
  • masowce (5%)
  • chemikaliowce/tankowce (5%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 33,3 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 7,3%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 630

Podmiot zarządzający portem: Ningbo Municipal Transport Bureau, Ningbo Municipal Port Administration Bureau

Strona internetowa: nbport.com.cn/gfww

2. SGSIN – Port Singapur (Singapur)

Port Singapur
Źródło: caifu.sg/?p=1082

Port w Singapurze został oficjalnie otwarty 1 kwietnia 1964 roku. Jest drugim najbardziej ruchliwym portem pod względem tonażu. Łączy 600 portów morskich w ponad 120 krajach. Port obsługuje połowę rocznego globalnego zapotrzebowania na produkty ropopochodne, samochody, maszyny i inne towary.

Statki przybijające do portu:

  • kontenerowce (26%)
  • żeglarskie niehandlowe (22%)
  • chemikaliowce/tankowce (10%)
  • tankowce – produkty naftowe (6%)
  • tankowce – ropa naftowa (5%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 37,3 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: -0,7%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 2100

Podmiot zarządzający portem: Maritime and Port Authority of Singapore

Strona internetowa: singaporepsa.com

Jaki port morski jest największy w Azji?

1. CNSHG – Port Szanghaj (Chiny)

Port Szanghaj, Chiny
Źródło: 视觉中国

Port w Szanghaju został uruchomiony w 1842 roku. Port ten od ponad dekady jest najbardziej ruchliwym portem kontenerowym nie tylko w Azji, ale i na świecie. Obsługuje on 25% chińskiego handlu zagranicznego. W 2017 r. wielkość TEU w CNSHG przekroczyła 40 mln i od tego czasu nie spadła poniżej tej wartości. Port głębinowy Yangshan w Szanghaju to największy na świecie zautomatyzowany terminal kontenerowy.

Statki przybijające do portu:

  • drobnicowce (72%)
  • kontenerowce (9%)
  • rybackie (3%)
  • tankowce (3%)
  • masowce (1%).

Przeładunki kontenerów w 2022 r.: 47,3 mln TEU

Wskaźnik wzrostu rok-do-roku: 0,6%

Dzienna liczba statków przybijająca do portu: 2600

Podmiot zarządzający portem: Shanghai Municipal Transportation Commission

Strona internetowa: en.portshanghai.com.cn

Największe porty w Azji 2023

Największe porty w Azji 2023 ranking
Największe porty kontenerowe w Azji wg wielkości TEU w 2022 r.

Mapa portów w Azji

Największe porty w Azji 2023 mapa

Oceń wpis

5 / 5